اوپال
سنگ شناسی اوپال

اوپال‌ (OPAL) را در مشرق ‌زمین‌ سمبل‌ وفاداری‌ و امید می‌ شناسند و استفاده‌ از آن‌ به‌ فرد حالتی‌ از تقدس‌ می‌ دهد. عرب‌ها اعتقاد دارند این‌ سنگ‌ از بهشت‌ روی‌ زمین‌ افتاده‌؛ و ظاهراً حالت‌ نورانی‌ آن‌ باعث‌ به ‌وجود آمدن‌ این‌ باور شده‌ است.
یونانی ها معتقدند اوپال‌ باعث‌ دوراندیشی‌ می ‌شود و از امراض‌ جلوگیری‌ می ‌كند؛ و شكسپیر آن‌ را ملكه‌ گوهرها می ‌داند. اما غربی‌ ها اوپال‌ را بدشگون‌ می ‌دانستند چون‌ والتراسكات WALTER SCOTT نویسنده‌ نامدار اسكاتلندی‌ (1832-1771) به‌ طور غیرعمد در یكی‌ از داستان‌هایش‌ اوپال‌ را سنگی‌ منفی‌ و بدیمن معرفی‌ كرده؛ درست‌ برعكس‌ شرقی‌ ها كه‌ هرچه‌ صفات‌ و درجات‌ نیكوست‌ برای‌ این سنگ‌ زیبا‌ در نظر دارند. واژه‌ «اوپال‌» از كلمه‌ هندی‌ به‌ معنای‌ «سنگ» مشتق‌ شده‌ و در فرهنگ‌ سانسكریت‌ به‌ معنای‌ «سنگ‌ قیمتی» است.

hmns_Fiery_Opal_Opalville_Mine

اوپال‌ به‌ طلسم‌ خوشبختی‌ معروف‌ است‌ و به‌ خاطر هفت‌ رنگ‌ بودن‌ آن‌ اكثر هنرمندان‌ به‌ خصوص‌ نقاشان، موسیقی دان‌ها و هنرپیشگان‌ از آن‌ استفاده‌ می ‌كنند. این‌ سنگ‌ تأثیر مثبتی‌ در روح‌ و روان‌ دارد، زیرا همان‌ طور كه‌ ذكر شد به‌ سنگ‌ امید و خوشبختی معروف‌ است‌ و همراه ‌داشتن‌ آن‌ در انسان‌ ایجاد شادی‌ می‌ كند و مانع‌ نگرانی، افسردگی ، سستی‌ و رخوت‌ می ‌شود.

انگشتر اوپال آتشین نقره انگشتر اوپال سفید استرالیا انگشتر اوپال سفید استرالیا انگشتر مردانه اوپال چهار چنگ

سنگ‌ اوپال‌ را برای‌ تسكین‌ دردهای‌ روده‌ و ورم‌ معده، به ‌جریان ‌انداختن‌ خون‌ و افزایش‌ گلبول‌های‌ قرمز به‌ كار می‌ برند. نگاه‌ كردن‌ به‌ این‌ سنگ‌ زیبا، چشم‌ها را به‌ روی‌ زندگی‌ باز می ‌كند و باعث‌ ایجاد شعف‌ و امید، و تقویت‌ صفات‌ نیكو خواهد شد.اوپال‌ از جمله‌ سنگ‌ های‌ قیمتی‌ و دارای‌ طیف‌ وسیعی‌ از رنگ‌هاست. این‌ سنگ‌ تلألو و بازی‌ نور دارد. نوع‌ زرد و قرمز آتشی‌ آن جزو گرانبهاترین‌ ‌هاست. دیگر رنگ‌ های‌ اوپال‌ سفید، خاكستری، نارنجی، آبی، سبز، خاكستری‌ سیر و سیاه‌ مایل‌ به‌ خاكستری‌ و یا تركیبی‌ از این‌ رنگ‌هاست.

OpalDoublet

اوپال از سلیکاهای آبداراست که با دمای پایین ته نشین می شود و جزو سنگ های رسوبی به حساب می آید و می تواند در ترک ها ، اتصالات و حفره ها ، صخره های رسوبی ، آتش فشانی و دگرگونی ته نشین شود. معمولا 3 تا 30 درد اوپال ، آب است. سختی آن 5.5 – 6.5 , وزن مخصوص 1.98 – 2.5 و ضریب شکست 1.37 – 1.52 است.شفافیت آن می تواند از شفاف تا مات باشد. هرچند زمینه سنگ اوپال ، تیره تر باشد تا پدیده آن واضح تردیده شود، با ارزش تراست، پس به طور کلی اوپال سیاه (black opal) از اوپال سفید (white opal) ارزش بیشتری دارد. اوپال را هم مثل مروارید باید هر چند وقت یکبار در آب گذاشت.ترکیب شیمیایی اوپال nH2O.Sio2 بوده غیر کریستالین، ژل کریستالی جامد است.

معادن اوپال

بزگترین در استرالیا(ماسه سنگ)،برزیل(آتشفشانی)، مکزیک(گدازه های تجزیه نشده)، آمریکا( نوادا, اورگان)(آتشفشانی)، گواتمالا، هندوراس(گدازه های تجزیه نشده)،اندونزی(آتشفشانی)چکسلواکی(گدازه های آتشفشانی)،تانزانیا، عمان است.

ویژگی های اوپال اتیوپی

معدن جدید اوپال با کفیت بالا ، بازی با رنگ در ابتدا سال 2008 در کشور اتیوپی در 500 کیلومتر شمال آدیس آبابا کشف شد. ظاهر اوپال های این منطقه بسیار شبیه به اوپال های استرالیا و برزیل است. اما بیشتر نمونه ها یک ساختار ستونی از بازی با رنگ در درون اوپال معمولی را نشان می دهند، این ویژگی در اوپال هایی که در خارج از اتیوپی هستند نادر است.چگالی هیدرستایک این اوپالها 2.1 – 1.8 بوده که در مقایسه با اوپالهای دیگر مناطق ، سبکتر است. خاصیت فلورسانسی این سنگها در زیر نور ماوراء بنفش(UV) طول موج کوتاه وبلند متنوع بوده، از خاموش(intert) تا زرد وسفید متوسط (moderate yellowish white)است. درزیر نور سبز شدید، فسفورسنسی phosphorescence حالت خاموشی نشان می دهد.سنگ بستر اوپال welo از سنگهای آتشفشانی (volcanic rock)، ریولیت است.اوپال های mezezo حفره های ریولیت را پر می کنند و تشکیل دانه هایی (nodules) می دند.

بهسازی اوپال

برای تقویت پدیده بازی با رنگ در اوپال، سنگ را بااسید رقیق شده و شکر رنگ می کنند(dying)که باعث تیره شدن زمینه سنگ می شود.اوپال در مقابل حرارت، عکس العمل ضعیف داردو اسید هیدروفلوریدک روی این سنگ اثر می گذارد.

اوپال چند لایه«Assmbled»

همان طور که گفته شد، تمام اوپال ها دارای مقداری آب هستند و آنها که دارای درصد بالاتری آب بوده، ممکن است آب خود را از دست بدهند وترک بردارند ودوام سنگ اوپال کم شود. به همین دلیل برای جلوگیری از شکسته شدن آن را در دولایه و یا سه لایه (triplet) کردن آنها از سنگ کریستال و اونیکس استفاده می کنند. معمولاً سنگ کریستال را بالا و اونیکس را پایین می گذارند.سنگ‌ اوپال‌ در برابر فشار و ضربه‌ حساس‌ است. همچنین‌ اسیدها و محلول ‌های‌ قلیایی‌ و حتی‌ عطر و لوازم‌ آرایشی‌ به‌ آن‌ آسیب‌ می‌ رساند. به‌ علت‌ شكنندگی‌ و آسیب ‌پذیری، لازم‌ است‌ هنگام‌ سوار كردن‌ آن‌ روی‌ پایه‌ انگشتری‌ یا دیگر جواهرات، دقت‌ فراوان‌ صورت‌ گیرد.

انگشتر طلای اوپال

توصیه‌ می ‌شود برای‌ نگهداری‌ و جلوگیری‌ از آسیب ‌دیدن‌ اوپال، آن‌ را كنار دیگر سنگ‌ها قرار ندهید و نیز مرتب‌ در آب‌ سرد بدون‌ مواد، شست‌وشو دهید تا آب‌ موجود در آن‌ تبخیر نشود و درخشش‌ رنگی‌ خود را از دست‌ ندهد.از انواع‌ اوپال‌ می ‌توان‌ به‌ اوپال‌ آتشین‌ (FIRE OPAL) ، اوپال‌ معمولی (COMMON OPAL) و اوپال‌ آبی‌ مكزیكی‌ (MEXICAN WATER OPAL) اشاره‌ كرد.

انواع اوپال طبیعی

اوپال مصنوعی

تولید اوپال مصنوعی، رشد گوی ها(spheres) سلیکایی با اندازه درست وصحیح را در بر می گیرد. زمانی که این کار انجام شد، گوی ها به مدت چند ماه ، در ظرفی قرار داده می شوند. متاسفانه محصول به دست آمده،همان مشکل اوپال های طبیعی را دارد(بی آبی و بنابر این ترک خوردگی).این مشکل در اوپال مصنوعی ،با برش راف به قطعات کوچک سپس اشباع آنها باتثبیت کننده هایzirconium stabilizer حل می شود.این کار از بی آبی و ترک خوردگی جلوگیری می کند،اما به دلیل اینکه تثبیت کننده ها در اوپال های طبیعی وجود ندارد، برخی از گوهر شناسان ، این محصول را مارک مشابه اوپال برچسب می زنند در بازار به عنوان اوپال مصنوعی شناخته شده است.

MEXICAN WATER OPAL

انگشتر فدیوم رکاب شبکه عقیق خطی جدی موجود
بیوگرافی(زندگی نامه مختصر) استاد محمدحسین جدی : استاد ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در تبربز چشم به جهان گشود.در کودکی ساعت سازی را نزد پدرش ، استاد جوادآقا ساعت…
انگشتر و انگشترشناسی Ring definition موجود
انگشتر چیست ؟ انگشتر به نوار باریک فلزی گفته میشود که عموما به شکل مدور ساخته میشود و جنس آن اغلب از فلزات و آلیاژهای گرانبها نظیر طلا ، نقره…
انگشتر رکاب فدیوم موجود
سوالی در بین علاقمندان به هنر انگشترسازی امروزها در جریان میباشد : آلیاژ فدیوم چیست؟ آلیاژ فدیوم Fedium یا Fidium از ترکیب دو فلز پالادیوم Pd و نقره Ag استحصال…
ساخت رکاب فیلی با روش ورق 111 موجود
مقدمه می خواهم در رابطه با چگونگی ساخت حرفه ای ،هنرمندانه و البته مدرن قالب انگشتر نقره مردانه دست ساز که معروف به رکاب فیلی می باشد مطالبی بنویسم. البته…
گردنبند قدیمی عقیق طبیعی موجود
مقدمه در طی دوران آشنایی با سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی متوجه موضوع مهمی شدم و آن موضوع این بود که در شناخت و تعریف جواهرات برای علاقمندان حد میانه…
موجود
زمرد سنگ تولد ماه اردیبهشت کلمه زمرد Emerald مترادف‌ رنگ‌ سبز است.رنگ سبز با شکوه زمرد، عشق به طبیعت را تجلی می‌بخشد. این‌ گوهر زیبا كه‌ همرنگ‌ طبیعت‌ و رنگ‌…
عليرضا فكري ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۹:۴۵ ق٫ظ

سلام دوست بزرگوار
از بازديد سايت شما لذت بردم اميدوارم بتونم خريد خوبي داشته باشم
متشكرم

farahani ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱:۳۲ ب٫ظ

باسلام.قيمت اين سنگ چقدره؟ازكجاميتوان اصل راخريد؟باتشكر

متولدمهر ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ ق٫ظ

بالاخره نفهمیدم این سنگ نشونش خوبه یانه.

فرهاد ۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۸:۲۳ ق٫ظ

سنگی هفتاد گرمی دارم
زیر نور از خود رنگ زرد نارنجی متصاعد میکند در حالت عادی مثل یک سنگ قهوه ای ساده است..اگر خواستید عکس بفرستم
ارزش گذاری نمایید

فرهاد ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ ب٫ظ

با سلام
شما سنگ اوپال را دارید؟ قیمت تقریبی ان با ساخت پایه چقدر میشود؟
اگر دارید چگونه می توانم سفارش بدهم
ممنون

لیلی ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۵:۴۵ ب٫ظ

سلام . شما سنگ اصل اوپال برای فروش دارید؟

برچسب ها :
انگشترهای فروش رفتهS RINGS
خبرنامه NEWSLETTERS
برای عضویت در خبرنامه اینترنتی وبسایت پارس جواهر لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.