جواهرات گروه بریلاین خانواده در دنیای تجارت جواهرات از نظر رنگ، زیبایی و گوناگونی از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد که با توجه به رنگ های متفاوت این خانواده دارای نام های تجاری زیر می باشند: Emerald , Aquamarine , Helidor , Morganite , Goshenite , Red Beryl.

کریستال بریلاز مهم ترین گونه این خانواده زمرد یا Emerald را می توان نام برد.خانواده بریل دارای خواص فیزیکی و ترکیب شیمیایی زیر می باشد:
ترکیب شیمیایی: Be3AL2(Sio3)6 Beryllium Aluminum Silicate
سیستم کریستالی : هگزاگونال، دارای شکست دو گانه
سختی: 8 – 5/7
سفتی: متوسط
وزن مخصوص: 90/2 – 70/2
ضریب شکست: 59/1 – 57/1
اختلاف دو ضریب شکست: 009/0 – 005/0

(زمرد):
به بریل سبز که منشاء رنگ آن از کرومیوم می باشد زمرد می گویند که دارای ترکیب شیمیایی Be3(AL,Cr)Si6O18 است.

گردن آویز زمرد خواص فیزیکی زمرد:
سیستم کریستالی: هگزاگونال
وزن مخصوص: 78/2 – 67/2
ضریب شکست: 58/1 – 57/1
سختی: 8 – 5/7
رنگ: سبز پررنگ مایل به آبی و یا زرد
جلا: شیشه ای

این سنگ ازقرن ها پیش از نظر زیبایی دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و درقدیم قشر خیلی مرفه توان دارایی آن را داشتند. این سنگ همیشه سمبل وفاداری، مهربانی و پاکی بوده است و سنگ ماه تولد اردیبهشت می باشد. (Birth Stone Of May)

زمرد معمولاً دارای ناخالصی بوده و نمونه های تقریباً پاک آن بسیار گرانبها می باشند. زمرد در کشورهای کلمبیا، برزیل، زیمباوه، آفریقای جنوبی، روسیه، زامبیا، هند، تانزانیا، پاکستان، استرالیا، آمریکا، اتریش و نروژ یافت می شود.

مطلب مهم قابل ذکر در مورد قیمت زمرد این است که کشور یا محل استخراج آن فاکتور مهم آن نبوده، بلکه بستگی به کیفیت آن دارد زیرا فاکتورهایی مانند رنگ، پاکی و کیفیت برش تأثیر مستقیم در قیمت زمرد دارند .برای مثال اگر سنگی از کلمبیا استخراج شده باشد لزوماً نباید از قیمت بالایی برخوردار باشد.

کریستال بریل زیبااگرچه از کلمبیا زمرد هایی با کیفیت های بسیار خوبی استخراج و صادر شده است ولی از کشورهای دیگری همانند افغانستان هم زمردهایی با کیفیت عالی دیده شده است. باید توجه داشت که زمردهایی با اندازه های بزرگ و پاک تقریباً غیر ممکن است چون تقریباً زمردها همیشه دارای ناخالصی های زیادی هستند و معمولاً به صورت دامله و زمردهای نسبتاً پاکتر صفحه دار برش می خورند.

گین زمرد کلمبیا 121.1

تا قبل از سال 1963 گمان می رفت که دلیل رنگ سبز در زمرد فقط عنصر کرومیوم می باشد ولی با کشف معدن بزرگی در برزیل که عنصر وانادیوم باعث رنگ سبز در آن بود گمان قبلی را دگرگون کرد. اما امروزه بعضی از تجار در دنیا زمردهایی که کرومیوم باعث به وجود آمدن رنگ سبز در آنها باشد را زمرد دانسته و دسته دیگر را بریل سبز می خوانند.

از آنجایی که زمرد ها به طور معمول دارای ترک های زیادی می باشند مورد بهسازی قرار می گیرند. روش بهسازی در زمردها با فرستادن روغن و یا رزین ها به درون ترک هایی که به سطح سنگ رسیده اند انجام می پذیرد. این روش با توجه به نوع روغن و یا رزین و یا رنگ آنها نه تنها تا حدی باعث محو شدن ترک ها می شود بلکه می تواند در بهتر نمودن رنگ تأثیر گذار باشد.

به یاد داشته باشید که استفاده از دستگاه اولتراسونیک ، حلال ها و حرارت زیاد باعث خارج شدن روغن از ترک ها و در نتیجه پدیدار شدن آنها و حتی احتمال شکستن زمرد نیز امکان پذیر است.

کریستال زمرد موزو کلمبیانکته مهم دیگری که در مورد زمرد باید متذکر شد این است که با پیشرفت علم و تکنولوژی ساخت سنگ های مصنوعی مخصوصاً زمرد، امروزه به حدی سنگ های مصنوعی چه از نظر ظاهری بلکه از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی و ناخالصی ها به زمردهای طبیعی نزدیک شده اند که جداسازی آنها از یکدیگر باید توسط کارشناسان گوهر شناسی و در لابراتوارهای گوهرشناسی انجام پذیرد و گرنه می تواند موجب خسارت های زیادی گردد.

Aquamarine (آکوامارین):

آکوامارین (به زبان لاتین آب دریا) به بریلی که دارای رنگ آبی باشد گفته می شود. بیشتر اوقات آکوامارین دارای هاله رنگ سبز می باشد که معمولاً با انجام بهسازی به روش حرارت هاله سبز را از بین می برند.

انگشتر آکومارین کد 147

ترکیب شیمیایی: Be3AL2Si6O18+ Fe
سیستم کریستالی: هگزاگونال
وزن مخصوص: 589/2 – 567/1
سختی 8 – 5/7
جلا: شیشه ای
استحکام: خیلی خوب

آکومارین سنگ ماه اسفند است. سنگی است که دارای استحکام خوبی می باشد و خیلی در جواهر سازی متداول می باشد. اندازه بزرگ و وزن های بالا نیز یافت و برش می خورند.از نظر ارزش دارای قیمت متوسط بوده چون به خوبی یافت می شود. این سنگ می تواند دارای پدیده چشم گربه ای و پدیده ستاره ای باشد. وجود این پدیده ها به قیمت آکوامارین می افزاید.

آکومارین رنگ آبی خود را به دلیل وجود عنصر آهن در ترکیب شیمیایی خود بدست می آورد و می تواند از آبی کم رنگ تا آبی متوسط باشد.این سنگ را با مسواک و مواد شوینده خانگی می توان تمیز کرد. استفاده حرارت مستقیم و بخار دستگاه اولتراسونیک برای آکوامارین توصیه نمی شود.

Goshenite (بریل بی رنگ):

نگین زمرد سفید 136

ترکیب شیمیایی: Be3Al2(Si2O6)3

سیستم کریستالی: هگزاگونال
وزن مخصوص: 73/2 – 66/2
ضریب شکست: 583/ 1 – 572/1
سختی: 8 – 5/7
استحکام: خیلی خوب

این نوع بریل بدون عنصر رنگی می باشد و به همین علت بی رنگ است و برای اولین بار در آمریکا یافت شد. هیچ نوع بهسازی بر روی بریل بی رنگ انجام نمی گیرد و از ارزش زیادی برخوردار نمی باشد. این سنگ در کشورهای آمریکای جنوبی، اروپای شمالی، آفریقای شرقی و جنوبی، هیمالیا و حتی در کلمبیا یافت می شود.

Heliodore (بریل زرد یا طلایی):

بریل زرد یا طلایی رنگ را در تجارت Helidore می خوانند و بیشتر از کشورهای برزیل، ماداسگار ونامیبیا استخراج و صادر می گردد.

هلیدور بریل طلاییترکیب شیمیایی: Al2Be3(Si6O18)±Uranium+Fe
سیستم کریستالی: هگزاگونال
وزن مخصوص: 72/2
ضریب شکست: 60/1 – 577/1
سختی: 8 – 5/7
جلا: شیشه ای
استحکام: خیلی خوب

کریستال بریل هلیدور

Morganite (بریل صورتی):

بریل صورتی را در تجارت بین المللی Morganite می خوانند و بیشتر از برزیل، ماداگاسکار، پاکستان، زیمباوه ،کالیفرنیا و کارولینای شمالی در آمریکا استخراج و صادر می گردد.

مورگانیت بریلترکیب شیمیایی: Al2Be3(Si6O18)+mn(Manganese)
سیستم کریستالی: هگزاگونال
وزن مخصوص: 90/2 – 71/2
ضریب شکست: 600/1 – 572/1
سختی: 8 – 5/7
جلا: شیشه ای
استحکام: خیلی خوب

Bixbite Red Beryl (بریل قرمز):

در تجارت بین المللی بریل قرمز را Bixbite می نامند.بریل قرمز فقط در آمریکا یافت می شود و بسیار کمیاب بوده و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. طی سال های اخیر نوع مصنوعی آن توسط روسیه ساخته و وارد بازار جهانی شده است.

بریل سرخترکیب شیمیایی: Al2Be3(Si6O18)+CS(Cesium)+mn(Manganes)
سیستم کریستالی: هگزاگونال
ضریب شکست: 59/1 – 58/1
سختی: 8 – 5/7
جلا: شیشه ای
استحکام: خیلی خوب

انگشتر فدیوم رکاب شبکه عقیق خطی جدی موجود
بیوگرافی(زندگی نامه مختصر) استاد محمدحسین جدی : استاد ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در تبربز چشم به جهان گشود.در کودکی ساعت سازی را نزد پدرش ، استاد جوادآقا ساعت…
انگشتر و انگشترشناسی Ring definition موجود
انگشتر چیست ؟ انگشتر به نوار باریک فلزی گفته میشود که عموما به شکل مدور ساخته میشود و جنس آن اغلب از فلزات و آلیاژهای گرانبها نظیر طلا ، نقره…
انگشتر رکاب فدیوم موجود
سوالی در بین علاقمندان به هنر انگشترسازی امروزها در جریان میباشد : آلیاژ فدیوم چیست؟ آلیاژ فدیوم Fedium یا Fidium از ترکیب دو فلز پالادیوم Pd و نقره Ag استحصال…
ساخت رکاب فیلی با روش ورق 111 موجود
مقدمه می خواهم در رابطه با چگونگی ساخت حرفه ای ،هنرمندانه و البته مدرن قالب انگشتر نقره مردانه دست ساز که معروف به رکاب فیلی می باشد مطالبی بنویسم. البته…
گردنبند قدیمی عقیق طبیعی موجود
مقدمه در طی دوران آشنایی با سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی متوجه موضوع مهمی شدم و آن موضوع این بود که در شناخت و تعریف جواهرات برای علاقمندان حد میانه…
موجود
زمرد سنگ تولد ماه اردیبهشت کلمه زمرد Emerald مترادف‌ رنگ‌ سبز است.رنگ سبز با شکوه زمرد، عشق به طبیعت را تجلی می‌بخشد. این‌ گوهر زیبا كه‌ همرنگ‌ طبیعت‌ و رنگ‌…
sajjad ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۵:۲۹ ب٫ظ

با سلام من خیلی به جواهرا ت علاقه دارم مکنه در چکونه وارد شدن به دنیای تجارت سنگ های قیمتی راهنمای ام کنید ممنون میشم

موسوی ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲ ب٫ظ

دوست دارم بریل رو بهتر و بیشتر بشناسم

نوازندگان دوتار ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۴:۲۸ ق٫ظ

سلام.من سنگی دارم به وزن۱۱۵گرم.که بیرون آن راسبز زمردی و در وسط نقطه های قرمز و مرکز سنگ را رنگی سبزمایل به بنفش تشکیل داده جلا نیم شفاف.و سختی ۷به بالا رادارد.به سنگ جاسپر و یشم هیچ شباهتی نداردبه یکی از کارشناسان سنگو که نشون دادم گفتند از خانواده بریل هست.لطفا هر چه سریعتر راهنماییم کنید.ضمنا سنگ خون بندچه سنگی هست.
معذرت منظورم جلا نیمه شفاف وسختی ۷به بالا رو داره.سبز تیره که زمردی معروف هست.
متشکرم

دوست نوازندگان دوتار ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۴:۳۲ ق٫ظ

هر چی هستش داداش بریل نیست
همون جاسپر بهش بیشتر میاد

آقای مهندس بخشوده اگه توضیح بدن بهتر میشه

محمد حسین ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۴:۵۴ ب٫ظ

سلام :محمد حسین استم دوستان من در پنجشیر افغانستان سنگ زمرد دارند و میخواهند به فروش برسانند هرکه عکسشو خواست براش ایمیل میزنم

نوازندگان دوتار ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۲:۲۶ ق٫ظ

سلام،میخواستم بپرسم ایا زمرد آبی هم وجودداره،چون من سنگی دارم برنگ ابی تقریباکبود،وابی تیره،به من گفتن زمرده ازکجابدونم چیه،واگه زمردباشه قیمتش چند،وزنش۳۸گرم،ابی زلال وپاک،متشکرمیشم اگه دوستی راهنماییم کنه،

mohsen nozari ۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۹:۳۳ ب٫ظ

درود بر شما.میخواستم بدونم چطور میشه وارد صنعت جواهرات شد.علاقه ی زیادی دارم و یکسری اطلاعات پایه در مورد سنگها.اگه میشه راهنماییم کنید .باسپاس

تبسم ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲:۱۸ ب٫ظ

سلام ممنون از سايتتون، ميخواستم ببرسم بريل سبز ميتونه سختيش صفر باشه؟

پوریا ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶ ق٫ظ

یه سنگ بریل دارم به همراه شناسنامه با وزن بالا ، به کی باید نشون بدم که از ارزشش مطلع بشم؟

مهران ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲:۲۴ ب٫ظ

سلام.من یک نگین زمرد بریل طبیعی و اصل دارم با تراش قبه ای به وزن ۱۳۰ قیراط و هندی هم هست. .میخواستم بدونم قیمت دقیقش چنده؟ممنون

علی ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱:۴۸ ب٫ظ

خریدار سنگ زمرد هستم..عکسو شناسنامه رو ایمیل کنید

Aslani ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۵:۳۱ ق٫ظ

سلام ی سنگ شیشه ای سبز رنگ حدود ۱ ککیلویی تو باغچه خونمون پیدا کردم نمیدونم چیه . من چجوری میتونم جنسش رو بفهمم؟

گودرز ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰:۵۸ ق٫ظ

ضمن عرض سلام و خسته نباشید .خدمت شما دوست عزیز از مطالب بسیار خوب و عالی شما نهایت استفاده را بردیم. بنده سنگی سبز رنگ اما شیشه ای ودرآخرعمرباعزت نقطه های زرد رنگ هم دیده می‌شود لطفا بفرمایید این چه سنگیه و آیا قیمتی هست. با تشکر فراوان از زحمات بیدریغ شما

شیرین ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲ ب٫ظ

سلام. از کدوم سایت میتونم قیمت های روز بریل رو پیدا کنم؟

Mr.hamar7 ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱:۲۱ ق٫ظ

سلام، جهت فروش زمرد،یاقوت سرخ ،یاقوت کبود (خصوصا استار) و کرندوم شفاف و معدنی خودتون، عکس واضح و مشخصات دقیق سنگتون رو واسم ایمیل کنید

امین ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۸:۱۰ ب٫ظ

استاد بریل قرمز رنگ میدهد؟

حسن راشد ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۲۵ ب٫ظ

سنگ بریل طلای با سختی چکالی بالا چه قیمت هستش

عبدالحی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۳۲ ب٫ظ

من درافغانستان زندگی میکنم من در منطقه خود سنگ راپیداکدیم نمیشناسم که این سنگ چی است

انگشترهای فروش رفتهS RINGS
خبرنامه NEWSLETTERS
برای عضویت در خبرنامه اینترنتی وبسایت پارس جواهر لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.