2031

انگشتر عقیق یمنی خطی

متن : علیٌ حُبهُ جنه قسیم النّار و الجنّه وصی المصطفی حقاً امام الناس و الجنه

حکاک آقای علی باقری با امضای تائب

عقیق خط علی باقری امضای تائب 2031انگشتر عقیق خط تائب 2031

رکاب دست ساز نقره مدل چیچک ساخته استاد جمال مقدمی

طول نگین 22.5 عرض 17.2 میلیمتر

سایز رکاب 63 وزن انگشتر 21.9 گرم

فروش رفته

******************************

چون نامه ی اعمال مرا پیچیدند بردند به میزان عمل سنجیدند

بیش از همه کس گناه ما بود ولی آن را به محبت علی بخشیدند

چرا به امام علی(ع) «قسیم النار و الجنة» می‌گویند؟

در روایت‌های گوناگون شیعی و سنی از امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) به «قسیم النار، قسیم الجنه و النّار، قسیم النار و الجنه و …» یاد شده است، اما دلیل آن چیست؟ این سؤالی است که مأمون 12 قرن پیش از امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) پرسید و پاسخ گرفت.

اباصلت هروی نقل کرده است که روزی مأمون به امام رضا علیه السلام گفت: یا اباالحسن! ما را از پدرت امیرالمومنین آگاه ساز که به چه علت قسیم الجنة و النار خوانده شده است و این به چه معناست که این مطلب فکر مرا مشغول ساخته است. پس امام رضا علیه السلام به او فرمود: ای مأمون! آیا تو از پدرت و او از پدرانش از ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم نقل نکردید که گفت از رسول خدا شنیدم می‌فرمایند: حب علی ایمان و دشمنی با علی کفر است؟ پس مأمون پاسخ داد آری! سپس حضرت فرمودند: پس زمانی که ایمان و کفر بر اساس حبّ و بغض او باشد، بهشت و دوزخ را تقسیم می‌کند، بنابراین او قسیم الجنة و النار است.»

اباصلت هروی می‌گوید پس از بازگشت امام از مجلس عرض کرد: ای پسر رسول خدا، چه جواب خوبی به مأمون دادید. پس فرمود: ای اباصلت! من به قدر فهم او جواب دادم؛ پدرم از پدرانش از امیرالمؤمنین علی(ع)‌ نقل کرده که فرموده است، رسول خدا(ص) به من فرمود: ای علی! تو قسمت کننده بهشت و دوزخ در روز قیامت هستی، به آتش می‌گویی این شخص برای توست و این شخص برای من.»

همچنین در روایتی از مُفضّل‌بن عمر نقل شده است که می‌گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم به چه علت امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌طالب «قسیم الجنة و النار» گفته شده است؟ حضرت فرمودند: به خاطر اینکه دوست داشتن او ایمان و دشمن داشتن او کفر است، و همانا بهشت برای اهل ایمان آفریده شده است و جهنم برای اهل کفر خلق شده است پس او به این علت قسیم الجنة و النار است. بنابراین در بهشت وارد نمی‌شود مگر اهل محبت و دوستی با او و وارد آتش نمی‌شود مگر اهل دشمنی با او (علل الشرایع ج 1 ص 162).

این موضوع به طرق مختلف در مسانید روایی اهل سنت نیز نقل شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «الفایق فی غریب الحدیث جارالله زمخشری ج 3 ص 97»، «البدایه و النهایه ج 7 ص 392»، « شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 2 ص 260 و ج 19 ص 140»،‌ «المناقب، خوارزمی، ص 41» و «تاریخ مدینه دمشق ج 42 ص 298» اشاره کرد.

مرجع : سرویس معارف و حقوق – دين و انديشه خبرگزاری ایسنا

انگشتر نقره خطی 8212 موجود
82102 انگشتر نقره خطی وزن 15.2 گرم رکاب دوچنگ نقره دست ساز سایز 62.5-63 ساخته استاد هادی معیریان ، زنجان متن : دعای هفت جلاله روی نگین : اعوذ بجلال…
2572 انگشتر قلم زنی استاد جنگی وزن 31.4 گرم رکاب نقره دست ساز مشهد استاد مهدی رحمانی سایز 63.5-64 در یک طرف رکاب عبارت "علی مع الحق" و در سمت…
2571 انگشتر مردانه عقیق سیاه یمنی وزن 18 گرم رکاب نقره دست ساز مدل ریز دیش سایز 62.5 ساخته استاد هادی معیریان ، زنجان در کانونِ نگین عقیق سیاه ،…
2574 انگشتر قلمزنی حدید هفت جلاله وزن 24.4 گرم رکاب دست ساز نقره فیلی دور چنگ سایز 63-63.5 ساخته استاد حائری ، اهواز و قلم زنی آقای علیرضا محمدی ،…
2569 گردنبند عقیق یمنی خطی وزن 25.1 گرم متن : یا اباالفضل العباس ، یا کاشف الکرب عن وجه الحسین یا حضرت ابوالفضل العباس ، ای برطرف کننده غم و…

هنوز دیدگاهی ثبت نشده

اولین نفر باشید

برچسب ها :
خبرنامه NEWSLETTERS
برای عضویت در خبرنامه اینترنتی وبسایت پارس جواهر لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.