2629

انگشتر مردانه عقیق زرد

خط مبین حکاک استاد امیرحسین رضیعی

متن : اَمَّن یُّجیبُ المُضطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ

رکاب نقره چیچک استاد جمال مقدمی

انگشتر مردانه عقیق خط مبین 2629

Yellow Yemeni Agate Stone

Handcraft Engraver : Raziee

Silver Men’s Ring , Jamaal Moghadami

amman yujeebul mudhtarra iza da’aahu wa yakshifus-sooa

Yellow Yemeni Agate Silver Men’s Ring 2629

**************************************

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَِّحیم

” اَمَّن یُّجیبُ المُضطرَّ اِذا دَعاهُ وَ یَکشفُ السُّوءَ وَ یَجعَلکُم خُلَفاءَ الاَرضِ ءَاِلهٌ مَّعَ اللهِ قَلیلاً مَا تَذکَّرُونَ “

سوره نمل – آیه 62

یا آن کیست که دعای مضطر را اجابت می کند و گفتاری را بر طرف می سازد و شما مسلمانان را جانشینان زمین قرار می دهد . آیا با وجود خدای یکتا ، معبودی هست ؟! چه کم است اندرز گیری شما .

مراد – از اجابت مضطر وقتى كه او را بخواند اين است – كه خدا دعاى دعا كنندگان را مستجاب و حوائجشان را بر مى آورد، و اگر قيد اضطرار را در بين آورد براى اين است كه در حال اضطرار، دعاى داعى از حقيقت برخوردار است و ديگر گزاف و بيهوده نيست ، چون تا آدمى بيچاره و درمانده نشود، دعاهايش آن واقعيت و حقيقت را كه در حال اضطرار واجد است ندارد، و اين خيلى روشن است .
قيد ديگرى براى دعا آورده و آن اين است كه فرموده : “اذا دعاه – وقتى او را بخواند”، و اين براى آن است كه بفهماند خدا وقتى دعا را مستجاب مى كند كه داعى ، به راستى او را بخواند، نه اينكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و اين وقتى صورت مى گيرد كه اميد داعى از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد، يعنى بداند كه ديگر هيچ كس و هيچ چيز نمى تواند گره از كارش بگشايد، آن وقت است كه دست و دلش با هم متوجه خدا مى شود و در غير اين صورت همانطور كه گفتيم غير خدا را مى خواند.
پس ، اگر دعا صادق بود، يعنى خوانده شده فقط خدا بود و بس ، در چنين صورتى خدا اجابتش مى كند و گرفتاريش را كه او را مضطر كرده بر طرف مى سازد، همچنان كه در جاى ديگر فرموده : ” ادعونى استجب لكم ” كه در اين آيه بطورى كه ملاحظه مى فرماييد هيچ قيدى براى دعا نياورده جز اينكه فرموده در دعا مرا بخوانيد. باز در جاى ديگر فرموده : ” و اذا سئلك عبادى عنى فانى قريب اجيب دعوة الداع اذا دعان ” بطورى كه مى بينيد تنها اين شرط را آورده كه در دعا او را بخوانند

توضيح اينكه دعاى مضطر چون صادقانه است قطعا اجابت مى شود

یکی از شرایط اجابت دعا آن است که انسان چشم از عالم اسباب به کلی برگیرد و تمام قلب و روحش را در اختیار خدا قرار دهد . همه چیز را از آن او بداند و حل هر مشکلی را به دست او ببینید و این درک و دید در حال اضطرار دست می دهد . تا آدمی بیچاره و درمانده نشود ، دعاهایش آن واقعیت و حقیقت را که در حال اضطرار واجد است را ندارد .

خدا وقتی دعا را مستجاب می کند که داعی ، به راستی او را بخواند ، نه اینکه در دعا رو به خدا کند و دل به اسباب ظاهری داشته باشد و این وقتی صورت می گیرد که امید داعی از همه اسباب ظاهری قطع شده باشد ، یعنی بداند که دیگر هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند گره از کارش بگشاید ، آن وقت است که دست و دلش با هم متوجه خدا می شود ، اگر انسان به این مرحله برسد مهمترین شرط اجابت دعا را فراهم ساخته است .

خلافت هم ، آن خلافت زمینی است که خدا برای انسانها قرار داده ، تا با آن به هر طوری که خواستند تصرف کنند .این تصرفات ، اموری است که با زندگی و معاش ارتباط دارد و گاهی ناگواریها و عوامل سوء انسان را از این تصرف باز می دارد . اگر خدای تعالی در چنین فرضی به دعای آن شخص مضطر ، کشف سوء از او بکند ، در حقیقت خلافتی را که به او داده بود تکمیل کرده است . پس خلیفه قرار دادن انسان مستلزم این اجابت دعا و کشف سوئی است که او را مضطر و بیچاره می کند .

در بعضی روایات این آیه تفسیر به قیام حضرت مهدی (عج) شده است.

از امام باقر (ع) روایت شده که فرمود : « به خدا سوگند گویا من مهدی (ع) را می بینم که پشت به حجر الاسود زده و خدا را به حق خود می خواند … به خدا سوگند مضطر در کتاب الله در آیه امن یجیب … او است .»

در حدیث دیگری از امام صادق (ع ) چنین آمده : « این آیه در مورد مهدی از آل محمد(ص) نازل شده ، به خدا سوگند مضطر او است . هنگامی که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز به جا می آورد و دست به درگاه خداوند متعال بر می دارد دعای او را اجابت می کند . ناراحتی ها را برطرف می سازد و او را خلیفه روی زمین قرار می دهد . »

بدون شک منظور ازاین تفسیر منحصر ساختن مفهوم آیه به وجود مبارک مهدی (ع) نیست، بلکه یکی از مصداق های روشن آن وجود مبارک ایشان است که در آن زمان که همه جا را فساد گرفته باشد ، درها بسته شده ، کارد به استخوان رسیده ، بشریت در بن بست سختی قرار گرفته و حالت اضطرار در کل عالم نمایان است ، در آن هنگام در مقدسترین تقطه روی زمین دست به دعا بر می دارد و تقاضای « کشف سوء » می کند و خداوند این دعا را سرآغاز انقلاب مقدس جهانی او قرار می دهد و به مصداق « و یجعلکم خلفا الارض » او و یارانش را خلفای روی زمین می کند.

برگرفته از تفسیر المیزان و نمونه

2645 انگشتر نقره مردانه عقیق وزن 23.8 گرم رکاب دست ساز مدل چیچک سایز 62-62.5 ساخته استاد جمال مقدمی ، زنجان 0912-021-6266 متن : یا اسدالله الغالب (لقب حضرت علی…
2643 انگشتر عقیق خطی وزن 31.6 گرم رکاب نقره دست ساز مدل شیخ احمد سایز 63 ساخته استاد پرویز قاسمی ، زنجان متن : یا ارفع من کل رفیع حکاکی…
2638 انگشتر مردانه نقره وزن 21 گرم سنگ یشم یمنی به طول 17.7 و عرض 15.3 میلیمتر حکاکی دستی استاد امیرحسین رضیئی امضای خط مبین متن "یا علی بن موسی…
2632 انگشتر مردانه نقره دست ساز عقیق خط مبین حکاکی استاد امیرحسین رضیئی متن : وان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعوا الذکر و یقولون انه لمجنون وما هو…
2633 Angoshtar Noghre Mardane Aghigh Yaman Mobin انگشتر نقره مردانه عقیق یمن خط مبین حکاکی استاد امیرحسین رضیعی متن : الله ، محمد ، علی ، فاطمه ، حسن و…
2635 رکاب دست ساز نقره شیخ احمد استاد پرویز قاسمی ، زنجان انگشتر عقیق خط مبین حکاک استاد امیرحسین رضیعی ، تهران متن : ذکر یونسیه لا اله الا انت…

هنوز دیدگاهی ثبت نشده

اولین نفر باشید

خبرنامه NEWSLETTERS
برای عضویت در خبرنامه اینترنتی وبسایت پارس جواهر لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.