ترکیب شیمیایی: سیلیس

نام سنگ کریستال در یونانی به معنی یخ می باشد. یونانی ها معتقد بودند که کوارتز بی رنگ یخی بوده که منجمد شده بدست خدایان و هرگز ذوب نخواهد شد.

انگشتر در مودار 103

خصوصیات فیزیکی و نوری:سنگ بلور به صورت منشورهای هگزاگونال پیدا می شوند که به صورت خط بندیهای افقی بر روی منشور و کلیواژ سازماندهی شده است. شکستگی آن صدفی است. سنگ بلور اغلب خالص است اما اگر مقداری ناخالصی وجود داشته باشد آنها در دو فاز تشکیل می شوند. سنگ موی ونوس یا سنگ سوزنی نام کوارتز روتیلی را تداعی می کند.کوارتز تورمالین دار شامل بلورهای تورمالین سیاه است. کوارتز رنگین کمانی سنگ کریستالی است که ترکهای آن دارای رنگهایی از نوع رنگین کمان می باشد و درخشانی آن از هوای میان ترکهاست.

محل پیدایش سنگها: سنگ کریستال همه جای جهان یافت می شود و در حقیقت بیشتر در کانی های سطح زمین تشکیل می شود. بلورهای خوب در آلپ فرانسه و سوئیس دیده می شوند ولی در برزیل به صورت محلی یافت می شوند.

یاقوت بنفش Amethyst

ترکیب شیمیایی: سیلیکون دی اکسید

انواع آمیتیست دارای رنگهای بنفش کمرنگ، بنفش تیره و گاهی اوقات به رنگ زرد دیده می شود. برخی از بلورها اغلب دارای تیره ترین رنگ و بعضی از آنها کوارتز بی رنگ می باشند. آمیتیست در پرتگاههای خالی و حفره های سنگها یافت می شوند.

خصوصیات فیزیکی و نوری: آمتیست با گرما تغییر رنگ می دهد و سنگهای آن بسته به محل پیدایش آنها دارای رنگهای قهوه ای، زرد و بعضی اوقات سبز تفاوت دارد. اگرچه این تغییرات غیر قابل پیشگویی هستند و رنگها ممکن است محو شوند. آمتیست دو رنگی متمایزی دارد که نشاندهنده بنفش مایل به آبی و بنفش مایل به قرمز است. این تفاوت از گرما نشات می گیرد. آمتیست خاصیت جذب طیفی ندارد.

محل پیدایش سنگها: کوههای اورال در روسیه منبع مهم آمتیست مایل به قرمز است. دیگر منابع خوب آلمان، نامیبیا، استرالیای غربی و زامبیاست. آمتیست برزیل و اوروگوئه در حفره های سنگهای آذرین یافت می شوند. آمتیست بنفش در هند وجود دارد. آمتیست با کیفیت عالی در گراولهای قیمتی سریلانکا وجود دارند.

سیترین Citrine

ترکیب شیمیایی: سیلیکون دی اکسید

خصوصیات فیزیکی و نوری: رنگهای متفاوت سیترین به دلیل حضور آهن به شکل زرد خالص، زرد کدر، عسلی یا زرد مایل به قهوه ای دیده می شوند. سیترین دو رنگ است اما خاصیت جذب طیفی ندارد. بلورهای آن به رنگ سفید خواهند بود اگر تحت تاثیر حرارت قرار بگیرند و به رنگ قهوه ای تیره اگر در معرض اشعه ایکس واقع شوند. مانند آمتیست، سیترینها اغلب رنگارنگند. بلورهای شکسته درخشندگی خوبی دارند. بلورهای بزرگتر سیترین به صورت منشورهای با انتهای هرمی شکل می گیرند.

محل پیدایش سنگها: سیترینها اغلب در برزیل، فرانسه، ماداگاسکار و آمریکا وجود دارد.

کوارتز قهوه ای Brown quartz

ترکیب شیمیایی: سیلیس

خصوصیات فیزیکی و نوری: انواع کوارتز قهوه ای دارای رنگ قهوه ای-زرد نامیده می شود. کایرونگروم که از نام کوهستانی در بلندیهای اسکاتلند بداشته شده و کوارتز دودی خاکستری که دارای رگه های سیاه است موریون نامیده می شود. موریون وقتی گرم می شود دارای رنگ شفاف تر خواهد شد در نتیجه سنگی جذاب را به وجود می آورد. نوع دودی آن سنگ کریستال است که درخشان تر می باشد. کوارتز قهوه ای منشور هگزاگونال است. این هیچ خاصیت جذب طیفی یا لومینسانس ندارد. کوارتز قهوه ای ممکن دارای کانی روتیل نیز باشد. حاوی کریستالهای بلند است و به همین دلیل به راحتی به چشم می آیند و همین باعث جذابیت سنگ واهد شد.

محل پیدایش سنگها: مهمترین محل کوارتز قهوه ای در کوههای آلپ سوئیس است. بلورهای خوب از کوارتز دودی در کلرادو دیده می شوند. دیگر مکانها عبارتند از: استرالیا، ژاپن و اسپانیا.

رزکوارتز Rose quartz

ترکیب شیمیایی: سیلیس

خصوصیات فیزیکی و نوری: رزکوارتز دارای ترکیب رنگهای گوناگون ملایم با ترکیب صورتی تیره و صورتی رزی می باشد. منیزیم و تیتانیوم که به صورت ناخالصی در این سنگ وجود دارند باعث رنگ آن می شوند. رزکوارتزهای روشن بسیار کمیابند و سنگ آنها اغلب تیره رنگند. بلورهای آنها شکننده اند و اغلب ترک دارند. سنگها رنگهایشان را بر اثر گرما از دست داده و به رنگ سیاه در می آیند وقتی که در معرض تابش قرار می گیرند. دو رنگی در سنگهای رنگ تیره کاملا آشکار است.

محل پیدایش: رز کوارتز در برزیل و ماداگاسکار یافت می شود.

کوارتز شیری Milky quartz

ترکیب شیمیایی: سیلیس

خصوصیات فیزیکی و نوری: کوارتز شیری،کدر و متغیر، سفید و شاید لایه بندی شده با نوارهای شیری رنگ. رنگ آمیزی متمایز کوارتز شیری به دلیل حضور حبابهای گازی و مایع بیشمار در بلور می باشد.

محل پیدایش سنگها: کوارتز شیری در پگماتیتها و رگه های هیدروترمال یافت می شود. هنوز فرم تشکیل کریستالها به طور دقیق شناخته نشده است. این نوع از کوارتز یکی از بیشترین سنگهایی است که روی سطح زمین یافت می شود. توده بلورین آن در سیبری وجود دارد. دیگر مکانهایی که شامل کوارتز شیری می باشد عبارتند از: اروپای مرکزی، برزیل، ماداگاسکار، نامیبیا و آمریکا.

کوارتز چشم گربه Quartz cats-eye

ترکیب شیمیایی: سیلیس

خصوصیات فیزیکی و نوری: کوارتز چشم گربه ای یکی از گروههایی است که از توده فیبرهای کوارتزی تشکیل شده است. آن به صورت نیمه شفاف و رشته ای به نظر می آید. از دیگر انواع آن چشم ببر را می توان نام برد که رنگ آن زرد طلایی و یا قهوه ای طلایی است که بر خلاف کوارتز چشم گربه ای دارای زمینه سیاه می باشد و در چشم شاهین آبی می باشد. کوارتز چشم گربه ای شامل خطوط موازی از فیبرهای آزبست است. آن وقتی روی زمین است دارای خاکستری سبز می باشد. چشم ببر و چشم شاهین وقتی که آزبستها کروسیدولیت آبی به جای کوارتز جایگزین شوند، تشکیل می شوند. آزبستهای تجزیه شده بر اثر قهوه ای اکسید آهن، ایجاد رنگ قهوه ای طلایی برای چشم ببر می کنند. همچنین رنگ آبی چشم شاهین هم به دلیل حضور آزبست هاست.

انگشتر چشم گربه 110

محل پیدایش سنگها: کوارتز چشم گربه ای در برمه، هند، سریلانکا و آلمان یافت می شود. چشم ببر و چشم شاهین در آفریقای جنوبی به صورت مهم و در استرالیا، برمه، هند و آمریکا به صورت محلی یافت می شود.

کلسدونی chalcedony

ترکیب شیمیایی: سیلیس

خصوصیات فیزیکی و نوری: کلسدونی نوعی کوارتز است که دارای ساختار بلوری ریزی است که فقط می توان با میکروسکوپ آنها را دید. کلسدونی از گروه کوارتزها است که شامل همه آگات ها، کارنلیون و کریزوپرزها هستند. کلسدونی خالص خصوصیات متمایزتری دارد. کلسدونی شفاف است و به رنگهای سفید مایل به آبی و یا سبز (به دلیل حضور کروم) است. باندهای کلسدونی بدون میکروسکوپ قابل مشاهده نیست.
محل پیدایش سنگها: کلسدونی با کیفیت بالا در برزیل، هند، ماداگاسکار و ارگوئه یافت می شود.

ژاسپر jasper

ترکیب شیمیایی: سیلیکون دی اکسید

خصوصیات فیزیکی و نوری: ژاسپر نوع ناخالص ریز بلور کوارتز است. آن شامل شبکه ای از بلورهای کوارتز پیوسته است. کلمه ژاسپر از کلمه یونانی به معنی سنگ سوراخ دار گرفته است. ژاسپرها مانند و شامل مخلوطی از رنگهای قرمز و قهوه ای یا آبی مایل به سبز و سبز است که به علت ناخالصی نوع قرمز و زرد آن حاوی اکسید و سبز و اکتینولیت دارد. نوارهای سبز و قرمز ژاسپر بسیار خوب صیقل می خورد.

محل پیدایش سنگها: ژاسپر در تمام دنیا وجود دارد. ژاسپر قرمز در هند و ونزوئلا ولی انواع مهم آن در آمریکا وجود دارد.

آگات Agates

ترکیب شیمیایی: سیلیکون دی اکسید

خصوصیات فیزیکی و نوری: آگاتها از باندهای کلسدونی شکل گرفته اند. باندها ممکن است چندرنگی باشند یا دارای لبه های رنگی باشند. وقتی که آگاتها به صورت شاخه ای تشکیل می شوند آنها آگات خزه ای نامیده می شوند. رنگ آنها ممکن است سیاه (دی اکسید منگنز)، سبز (کلریت)، قرمز (آهن) و یا مخلوطی از آنها باشد. آگات دارای تشعشع قوس و قزحی رنگی است.

محل پیدایش سنگها: منابع آگاتها عبارتند از برزیل، مصر، اسکاتلند، اروگوئه. بهترین نوع آگات شاخه ای سبز در هند یافت می شود.

کوارتز رنگارنگ Sardonyx

ترکیب شیمیایی: دی اکسید سیلیکون

خصوصیات فیزیکی و نوری: سارد نوع قرمز مایل به قهوه ای کلسدونی است. کوارتز رنگارنگ از باندهای سفید و قرمز مایل به قهوه ای به طور متناوب تشکیل شده است.

محل پیدایش سنگها: مهمترین منابع تشکیل اینگونه از کوارتزها برزیل و اروگوئه است.

انگشتر عقیق سلیمانی 122

عقیق جگری Carnelian

ترکیب شیمیایی: سیلیکون دی اکسید

خصوصیات فیزیکی و نوری: عقیق جگری با نام کارنلیان هم شناخته می شود که از نوع کلسدونی قرمز نیمه شفاف می باشد. رنگ قرمز آن به دلیل حضور اکسید آهن در ترکیبش می باشد.

انگشتر عقیق جگری سرخ 106

محل پیدایش سنگها: عقیق جگری در برزیل، چین، مصر و هند یافت می شود. دیگر مکانها شامل کلمبیا، آلمان، ژاپن، اسکاتلند و آمریکا می باشد.

اوپال Opal

ترکیب شیمیایی: ژل سیلیسی سخت شده

چهارگونه از اوپال در جواهرات مشاهده می شود: سفید، سیاه، آتشین و اوپال آبدار .اوپالها همچنین به صورت معموی یا گرانبها طبقه بندی می شوند. فقط سنگهای گرانبها به صورت قوس و قزحی نمایش داده می شوند. نام اوپال از زبان سانسکریت آمده که به سنگ گرانبها اوپالا گفته می شود.

انگشتر اپال 160

خصوصیات فیزیکی و نوری: اوپال یکی از سنگ جواهراتی است که بدون بلور می باشد. از ژله ای سخت شده با ترکیب سیلیس و آب تشکیل شده است. اوپال در حفره های پرشده سنگها، استلاگمیتها یا مواد آلی ثانویه همانند صدف و استخوان یافت می شود. دارای شکستگی صدفی است. اوپال سفید رنگ روشن و درخشانی دارد که نمایش دهنده همه رنگهای طیفی می باشد. اوپال سیاه دارای رنگهای تیره بدنه (سیاه، آبی، سبز، خاکستری) و یک نمایش از رنگهاست. اوپال آتشین دارای رنگهای زرد شفاف، نارنجی یا قرمز است. اوپال آبدار بدون رنگ می باشد.

نگین اوپال 141انگشتر اوپال 141

محل پیدایش سنگها: اوپال در روم استفاده می شد که از جمهوری چک و اسلواکی به آنجا می رت جایی که اوپال سفید در لاواهای ولکانیکی و تونلهای معدنی در اعماق رشته کوهها یافت می شد. گواتمالا، هندوراس و مکزیک دارای اوپال هستند اما زمانی که اوپال گرانبها در کوئیزلند استرالیا یافت شد از درجه اهمیت آنها کاسته شد. اولین نوع اوپالی که در استرالیا یافت شد تخته سنگ اوپال بود که در تراشیدن جواهرات استفاده می شد. اوپالها همچنین در سنگهای رسوبی و آذرین، در رگه ها و کلوخه ها و در دودکشها و ممکن است در مواد آلی ثانویه مانند اوپال سفید شده در صدف ماهی و یا استخوان دایناسورها شکل گرفته باشد. مثل صخره سفید یافت شده در ولز جنوبی. در لبه این صخره نودولهایی از اوپال سیاه نیز یافت می شود. اوپال سفید گرانبها در جنوب استرالیا دیده می شود. مناطق دیگری که شامل اوپال قیمتی است عبارتند از برزیل، آفریقای جنوبی، زیمباوه و آمریکا.

کوارتز دلربا Aventurine quartz

ترکیب شیمیایی: سیلیس

خصوصیات فیزیکی و نوری: کوارتز نیمه شفاف اولین بار در قرن 18 در ایتالیا کشف شد. کوارتز نیمه شفاف شامل میکاست که رنگهای متفاوتی را به نمایش می گذارد. کوارتز نیمه شفاف سبز دارای میکای سبز است. دیگر کوارتزهای یمه شفاف شامل سنگهای قرمز مایل به قهوه ای آنهایی که در سیستم کوبیک متبلور می شوند می باشند و انواع دیگر، سفید مایل به آبی و سبز مایل به آبی است.

گردنبند دلربای خط 8184

محل پیدایش سنگها: مهمترین مکانی که دلربای با کیفیت خوب در آنها موجود می باشد برزیل، هند، سیبری و تانزانیا.

انگشتر فدیوم رکاب شبکه عقیق خطی جدی موجود
بیوگرافی(زندگی نامه مختصر) استاد محمدحسین جدی : استاد ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در تبربز چشم به جهان گشود.در کودکی ساعت سازی را نزد پدرش ، استاد جوادآقا ساعت…
انگشتر و انگشترشناسی Ring definition موجود
انگشتر چیست ؟ انگشتر به نوار باریک فلزی گفته میشود که عموما به شکل مدور ساخته میشود و جنس آن اغلب از فلزات و آلیاژهای گرانبها نظیر طلا ، نقره…
انگشتر رکاب فدیوم موجود
سوالی در بین علاقمندان به هنر انگشترسازی امروزها در جریان میباشد : آلیاژ فدیوم چیست؟ آلیاژ فدیوم Fedium یا Fidium از ترکیب دو فلز پالادیوم Pd و نقره Ag استحصال…
ساخت رکاب فیلی با روش ورق 111 موجود
مقدمه می خواهم در رابطه با چگونگی ساخت حرفه ای ،هنرمندانه و البته مدرن قالب انگشتر نقره مردانه دست ساز که معروف به رکاب فیلی می باشد مطالبی بنویسم. البته…
گردنبند قدیمی عقیق طبیعی موجود
مقدمه در طی دوران آشنایی با سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی متوجه موضوع مهمی شدم و آن موضوع این بود که در شناخت و تعریف جواهرات برای علاقمندان حد میانه…
موجود
زمرد سنگ تولد ماه اردیبهشت کلمه زمرد Emerald مترادف‌ رنگ‌ سبز است.رنگ سبز با شکوه زمرد، عشق به طبیعت را تجلی می‌بخشد. این‌ گوهر زیبا كه‌ همرنگ‌ طبیعت‌ و رنگ‌…
برچسب ها :
انگشترهای فروش رفتهS RINGS
خبرنامه NEWSLETTERS
برای عضویت در خبرنامه اینترنتی وبسایت پارس جواهر لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.