برای مشاهده تصویر در حالت تمام صفحه ، به روی آن کلیک کنید
کد محصول274
جنسیتمردانه
نوع نگینغیرخطی
سنگ نگینعقیق یمنی سنبه دار
اصالت نگینطبیعی ، بدون اصلاح و فرآوری
جنس رکابفدیوم
نوع رکابدست ساز
سبک و مدل رکابفیلی هشت گوشه
استاد رکاب سازمحمد گل افشاری ، کاوه
مهر رکاب سازتهران کاوه ، F کاوه
سایز رکاب انگشتر62.5 - 63
طول نگین25.8 میلیمتر
عرض نگین16.4 میلیمتر
وزن28.3 گرم
قیمتفروش رفته
فروخته شده

انگشتر فدیوم استاد کاوه وزن 28.3 گرم

رکاب دست ساز مردانه مدل فیلی ساده هشت گوشه (هشت ضلعی با چهار مُهر طلا) سایز 62.5 – 63 ساخته استاد محمد گل افشاری (کاوه) ، تهران

سنگ نگین عقیق یمنی سُنبه دار با قواره درشت به طول 25.8 و عرض 16.4 میلیمتر

فروش رفته

توجه : انگشتر تازه ساخت نیست ولی به علت کلکسیونی و گران بودن استفاده نشده و در حد نو میباشد.نکته دوم اینکه سنگ نگین به احتمال دارای تراش قطعی یمنی میباشد ولی برای رای دقیق و قاطع نیاز به اجماع نظر چند نفر عقیق شناس خبره ضروری به نظر میرسد.

آنچه که بحث صحت علایم تراش یمنی را در این مورد به چالش میکشد بحث اندازه و ابعاد نگین هستش چرا که سنگهای عقیق با تراش قطعی یمنی ، معمولا طول کمتر از 20 میلیمتر دارند در حالیکه طول نگین در اینجا بیشتر از مقدار مرسوم میباشد.

*****

انگشتر عقیق سرخ یمنی

رکاب فدیوم دست ساز مدل فیلی ساده ساخته استاد محمد گل افشاری ، کاوه ، تهران

(توجه : ساخت این انگشتر سفارشی بوده و از چهار مُهر طلا در آن استفاده شده است)

انگشتر عقیق سرخ یمنی فدیوم کاوه f256

انگشتر رکاب فدیوم دست ساز استاد کاوه f256

پرویز مختاری ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۳:۵۶ ب٫ظ

باسلام و عرض ادب…
بنده شنیدم؛
اکثر انگشترهای ساخته شده توسط
مرحوم حاج محمد حسین جدی…
عقیقهای تراشدار و در فاز رنگی سرخ تیره و آلبالویی هستند…وایشان علاقه خاصی به این دو رنگ داشتند
سوال اول؛
آیا نگینهای بکار رفته در انگشترهای ایشان در فاز رنگی سرخ و آلبالویی همگی « تراشدار » بوده اند؟؟؟
یا ایشان از عقیقهای بدون تراش ولی باکیفیت سرخ و آلبالویی هم استفاده میکردند؟؟

سوال دوم؛
آیا ایشان،
عقیق در فاز رنگی غیر از دو موردی که برشمردم…
جهت انگشترسازی استفاده میکردند؟؟؟
و اگر بوده…
اولویت بعدی ایشان بعد از این دو مورد کدام رنگ عقیق بوده؟
وآیا مرحوم غیر از این دو مورد به رنگ خاص دیگری هم گرایش و علاقه داشتند یا خیر…؟

البته هدف سوال بنده فقط «عقیق» هست و سایر گوهرها و نگین ها شامل سوال بنده نمیشود…

باتشکر…

پرویز مختاری ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۸:۱۴ ق٫ظ

باسلام و عرض ادب…
جدیدا در کنار مانور روی عقیقهای آبدار و لامپی…
روی عقیقهای درشت هم بدجوری زوم شده…
که اکثرا بحث اصالت و طبع شان مورد بحث و توجه
قرار نمیگیرد!!! و یا در اولویتهای بعدی قرار میگیرد…

در تکمیل سوالات و‌مطالبم در نهایت به مورد جالبی برمیخوریم که مرحوم حاج حسین جدی…
عقیقهای بکار رفته توسط ایشان جهت انگشترسازی…
اولویت اول؛ طبع و رنگ و اصالت نگین بوده
و سایز و درشتی نگین دغدغه ایشان برای انتخاب نبوده
هرچند ایشان از عقیقهای تقریبا درشت هم استفاده میکردند اما فکر کنم به ندرت بالای ۲ سانت بوده…
بنده به کرات مشاهده نمودم عقیقهایی که درشت نبوده ولی مورد استفاده ایشان قرار گرفته که این موضوع مفهوم خاصی دارد…
مفهوم اول اینه که برای انتخاب عقیق مورد نظرمان… احساسی عمل نکنیم و دنبال سایز درشت کله اسبی یا آبدار لامپی نباشیم…
موردی که‌متاسفانه در حال حاضر بدجور نمود پیدا کرده

مفهوم بعدی اینه باید بدانیم عقیقهای سرخ تیره و آلبالویی ناب و بااصالت و‌حتی تراشدار…
اکثرا درشت نیستند…
و سایز تقریبی ۲ سانت رو به پایین دارند…

از جناب بخشوده خواهشمندم با توجه به تجربیات و اطلاعات ارزشمندی که در مورد آن مرحوم دارند
و نحوه استفاده ایشان از عقیق های مورد نظر
اظهارات ناقص بنده رو تکمیل بفرمایند

Arash Bakhshoodeh ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ ب٫ظ

سلام و درود فراوان بر شما
صحبت شما به قدری خوب و فنی و در مسیر صحیح هستش که بنده تمایل دارم سایر بازدیدکنندگان محترم هم به صحبت و گفتگو اضافه بشن و از تجربیات و دانسته هاشون برای بلوغ موضوع مورد بحث کمک بکنند.
به نظر بنده شما از زاویه خوب به سلیقه انتخاب عقیق نگاه میکنید و بودن الگوی بزرگی مثل مرحوم استاد جدی در انتخاب عقیق حرفی رو برای گفتن باقی نمیزاره و کافیه ما به آثار فاخر ایشون مراجعه بکنیم و از ساخته های فاخرشون درس بگیریم.
همچنین ما در کنار انگشترهای استاد جدی میتونیم به ساخته های مرحومین استاد علیزاده تبریزی و استاد محمد سعادت تبریزی و همچنین آثار مرحوم استاد محمد نامی از مشهد مراجعه بکنیم و از نحوه انتخاب عقیق توسط این اساتید چیزهای زیادی رو یاد بگیریم.
در اکثر انگشترهای عقیق استاد جدی بنده سایز نگین رو دُرشت و قواره دار ندیدم ولی در ساخته های استاد علیزاده و استاد سعادت نگینهای زیبا و تراش دار با اندازه کمی درشت موارد متعدد برخورد داشتم.به نظرم استاد جدی تمایل کمتری در کل به عقیقهای سایز درشت داشتند وگرنه حتما مورد استفاده قرار میدادند اما در نگینهای خطی قدیمی و علی الخصوص حکاکی کوپال استاد جدی فارغ از اندازه ، انگشترهای بدیع و نادری رو خلق کرده اند که هر کدوم میتونه به اندازه یک کتاب جای تحلیل و مباحثه داشته باشه.
بنده زیاد کلام رو طولانی نمیکنم و از بازدیدکنندگان محترم میخوام که اگر نظر خاصی دارند بفرمایند تا صحبت جوانب ودیدگاه های بیشتری رو در بگیره…
از شما برادر عزیزم متشکرم که با سوالات خوب باب صحبت رو باز میکنید.

محمداسماعیل ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۸:۱۴ ق٫ظ

سلام وارادت
در محضراساتید اظهارنظرکردن زیره به کرمان بردن است علیهذا به جهت باز نمودن باب صحبت وخوشه چینی ازبوستان تجربیات دوستان نکاتی عرض میکنم
حتما دوستان هم توجه کرده ایدمدتی هست که عموم علاقه بیشتری به سنگهای لامپی نشان میدهند و اگر سنگی لامپی نباشه حتی اگه تراشدار باشه اصطلاحا بهش میگن گوشتیه و قشنگ نیست و…در حالی که غالب سنگهای عقیق یمنی در طیف همین ستون به اصطلاح گوشتی قرار گرفتن {عرایض بنده راجع به عقیق هست} واز طرفی لامپی بودن سنگ شامل طیف وسیعی از سنگهای هیت شده هستش
البته سنگ ناب تراشدار ولامپی هم پیدا میشه اما بندرت . بنده انگشتری دارم ساخته مرحوم سعادت که سنگ ناب وآبداری روش سواره
منظور نظر بنده اینه که اگه فاکتور لامپی بودن سنگ برای ما در اولویت باشه میبایست از سنگهای زیبای شفت العبد و اکثر سنگهای زیبای کرزی چشم پوشی کنیم
اگه دوستان واساتید دراصلاح یا تکمیل عرایض بنده اظهارنظر بفرمایند موجب امتنان حقیر خواهدبود

Arash Bakhshoodeh ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۶:۰۶ ب٫ظ

سلام بر برادر عزیز و ارجمندم آقای محمد اسماعیل عزیز
بسیار ممنون و سپاسگزارم از بابت ادبیات قوی و نظر عالی شما
بخدا بنده بارها و بارها این فرمایش شما رو به دوستان و علاقمندان گوشزد کردم ولی گویا قدرت و جذبه فریب خیلی قویتر از این حرفهاست
اخیرا ، چند روز پیش، یکی از دوستان انگشتر فاخری با رکاب فابریک قدیمی که یه عقیق بسیار عالی روی اون هستش مغازه یکی از کسبه برده
اونجا ایشون رو تمسخر کردند که این چه عقیق بی کیفیتی هستش…عقیق باید شفاف و لامپی باشه….
ایشون با بنده تماس گرفت که بخشوده من خیلی به این حرف مردد شدم و در دو راهی موندم چرا که سابقه کاری این فرد در بازار خیلی زیاد هستش و هر چی میگه بیشتر روی عقیق لامپی تمرکز داره و این انگشتر عقیق یمنی با رگه سرخ و سیاه رو اصلا بی کیفیت و خراب توصیف میکنه
شما باشید چی میتونید بگین؟؟؟؟

حسین نظری ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۹:۵۸ ب٫ظ

سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی جناب بخشوده
بنده به شخصه به ماهیت سنگ(طبع،اصالت وذات) عقیق بیشتر توجه دارم.و در اینجا از جناب عالی و دیگر اساتید تقاضا دارم در مورد عقیق های به اصطلاح تراشدار یمن(ثبتی،قطعی و…) بیشتر بحث و بررسی بفرمایید چون به نظر این حقیر عقیق هایی هست که دارای تراش های یمنی شناخته نشده ای هستش که بنده به شخصه دیدم و تفاوت تراش به وضوح مشخص بوده.انشاءالله در انتظار مقالاتی در این مبحث جهت بالابردن سطح آگاهی و ارزش واقعی سنگهای قدیمی تراش باشیم.یا حق

محمداسماعیل ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۵۷ ق٫ظ

باعرض سلام وادب خدمت جناب مهندس بخشوده استاد عزیز مختاریان وبازدید کنندگان محترم
عرض به حضور دوستان جامعه عرب زبان شامل عراق عربستان سوریه وکشورهای حاشیه خلیج فارس علاقه فراوانی به عقیق شفه العبد وکرزی دارند وبرای سنگ شفت که به اختصار شوفی تلفظ میکنند درجات مختلفی معین کرده اند بنده بارها در معاشرت با عراقی ها متوجه شده ام که هیچ علاقه ای به سنگ های آبدار نشان نمیدهند وبا شوق وافری طالب عقیق شفه العبد هستند
سنگهای کبدی هم جایگاه خوبی در میان آنها دارد برای درک میزان تفاوت سنگها{مطلقا بحث ماسنگ عقیق هست}از نقطه نظر آنها به قیمت سنگها توجه فرمایید یک عددسنگ شوفی متوسط از ۲۰۰دلار تا۱۰۰۰ دلار در یمن قیمت دارد وبه سنگ سلاطین معروف است سنگهای کبدی از۱۰۰تا ۲۰۰ دلار به چشم میخورد اما سنگهای سرخ رمانی آبدار وزیبا انواع مختلف دارد از ۵ دلار تا نهایت زیبایی واصالت سنگ ۲۰۰ دلار
بنده با یه زائر عراقی تومشهد ملاقات کردم حریصانه بدنبال سنگهای کبدی تراشدار می گشت میگفت خود یمنی ها سنگهای کهنه تراشدار از ایران میخرند وبابت خرید محدودیتی ندارند چون تو خود یمن هم چنین سنگهایی پیدا نمیشود
اما انگشتربازهای ما مثلا تو کرمانشاه که حقیرزندگی میکنم فقط وفقط طالب سنگ آبدار هستند وسنگ کبدی خریداری ندارد بنده یه انگشتر عقیق کبدی یمنی سنبه دار باطول دوسانت ورکاب فیلی دستساز سال۹۹ باقیمت پانصدهزار تومان خریداری کردم که البته فروشنده میگفت ۴۰۰هزارتومان بابت رکاب خرج کرده ام

محمداسماعیل ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۴۷ ق٫ظ

باید عرض کنم عقیق های رنگ شده اخیرا تو بازار ریخته وخیلی آبدار زیبا وخیره کننده با قیمت کم موجود هستندکه
حتی گاهی خبره ها هم سخت تشخیص میدهند که سنگ رنگی یا طبیعی هست
سنگ طوقدار وکندویی با درجه غلظت رنگ متوسط اما این دلیل نمیشود که سنگ طبیعی باشد البته همه سنگهای عقیق طبیعی هست اما منظور عرض بنده سنگ نباتی هست که تو کارگاه به سرخ یمنی زیبایی تغییر پیدا کرده است
اگر منظور از پوشیدن انگشتر عقیق فقط زیبایی باشد شیشه رنگی از همه قشنگتر وچشمگیرتر است والبته ارزانتر
اما اگر بخاطر خاصیت سنگ ویا توصیه اسلام میخواهیم انگشتر دست کنیم غیر از زیبایی اصالت سنگ هم باید درنظر گرفته شود جالب است بدانیم پیامبراسلام صلی الله علیه وآله سنگ عقیق شفه العبد اهدایی از پادشاه حبشه استفاده کرده است

محمداسماعیل ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹ ق٫ظ

اما موضوع مهم وجالب توجه انگشتر بازها ودوستانی که طالب سنگ عقیق کهنه هستند تراشدار بودن سنگ میباشد
اینجا تو کرمانشاه دو سه نوع تراش بیشتر به رسمیت نمیشناسند ثبتی قطعی وپامورچه ای اما حقیر انواع بیشتری از تراشهای یمنی را دیده ام جایی شنیدم چهارده یاحتی بیست وچهار نوع تراش یمنی داریم
که البته تشخیص تراشدار بودن انواعی از آنها کاری سخت میباشد وفقط از عهده خبره بر می آید
گاهی افرادی دیده ام که بخاطر تراش مشاجره لفظی کرده اند بطوری که فروشنده ادعا کرده که سنگ تراشدار است وخریدار ادعا کرده که این آثار خط وخش است نه تراش یمنی
اما موضوع سنبه که غالبا روی سنگ کوبیده شده وگاهی زیر سنگ وحتی در مواردی چند سنبه روی یک سنگ معمولا اختلافی بوجود نمی آید سنبه بطور شفاف از ارزش سنگ سخن می گوید و سنگ هم دلبری میکند
بطور عام اما کمتر سنگهای سنبه دار مثل سنگهای تراشدار خواهان وطالب دارد که این موضوع جای تاسف دارد
یکی از فاکتورهای مورد اعتماد برای تشخیص سنگ بااصالت رجوع به رکابساز است رکابهای مرحوم سعادت مرحوم جدی مرحوم نامی ومرحوم قدیمیان جای هیچ شکی باقی نمیگذارد که سنگ درجه یک روی رکاب پادشاهی میکند غالبا سنگهای بکاررفته روی رکابهای اساتیدی که ذکر شد تراشدار واگر تراشدار نباشد طبیعی بکر یمن استفاده شده است
بنده هر رکابی از مرحوم استاد نامی یا مرحوم استاد سعادت دیده ام از سنگ تراش قطعی استفاده کرده اند وگاهی سنگ تراش قطعی آنچنان آبدار نیست که برای بعضی دوستان خیره کننده باشد اما برای کسی مانند حقیر از صد تا سنگ آبدار وزیبا بیشتر ازش دارد
جمع بندی مزاحمت حقیر
اولا عذرتقصیر بخاطر حرف زدن در برابر بزرگان واساتید این رشته
ثانیا متاسفانه هیچ جایی بحث تراشهای یمنی مدون نشده ونوشته نشده ویک راه حل مناسب استفاده از انگشترهایی که اساتید نامی قدیم ومواردی جدید میباشد
و در آخر نه اینکه بخواهم بیجا تعریف کنم اما بنده شخصا از سایت پارس جواهر استفاده زیادی کرده ام هیچ سایتی تراش سنگ را نمایش نمیدهد اما سایت پارس جواهر بطور واضح از تراشها عکس گرفته ونمایش میدهد که برای آماتورهایی مانند حقیر آموزش خوبی به حساب می آید

Arash Bakhshoodeh ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱ ق٫ظ

سلام و درود بر شما برادر عزیزم
نکات بسیار بجا و قابل توجهی فرمودین
متاسفانه در چند سال اخیر به غلط ذائقه های افراد آماتور و کم تجربه به سمت عقیقهای بهسازی شده و لامپی جلب شده
این پدیده که ما ایرانی ها اخیرا جذب این سنگهای دستکاری شده هستیم جای بحث فراوان داره و البته بنده مهم ترین دلیل رو سوداگری ناجوانمردانه و سودجویی نامشروع می بینم
باید توجه داشت که عقیق های تراشدار یمنی در ایران چه از نوع تراش ثبتی و یا قطعی که اکثرا خالدار و رگه دار هستند ، به جرات میتوان گفت که بهترین نوع سنگهای عقیق هستند و اما همین نکته از نظر سودجویان دور نمانده و در کنار حکاکی های جعلی منتسب به دوره قاجار و جواهرات بهسازی شده و غیر اصل ، اخیرا با تراشهای جعلی یمنی مواجه هستیم.
از منظر بنده موارد موجود در صفحات معتبر اینستاگرامی مربوط به علاقمندان عقیق در کشورهای عربیِ حاشیه خلیج فارس میتواند گویای سلیقه درست و نگرش صحیح و سالم به مقوله عقیق یمن باشه.(تاکید میکنم : صفحات معتبر)
و در پایان خدمت شما سرور گرامی عرض کنم که بساط این تقلبها و نابسامانی ها با افزایش دایره آگاهی افراد علاقمند و شاغلین حرفه ای سنگ شناس حتما برچیده خواهد شد و آنچه باقی خواهد ماند ضرر و زیان برای کسانی که گول ظاهر زیبا (اما پوچ) رو خورده و این اقلام بی کیفیت رو به قیمت گزاف خریداری کرده اند.

خبرنامه NEWSLETTERS
برای عضویت در خبرنامه اینترنتی وبسایت پارس جواهر لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.