تورمالین

Tourmaline

سختی: 5/7- 7
سیستم کریستالی: تری گونال (Trigonal)

Crystal class: Ditrigonal pyramidal (3m)

فرمول شیمیایی:

(NaLiCa)(Fe11MgMnAl)3Al6((OH)4(Bo3)3Si6O18)

نمونه سنگ های بسیار کمی هستند که دارای طیف رنگ های خیره کننده تورمالین باشند. رنگ های تورمالین از قرمز پر رنگ تا صورتی، سبز زمردی پر رنگ تا زرد روشن و آبی پر رنگ را شامل می شود. وسعت بسیار زیادی از رنگ ها که طیفی بی نظیر دارند.
ساختار شیمیایی تورمالین از مشخصات و ساختار فیزیکی آن ناشی می شود و همین خاصیت باعث ایجاد رنگ در تورمالین است. همانند خانواده گارنت، خانواده تورمالین هم دارای معادن نزدیک به هم و دارای ساختار کریستالی تقریباً یکسانی بوده اما کمی تفاوت در ساختار شیمیایی آنها دیده می شود. به منظور از بین بردن ناخالصی های سوزنی شکل و روشن تر کردن رنگ آن، با حرارت مورد بهسازی قرار می گیرند.
از منابع مهم تورمالین می توان به ماداگاسکار، برمه، سریلانکا، سیبری، برزیل و کالیفرنیا اشاره نمود.
خانواده تورمالین با توجه به وسعت رنگی خود به دسته هایی با نام تجاری مختلفی تقسیم شده اند که عبارتند از:
Achroite، Rubellite، Dravite ، Verdelite، Indicolite ، Schorl و Watermelon Achroite
نوع بی رنگ خانواده تورمالین را با نام تجاری Achroite می شناسند که بسیار هم کمیاب بوده و از ارزش کمی برخوردار است و دلیل بی رنگی آن عدم وجود عناصر واسطه است که این عناصر باعث ایجاد رنگ در سنگ ها می شوند. نام آن از کلمه یونانی Acbroos به معنی بی رنگ گرفته شده است. این نوع سنگ به ندرت در جواهرات مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع تورمالین از شبه الماس ها نیز به شمار می رود. از منابع این نوع تورمالین می توان به معادنی در جنوب غربی انگلستان، معادنی درآمریکا و افغانستان اشاره نمود.

Rubellite

طیف رنگی ارغوانی مایل به قرمز تا نارنجی-قرمز را Robellite می نامند. این نوع رنگ، رنگی شبیه یاقوت قرمز (Ruby) یا یاقوت صورتی (Pink Sapphire) دارد. علت این رنگ قرمز، عنصر منگنز بوده و گاهی اوقات نوع صورتی آن دارای عنصر تیتانیوم است.قابل ذکر است که اکثر سنگ های تورمالین با رنگ صورتی در بازار، سنگ هایی به رنگ صورتی کمرنگ، بی رنگ، زرد یا قهوه ای بوده اند که مورد پرتو افکنی قرار گرفته اند.

rubellite-tourmaline-crystals

معدن Oure Fine در Minas Gerais در برزیل، معدن اصلی تورمالین های قرمز به رنگ یاقوت قرمز است. در سال 1999 هم مقدار زیادی Rubellite در نیجریه کشف شد.

Indicolite
به تورمالین هایی با رنگ سبز و آبی Indicolite گفته می شود. امروزه تورمالین های سبز و آبی در سایز های بزرگ طرفداران بسیاری دارد. رنگ آن هم ناشی از وجود عنصر آهن در آن است.

indicolite

وجود آهن باعث ایجاد طیفی از رنگ آبی و سبز مایل به آبی بسیار قوی تا زرد مایل به سبز در سنگ می شود. تورمالین آبی معمولاً شفافیت و براقی کمتری نسبت به نوع سبز خود دارد. تورمالین بهتر است بزرگ باشد تا رنگ های قوی خود را به خوبی نشان دهد.از منابع اصلی Indicolite می توان به برزیل، افغانستان، آمریکا و آفریقا اشاره نمود.

Dravite

Dravite_cristal

به رنگ قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره در خانوده تورمالین Dravite می گویند که نوع برش خورده آن با سختی بالا، در جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد. کریستال های آن در سایز های بزرگ از سنگ های با ارزش در بین سنگ های یک کلکسیونر محسوب می شود. رنگ آن به دلیل وجود درصد زیادی از عنصر منگنزیوم ایجاد شده است. نام آن از ناحیه ای به نام Drave در جنوب شرقی استرالیا، محلی که برای اولین بار کشف شد، گرفته شده است.

بهترین نوع کریستال های Dravite از غرب استرالیا استخراج می شود. از منابع دیگر آن می توان به مرکز بولیویا، جنوب شرقی برزیل، شمال غربی ایتالیا، کانادا و آمریکا اشاره نمود.

Schorl
نوع دیگر از خانواده تورمالین به رنگ سیاه که به ندرت در جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد Schorl نام دارد. در این نوع مقدار زیادی سدیم دیده می شود که و رنگ سیاه آن به دلیل وجود عنصر آهن در آن است. به دلیل رنگ مشکی آن اغلب به صورت صفحه دار برش داده نمی شوند و به عنوان کریستال های باریک به فروش می رسد. از منابع مهم آن می توان به جنوب استرالیا، کانادا، جنوب غربی انگلستان اشاره نمود.

schorl-albite-skardu-pakistan

Watermelon
بعضی از کریستال های تورمالین، در مرکز دارای رنگ صورتی و لایه بیرونی آن سبز رنگ و یا بر عکس است و به دلیل شباهتی که به هندوانه پیدا می کنند به آنها Watermelon می گویند. این نوع از خانواده تورمالین طرفداران بسیاری دارد و از انواع ارزشمند خانواده تورمالین به شمار می رود. از منابع مهم آن می توان به آفریقای جنوبی، آفریقای شرقی، برزیل اشاره نمود.

Watermelon_Tourmaline

Verdelite

به رنگ آبی-سبز و یا سبز پر رنگ خانواده تورمالین Verdelite می گویند که رنگ زمردی و پاک آن بهترین و گرانبهاترین نوع دراین خانواده است. معمولاً رنگ آبی-سبز آن از آفریقا و سبز پر رنگ آن از برزیل استخراج می شود. عناصر وندیوم و کرومیوم باعث ایجاد رنگ سبز در سنگ می شود. از دیگر منابع آن می توان به نیجریه، موزامبیک، پاکستان و افغانستان اشاره نمود. جهت شستشوی این نوع سنگ بهتر است که از آب گرم و صابون و برس نرم استفاده شود. تورمالین نباید در برابر حرارت زیاد و یا برای مدت طولانی در برابر نور قوی قرار گیرد، زیرا باعث تغییر رنگ آن می شوند.

تورمالین وردلیت Verdelite

انگشتر فدیوم رکاب شبکه عقیق خطی جدی موجود
بیوگرافی(زندگی نامه مختصر) استاد محمدحسین جدی : استاد ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در تبربز چشم به جهان گشود.در کودکی ساعت سازی را نزد پدرش ، استاد جوادآقا ساعت…
انگشتر و انگشترشناسی Ring definition موجود
انگشتر چیست ؟ انگشتر به نوار باریک فلزی گفته میشود که عموما به شکل مدور ساخته میشود و جنس آن اغلب از فلزات و آلیاژهای گرانبها نظیر طلا ، نقره…
انگشتر رکاب فدیوم موجود
سوالی در بین علاقمندان به هنر انگشترسازی امروزها در جریان میباشد : آلیاژ فدیوم چیست؟ آلیاژ فدیوم Fedium یا Fidium از ترکیب دو فلز پالادیوم Pd و نقره Ag استحصال…
ساخت رکاب فیلی با روش ورق 111 موجود
مقدمه می خواهم در رابطه با چگونگی ساخت حرفه ای ،هنرمندانه و البته مدرن قالب انگشتر نقره مردانه دست ساز که معروف به رکاب فیلی می باشد مطالبی بنویسم. البته…
گردنبند قدیمی عقیق طبیعی موجود
مقدمه در طی دوران آشنایی با سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی متوجه موضوع مهمی شدم و آن موضوع این بود که در شناخت و تعریف جواهرات برای علاقمندان حد میانه…
موجود
زمرد سنگ تولد ماه اردیبهشت کلمه زمرد Emerald مترادف‌ رنگ‌ سبز است.رنگ سبز با شکوه زمرد، عشق به طبیعت را تجلی می‌بخشد. این‌ گوهر زیبا كه‌ همرنگ‌ طبیعت‌ و رنگ‌…
Arielle ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۵:۰۶ ق٫ظ

You got great points there, that’s why I always love checking out your blog.

رقيه سادات طالقاني ۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱:۰۷ ق٫ظ

با سلام
من دنبال يك گردنبند تورمالين سبز ميگردم. اگه ممكنه براي خريد راهنماييم كنيد.

سید حسین ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۶:۲۱ ب٫ظ

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
اگر امکانش هست در مورد قیمت سنگ تورمالین هتدوانه ای من رو راهنمایی کنید
توی شهر ما در یک جواهر فروشی از این نوع تورمالین هست که دو قیرات هستش
این سنگ رو دو میلیون و پانصد هزار تمن میگه
قیمت روتین این نوع تورمالین چنده???

پری ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱:۴۲ ق٫ظ

سلام من دوتا سنگ تورمالین دارم یکیش سبز یکیش نارنجی رنگ و یه سنگ سبز زیرکون . میخواستم قیمت و ارزششونو بدونم . لطفا راهنماییم کنید

Muhammad shahid ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۹:۴۶ ب٫ظ

Plz gives the details and all prices

ساران ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱:۲۱ ب٫ظ

سلام من دنبال سنگ تورمالین سبز برای خرید هستم کجا ؟ به چه قیمیتی >؟ میتوانم تهیه کنم

خداداد ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۸:۰۷ ب٫ظ

من با یک مرد بزرگ سنگ تراش جهانی کار میکنم تراش سنگ ما همتراز تراش سنگ بلژیک و سوئیس میباشد بگفته رئیس سنگ شناسی آلمانی بالاتر از بلژیک
در ضمن ما راف سنگ تورمالین و زمرد و یاقوت در خلوص بالا را مستقیم از معدن افغانستان خریداری کرده و در کارگاه خود مون تراشیده و به قیمت ۳۰در صد زیر قیمت جهانی میفروشیم و نوع سنگ و اندازه و نوع تراش راهم سفارش قبول میکنیم . از افراد ی که شناخت حرفه ای در سنگ و تراش دارند میتوانند از نزدیک مشاهده کنند .

زینب ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۳:۳۰ ب٫ظ

با سلام
سیستم تبلور تورمالین تری گونال است نه تتراگونال رده تقارنی هم ۳m است
لطفا تصحیح نمایید
دکتر زینب دارایی زاده

مجید اصلانی ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۵:۰۵ ب٫ظ

با سلام و احترام ؛یک انگشتر مردانه تورمالین صورتی میخوام لطفا راهنمایی کنید.

اكبری ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۹:۳۷ ب٫ظ

سلام من یک قطعه تورمالین به وزن تقریبی۵۰گرم دارم كه از افغانستان آوردم رنگ سبز مایل به سیاه ارزش تقریبیش چقدر میشه مایل به فروشم

محمد ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱:۰۶ ق٫ظ

سلام . با تشکر از عوامل پارس جواهر ، بخاطر توضیح خوب و مفید ایشان در مورد تورمالین خواهشمندم اگر ممکنه ادرس یا شماره تلفن( کاتر ) سنگ تراشی که اقای خداداد وصفشو میکردند رو به ایمیل من ارسال کنید با تشکر

زانیار سلیمی ۶ دی ۱۳۹۸ - ۷:۰۷ ب٫ظ

هر چی در مورد سنگ میخواید بدونید ,تو کانال سنگ سناسی تلگرام هست
Konwledgemstone

Mohammed ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۹:۳۵ ق٫ظ

سلام . با تشکر از مطالب خوب و هنر بسیار زیبا و چشم نواز شما .‌ اگر امکانش هست راهنمایی بفرمایید از کجا می توانم ترومالین سیاه رنگ تهیه کنم .

Mohammed ۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۹:۳۷ ق٫ظ

سلام . با تشکر از مطالب خوب و هنر بسیار زیبا و چشم نواز شما .‌ اگر امکانش هست راهنمایی بفرمایید از کجا می توانم ترومالین سیاه رنگ تهیه کنم . پیشاپیش از محب و مهربانی شما سپاسگزارم هستم .

،ghorban ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۵۵ ب٫ظ

سلام من ۲۰کیلو تورمالین سیاه دارم
قیراطی چند هستش
با تشکر از مطالب شما

برچسب ها :
انگشترهای فروش رفتهS RINGS
خبرنامه NEWSLETTERS
برای عضویت در خبرنامه اینترنتی وبسایت پارس جواهر لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.