حلیة المتقین , باب دوم , فصول اول و دوم و سوم

و در حدیث معتبر از بشیر دهام منقول است که به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام عرض کردم

کدامیک از نگین ها را بر انگشتر خود بنشانم؟ فرمود که :

چرا غافلی از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید که اینها سه کوهند در بهشت.

اما کوه عقیق سرخ پس مشرف است بر خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله

اما کوه عقیق زرد پس مشرف است به خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها ،

اما کوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ،که همه  آنها یک خانه است و از

زیر هر کوهی نهری جاری است که از برف سردتر و از عسل شیرین تر و از شیر سفیدتر

و از آن نهر نمی خورند از آن نهرها مگر مسلمانان و هر سه نهر از کوثر میاید و به یکجا میریزد

و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهی میکنند.

انگشتر نقره با سنگ عقیق سرخ حکاکی مبینانگشتر نقره با رکاب استاد قاسمی و عقیق زردنگین عقیق سفید با حکاکی زیبا و رکاب نقره

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود که :

انگشتر عقیق در انگشت کنید که آن اول کوهی است که اقرار کرده است به یگانگی خدا و به پیغمبری من و به

امامت علی و از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است که :

نماز کسی که انگشتر عقیق در دست داشته باشد بر نماز کسی که انگشتر غیر عقیق در دست داشته باشد

به چهل درجه زیادتی دارد. از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که :

انگشتر را به بند پائین انگشت برسانید که انگشتر به سر انگشتان کردن عمل قوم لوط است.

و نیز از آن حضرت منقول است که :

حضرت جبرئیل به حضرت رسول صلی الله علیه و آله گفت هر کس از امت تو که انگشتر در دست راست کند و ببینم

او را که در قیامت متحیر مانده است دستش را بگیرم و به تو و به حضرت امیرالمؤمنین برسانم.

در روایت معتبر منقول است که شخصی را از برابر حضرت امام محمد باقر علیه السلام گذرانیدند که تازیانه بسیار

بر او زده بودند، فرمود انگشتر عقیق او کجاست؟ اگر با او بود تازیانه نمی خورد.

امام صادق علیه السلام : انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می شود.

امام صادق علیه السلام : انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر است .

امام صادق علیه السلام : هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت کارش البته نیکو باشد .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :

انگشتر عقیق در دست کنید مادامی که آدم آن را با خود داشته باشد اندوهی به او نمی رسد.

امام علی علیه السلام : دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد .

انگشتر مردانه نقره با نقش علی مع الحقنگین عقیق سرخ یمنی با رکاب مردانه نقرهرکاب نقره با سنگ عقیق سرخ انگشتر مردانه

آقا علی بن موسی رضا علیه السلام : انگشتر یاقوت در دست کنید  که پریشانی را برطرف می کند.

امام موسی کاظم علیه السلام : انگشتر زرد در دست کنید که موجب آسانی است و در آن هیچ دشواری نباشد .

امام رضا علیه السلام :

انگشتر زبرجد در دست داشتن فقر را به توانگری بدل میکند و هر که انگشتر یاقوت زرد در دست کند فقیر نشود.

انگشتر نقره با سنگ یاقوت زردانگشتر نقره با سنگ زبرجد اصل

*******************************************************

نکته علمی در خصوص استفاده از انگشتر نقره

نوشته استاد محترم : دکتر احمد علی آقا رفیعی

“لا تختموا بغیر الفضه فان رسول الله علیه و آله قال”

جز انگشتر نقره بدست مکنید زیرا پیامبر فرمود خدا پاک نکند دستی که در آن انگشتر آهن باشد.

نقره صد ها بار بیش از سایر مواد ضد عفونی کننده موثر است و ۶۵۰ میکرب را از بین می برد . شاید خود شما که

همیشه یک انگشتر نقره با نگین عقیق در دست دارید ,اطلاع نداشته باشید که چه خاصیت بزرگی در این فلز

گرانبها هست و چگونه بدون اینکه خود بدانید مراقب سلامت شماست.اخیرا”  دکتر هاری مارکراف استاد پزشکی

دانشگاه سانت دویس پس از آزمایشهای متعدد اعلام کرد که نقره صدها بار بیش از سایر داروهای ضد عفونی و

ضد میکرب , میکربها را از بین می برد و نقره به تنهایی می تواند ۶۵۰ نوع میکرب را نابود کند بدون اینکه مانند دیگر

ضد عفونیها عوارض بعدی بر جای گذارد.استاد دیگری بنام  چالز  فوکس  دارویی از نقره تهیه کرده است به نام

سولفادیازین نقره ,که در معالجه سرماخوردگی و جوش های پوستی و در هفتاد درصد سوختگیهای جلدی مورد

استفاده قرار می گیرد.همچنین شرکت های هواپیمایی انگلستان , سویس , آلمان , فرانسه ,کانادا , ایتالیا  , ژاپن  و …

از آن در داخل هواپیما به عنوان یک میکرب کش قوی استفاده میکنند.حتی در سویس برای ضد عفونی کردن آب

آشامیدنی شهر از نقره استفاده میکنند. فضه ( نقره ) در تفریح و دلگشایی قلب , نزدیک به  یاقوت است . برای بد بویی

دهان و رفع رطوبتهای لزج و عفونت بلغم و مالیخولیا , دیوانگی , وسواس , سرفه , استسقا , طحال , سنگ مثانه و

کلیه ها سودمند است .

ضماد نقره تحلیل برنده ورمها  و با جیوه کشته شده برای رفع بواسیر مفید است .نقره در داروهای  چشم جهت

روشنایی و تقویت  چشم سودمند است , مصلح ضرر نقره , کتیرا  است . گوگرد خام باعث سیاهی نقره می شود

اما مالیدن نمک رفع سیاهی آن کند  فلز نقره با گوگرد در حرارت سولفور دارژان بوجود می آید  .

نگین قدیمی نقره انگشتر علی مع الحقانگشتر نقره خطی زیبا و قدیمی

در حدیث معتبر از امام موسی (ع) سوال کردند که

به چه علت حضرت امیر المومنین(ع) انگشتر دردست راست می کردند؟

فرمود زیرا که آنحضرت پیشوای اصحاب یمین است که در قیامت نامه هایشان را به دست راست می دهند

حضرت رسول (ص) انگشتر را دردست راست می کردند و این علامتی است برای شیعیان ما که به این علامت ایشان

را می شناسند و به محافظت کردن در وقت نمازهای پنجگانه و به دادن زکات و به قسمت کردن مال خود با برادران مومن

خود و امر به نیکی ها کردن و نهی از بدی ها کردن

در بیان جنس انگشتر

سنت است که انگشتر از نقره باشد انگشتر طلا در دست مردان حرام است و انگشتر آهن و برنج و فولاد برای مردان

و زنان مکروه می باشد در چندین حدیث معتبر منقول است است که حضرت رسول (ص) به حضرت امیرالمومنین فرمود :

یا علی انگشتر طلا در دست مکن که آن زینت تو است در بهشت. (حلیة المتقین)

طلا زینت اهل بهشت است و خداوند طلا را دردنیا زینت زنان قرار داده و بر مردان پوشیدن طلا و نماز خواندن با آن

حرام است (وسائل الشیعه۲/۱۰۰).

انگشتر نقره با نگین زمرد اصل کلمبیا

پلاتین یا طلای سفید برای مردان چه حکمی دارد

برای درک این موضوع به فقهای معاصر رجوع و نظراتشان را می آوریم

کتاب (مسائل جدید از دیگاه علما ومراجع تقلید) مولف سید محسن محمودی جلد دوم :

پوشیدن طلای سفید و پلاتین جهت مردان چگونه است؟

حضرت آیت الله خامنه ای : اگر طلاست که براثر مخلوط کردن ماده ای رنگ آن سفید شده است حرام است

ولی اگر پلاتین است یا عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفا به آن طلا نمی گویند مانع ندارد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی : ظاهرا پلاتین غیر از طلای سفید است لذا پلاتین برای مردان حلال است اگر چه

طلای سفید حرام است.

انگشتر زنانه زبرجد با رکاب نقره و آبکاری طلا

حضرت آیت الله  بهجت : اگر ازجنس طلا نباشد مانع ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی : زینت به طلای سفید برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگری است اشکال ندارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی : اگر طلا باشد جایز نیست و اگر فلز دیگری محسوب شود اشکال ندارد.

حضرت آیت الله تبریزی : پوشیدن طلا ولو سفید باشد برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگر است مانعی ندارد.

*******************************************************

آثار سنگهای معدنی در بیان روایات

(منبع برگرفته از حلیة المتقین و معجزه نگین علی رضا اسد اللهی فرد)

عقیق : فقر و نفاق را ازبین می برد

در روایت ابی نصر ازامام رضا (ع) آمده که حضرت فرمود :

به همراه داشتن عقیق فقر را از بین می برد و کسی که عقیق به دست می کند نفاق را از خود دور می کند و نیز در

روایتی دیگر آمده که عقیق در دست راست بهترین زینت است و فقر را ازبین می برد. (کافی ج۶ و جامع الاخبار ص۱۳۳)

عقیق با برکت بوده و جایی که امید عاقبت به خیری دارند بکار می برند :

امام صادق(ع) فرمود که پیامبر اکرم چنین فرموده است :

انگشتر با نگین عقیق بدست کنید چرا که عقیق مبارک است و هرکس انگشتر عقیق بدست کند امید است که

عاقبت به خیر شود.(وسائل الشیعه ج۵ ص۸۶)

انگشتر نقره مردانه زیبا با سنگ عقیق سرخ سنگ عقیق سرخ و رکاب نقره مردانه زیبا

در روایتی دیگر حضرت علی (ع) میفرماید : از رسول (ص) شنیدم که می فرمود :

هر کس انگشتر عقیق سرخ بدست کند خداوند عاقبت او را به خیر ختم کند.(مستدرک الوسائل ج۳ ص۲۹۵)

دارنده عقیق نیازهایش برطرف می شود:

ربیعه میگوید در دست امام علی ابن الحسین (ع) نگینی دیدم و پرسیدم که این نگین چیست؟

حضرت فرمود : عقیق رومی است و فرمود که رسول خدا چنین فرموده است :

هرکس انگشتر عقیق به دست کند حوایج اش برآورده می شود.

عقیق دارنده اش را درامان نگه می دارد:

امام صادق(ع) فرموده اند : عقیق در سفر سلامتی است.

عقیق حرز سلامتی از هر بدی است

شخصی به رسول خدا (ص) شکایت کرد که در سفر اموالش را راهزنها زدند حضرت فرمود :

چرا انگشتر عقیق بدست نکردی ؟ همانا انگشتر عقیق از هر بدی نگه می دارد.(وسائل الشیعه ج۵ ص۸۹)

روایت است که عقیق دعا را در معرض اجابت قرار میدهد :

سلیمان اعمش میگوید امام صادق (ع) فرموده است : خداوند دوست دارد دستی که انگشتر عقیق دارد بطرف او بالا رود.

(وسائل الشیعه ج۵ ص۹۱)

انگشتر نقره با سنگ عقیق سرخ رکاب بیگلو

کسی که انگشتر عقیق به دست می کند ثروتمند می شود :

امام صادق (ع) به اعمش که عرض کرد بیشتر آگاهم کن فرمود خیلی عجیب است دستی که در آن نگین عقیق باشد

و درهم و دینار نداشته باشد. (وسائل الشیعه ج۵ ص۹۱)

عقیق حرز سلامتی از هر بلایی است :

امام صادق(ع) به سلیمان می فرماید : عقیق حرز و نگهدارنده از هر بلایی است و باز هم می فرماید :

عقیق نمی گذارد صاحبش نیاز مند شود.

عقیق شادی آور است :

امام رضا(ع) از پدرانش نقل می کند که رسول خدا (ص) فرمود :

انگشتر عقیق به دست کنید مادامی که در دست دارید به شما اندوهی نخواهد رسید.(مکارم الاخلاق ص۸۷)

کسی که عقیق بدست می کند از مقربین خواهد شد:

سلمان فارسی از پیامبر (ص) نقل می کند که ایشان به علی(ع) می فرماید :

یا علی ! انگشتر عقیق به دست کن تا از مقربین باشی.

عرض کرد مقربین چه کسانی اند؟ پیامبر فرمودند : جبرئیل و میکائیل

علی(ع) عرض کرد چه نوعی از عقیق؟ که پیامبر فرمود : عقیق سرخ.(وسئل الشیعه ج۵ص۸۸)

آثار یاقوت , زمرد , زبرجد

یاقوت زداینده فقر است:

حسین بن خالد از امام رضا(ع) نقل می کند که حضرت می فرماید که حضرت صادق(ع) می فرمود :

انگشتر یاقوت بدست کنید که فقر را ازبین می برد.(کافی ج۶)

انگشتر نقره با قلمزنی و سنگ یاقوت و زمرد

در روایتی از حضرت علی (ع) آمده که حضرت فرموده :

هر کس انگشتر زمرد بدست کند همانا زمرد گره گشا است و مشکل ساز نیست.(کافی ج۶ ص۴۷۱)

از امام رضا (ع) انگشتر زبرجد به دست کردن  موجب آسانی است که در آن دشواری نیست .(حلیة المتقین)

فیروزه

فیروزه صاحبش را بی نیاز می کند

در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که حضرت فرمود :

دستی که انگشتر با نگین فیروزه داشته باشد نیازمند نخواهد بود. (وسائل الشیعه ج۵ ص ۹۴)

در روایت دیگر از همان امام (ع) : دستی که فیروزه داشته باشد هیچ وقت نیازمند نمی شود.

فیروزه هدیه جبرئیل به حضرت محمد (ص)

علی بن مهران میگوید : وارد خانه امام موسی کاظم (ع) شدم و در انگشت اش انگشتری دیدم که نگین آن فیروزه

بود و نقش آن (الله الملک) بود و من نگاهم به این نگین زیاد شد. حضرت فرمود : برای چه اینقدر به این نگین می نگری؟

گفتم روایتی به من رسیده که حضرت علی (ع) نیز چنین نگینی داشته است حضرت فرمود :

آن انگشتری را می شناسی ؟ عرض کردم : نه.

فرمود : این همان انگشتر است. فرمود میدانی به چه علت این انگشتر در دست من است ؟

عرض کردم : نه. فرمود : این سنگی است که جبرئیل (ع) به حضرت رسول (ص) داده است و وی آن را به امیرالمومنین

هدیه کرد. بعد فرمود میدانی اسم این نگین چیست؟ عرض کردم :نه.

فرمود نام فارسی آن فیروزه و  به عربی این نگین را ظفر می نامند (ج۴۲بحار ص۷۰)

انگشتر فیروزه با حکاکی زیبا و رکاب نقره

دعای کسی که انگشتر فیروزه دارد مستجاب است.

جزع یمانی وسوسه و حیله های شیطان را از شما بر میگرداند

امام سجاد (ع) از پدرش امیرالمومنین روایت کرد که حضرت علی(ع) فرمود : جزع یمانی بدست کنید که وسوسه ها و

حیله های شیاطین را از شما بر میگردانند.(جامع الاخبار ص۱۳۵)

ثواب نماز با جزع یمانی

امام رضا (ع) از امام علی (ع) چنین نقل میکند که : روزی رسول خدا (ص) آمد در حالی که در دست او انگشتری با

نگین جزع یمانی بود.

انگشتر قدیمی نقره با نگین جزع یمانی

برای ما نماز خواند و وقتی نمازش تمام شد آن را به من داد و به من فرمود : یا علی! این انگشتر را به

دست راستت کن و با آن نماز بخوان .آیا میدانی ثواب نماز خواندن با انگشتری که نگین جزع یمانی دارد هفتاد نماز

است و جزع تسبیح می گوید و استغفار می کند و ثوابش را به صاحبش می نویسند.

عیون اخبار الرضا ج۲ص۱۳۲

********************************************************

دانستنیهای اسلامی و انگشتر

پوشیدن انگشتر در اسلام سنت است، پیشوایان معصوم : پیغمبر اسلام و حضرات ائمه علیهم الصلاة و السلام

بدین سنت مقید بوده اند، و بر انگشتر هر یک از آنها جمله یا کلمه اى خاص منقوش بوده که در کتب تاریخ و حدیث

دقیقاً محفوظ مانده است .راغب در محاضرات آورده که :

پیغمبر(ص) و اصحابش انگشتر را به دست راست مى کردند و اولین کسى که انگشتر را به دست چپ کرد معاویه بود.

ابن ابى عمیر گوید: از امام کاظم (ع) پرسیدم که به چه سبب على (ع) انگشتر را به دست راست مى کرده؟

فرمود : بدین سبب که آن حضرت پس از پیغمبر (ص) امام اصحاب یمین بوده و این یکى از نشانهاى شیعه ما است و

نشانه اى دیگر شیعه عبارتند از: مواظبت در اوقات نماز و اداى زکوة و همدردى با برادران و امر به معروف و نهى از منکر.

انگشتر نقره عقیق یمنی نفیس و زیبا

از امام صادق (ع) روایت است که پیغمبر(ص) جز مدت کوتاهى انگشتر به دست نکرد و پس از آن ترک کرد.

نقل است که امام عسکرى (ع) در سال دویست و شصت در حالى که جمعى از شیعیان در حضور حضرت بودند فرمود:

ما تا کنون به شما دستور داده بودیم که انگشتر را در دست راست کنید چه ما در میان شما بودیم، و از هم اکنون که

ما در میان شما نباشیم و غیبت ما آغاز میشود شما وظیفه دارید که انگشتر را به دست چپ کنید تا روزى که دولت

ما و شما آشکار گردد و این بهترین نشان شما است بر ولایتتان با ما اهل بیت.

حاضران در حضور حضرت انگشترها را از دست راست خود بدر آوردند و به دست چپ کردند و

فرمود : این فرمان را به شیعیان ما ابلاغ کنید.

از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده که فرمود : کسى که بر نگین انگشترش نام خدا نقش شده باشد هنگامى که به

بیت الخلا مى رود آن را از دستى که با آن تطهیر مى کند بیرون آرد. (بحار:۴۲ و ۷۸ و ۱۰)

انگشتر با سنگ عقیق یمنی و رکاب چهار چنگ

انگشتر بخشیدن على (ع)

شأن نزول آیه مبارکه (انما ولیکم الله و رسوله و الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکوة و هم راکعون)(مائده:۵۵) ،

حسب تفسیر مفسرین شیعه و اکثر مفسرین و محدثین از اهل سنت:

سید ابوالحمد مهدى بن نزار حسنى قائنى از حاکم ابو القاسم حسکانى، و او از ابوالحسن محمد بن قاسم فقیه

صیدلانى، و او از ابو محمد عبدالله بن محمد شعرانى، و او از ابو على احمد بن على بن رزین بیاشانى، و او از مظفر بن

حسین انصارى، و او از سدى بن على ورّاق، و او از یحیى بن عبد الحمید حمانى، و او از قیس بن ربیع، و او از اعمش، و

او از عبایة بن ربعى روایت کرده که روزى عبدالله بن عباس به کنار چاه زمزم نشسته بود

به تعبیر «قال رسول الله» حدیث از پیغمبر (ص) نقل مى کرد، در این اثناء مردى که صورت خود را به عمامه اش پوشانیده

بود وارد شد و نشست، و هر گاه ابن عباس مى گفت: «قال رسول الله» او نیز مى گفت: «قال رسول الله» و حدیثى از آن

حضرت نقل مى کرد. ابن عباس رو به وى کرد و گفت: تو را به خدا سوگند مى دهم بگو کیستى؟

وى چهره بگشود و گفت: اى مردم! هر که مرا شناسد شناسد، و هر که نشناسد من جندب بن جناده بدرى،

ابوذر غفارى هستم، از رسول خدا (ص) به این دو گوشم شنیدم  و اگر دروغ بگویم هر دو کر شوند، و به این دو چشمم

دیدم و اگر دروغ بگویم هر دو کور گردند، که مى فرمود:

«علىّ (ع) قائد البررة و قاتل الکفرة، منصور من نصره، مخذول من خذله» .

روزى از روزها نماز ظهر را پشت سر پیغمبر (ص) ادا نمودم، در آن حال سائلى وارد مسجد شد و از مردم چیزى خواست،

کسى چیزى به وى نداد، سائل دست به آسمان براورد و گفت: خداوندا گواه باش که در مسجد پیغمبرت از مسلمانان

طلب حاجت نمودم و کسى چیزى به من نداد، على (ع) در حال رکوع بود، انگشت کوچک خود را که انگشتر در آن بود

بسوى سائل اشاره نمود، سائل بیامد و انگشتر را بستد و برفت،

پیغمبر (ص) که این صحنه را ناظر بود، دست به آسمان برداشت و گفت:

خداوندا! برادرم موسى (ع) از تو خواست که وى را شرح صدر عطا کنى و کار رسالتش را بر او آسان گردانى و لکنت از

زبانش بردارى و هارون برادرش را دستیارش فرمائى، خواستهاش را مستجاب داشتى و در پاسخش فرمودى :

(سنشدّ عضدک باخیک و نجعل لکما سلطانا فلا یصلون الیکما)،

خداوندا من ـ محمد ـ پیامبر برگزیده توأم، خداوندا مرا (نیز) شرح صدر عطا فرما و کارم را آسان گردان و یکى از خاندانم

ـ که آن على باشد ـ به وزارت و پشتیبانى من منصوب دار که پشتم را بدو استوار دارم. ابوذر گفت:

بخدا سوگند هنوز آخرین کلمه دعاى پیغمبر (ص) تمام نشده بود که جبرئیل از جانب ربّ العزّه فرود آمد و گفت:

اى محمد بخوان. پیغمبر فرمود: چه بخوانم؟ گفت: بخوان: (انّما ولیّکم الله و رسوله و الذین آمنوا…).

این حدیث را به همین سند ابواسحاق ثعلبى در تفسیر خود نقل کرده.

نگین انگشتر عقیق با دعای ناد علی خط میرزاانگشتر دعای ناد علی با نگین عقیق اصل

ابوبکر رازى در کتاب احکام القرآن ـ چنانکه مغربى از او روایت نموده ـ و نیز، رمّانى و طبرى گفته اند:

این در شأن على (ع) نازل شد، موقعى که آن حضرت انگشتر خود را در حال رکوع به سائل داد.

مجاهد و سدى نیز همین قول را تأیید نموده اند :

ابو جعفر (باقر) و ابوعبدالله (صادق) علیهما السلام و همه علماء اهلبیت همین قول را قائلند… (مجمع البیان)

مرحوم مفید در امالى و سیوطى در درّ المنثور و طبرانى و ابو نعیم هر یک به سند خود از ابو رافع روایت کنند که گفت :

روزى به خانه پیغمبر (ص) رفتم آن حضرت به خواب بود و احتمال دادم در حال وحى است. به گوشه اتاق نگریستم،

مارى را در آنجا خفته دیدم، بخود گفتم: اگر مار را بکشم پیغمبر از خواب بیدار میشود

لذا بین پیغمبر(ص) و مار بخفتم که اگر آسیبى رخ دهد مرا باشد. لحظاتى گذشت و حضرت بیدار شد

و این آیه همى خواند:

(انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون)سپس فرمود :

سپاس خداوندى را که نعمتش را بر على تمام کرد و گوارا باد لطفى که خدا به وى نمود.

سیوطى و طبرانى و ابو نعیم در دنباله حدیث چنین میگویند:

خطیب در کتاب متفق و مفترق خویش آورده که ابن عباس میگفت : على (ع) انگشتر خود را در حال رکوع صدقه داد و چون

رسول الله انگشتر را بدست سائل دید به وى فرمود : این را از کجا بدست آوردى؟ وى گفت:

از آن کس که در رکوع است. آنگاه این آیه فرود آمد.

در مصباح آمده که واقعه بخشیدن انگشتر در روز بیست و چهارم ذیحجه بوده.

از ابوذر روایت شده که در نماز ظهر بوده و به روایتى در نافله ظهر بوده. (بحار:۳۵/۱۸۵)

از عمر بن خطاب نقل شده که گفت:

به خدا سوگند من چهل انگشتر در رکوع تصدق کردم که چنین آیه اى درباره ام نازل گردد ولى نشد.

حسّان بن ثابت بدین مناسبت این اشعار بسرود:

على امیرالمؤمنین اخو الهدى و اول من ادّى الزکوة بکفّه فلما اتاه سائل مدّ کفه فدسّ الیه خاتما

و هو راکع فبشّر جبریل النبى محمد ابذاک و جاء الوحى فى ذاک ضاحی و افضل ذى نعل و من کان حافی

و اول من صلى و من صام طاوی الیه و لم یبخل و لم یک جافی و مازال اداها الى الخیر داعی ابذاک

و جاء الوحى فى ذاک ضاحی ابذاک و جاء الوحى فى ذاک ضاحی

(سفینة البحار)

۷ “روایات , احادیث و احکام انگشتر در دین اسلام”

  1. آوات می‌گه:

    سلام ممنون از سایت شما. میشه من رو در جریان نحوه ی خرید این انگشتر ها بذارید
    با احترام. منتظر پیامتون هستم

  2. ariaman می‌گه:

    واقعا این انگشتر ها زیباس

  3. داش رضا می‌گه:

    اگر منم از جریان خرید این انگشتر ها مطلع کنید خیلی ممنونم.این انگشتر ها با این رکابها یه چیز دیگن.ممنونممممممممممممممممممممممممممم.

  4. seyed Ahmad می‌گه:

    با سلام
    ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار میدین.
    میخواستم بدونم اگه بر روی سنگ انگشتر نقش رخ حضرت علی(ع) باشه چه حکمی داره؟ آیا گناه داره؟

  5. mohsen می‌گه:

    سلام،برای تشخیص اینکه انگشتر نقره است یابدل چکارباید انجامدادا
    ممنون

  6. محمد صادق می‌گه:

    بهترین نگین ها کدامند

  7. سبا می‌گه:

    سلام تشکراز شما
    ممنون میشم بگید برای دختران مجرد چه نگینی بهتر واز کجااصل ان تهیه کنیم واندازه نگین چقدر باشه وذکرش رو هم بگید با تشکر از شما

ارسال نظر