حلیة المتقین , باب دوم , فصول اول و دوم و سوم
و در حدیث معتبر از بشیر دهام منقول است که به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام عرض کردم
کدامیک از نگین ها را بر انگشتر خود بنشانم؟ فرمود که :
چرا غافلی از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید که اینها سه کوهند در بهشت.
اما کوه عقیق سرخ پس مشرف است بر خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله
اما کوه عقیق زرد پس مشرف است به خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها ،
اما کوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ،که همه آنها یک خانه است و از
زیر هر کوهی نهری جاری است که از برف سردتر و از عسل شیرین تر و از شیر سفیدتر
و از آن نهر نمی خورند از آن نهرها مگر مسلمانان و هر سه نهر از کوثر میاید و به یکجا میریزد
و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهی میکنند.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود که :
انگشتر عقیق در انگشت کنید که آن اول کوهی است که اقرار کرده است به یگانگی خدا و به پیغمبری من و به
امامت علی و از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است که :
نماز کسی که انگشتر عقیق در دست داشته باشد بر نماز کسی که انگشتر غیر عقیق در دست داشته باشد
به چهل درجه زیادتی دارد. از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که :
انگشتر را به بند پائین انگشت برسانید که انگشتر به سر انگشتان کردن عمل قوم لوط است.
و نیز از آن حضرت منقول است که :
حضرت جبرئیل به حضرت رسول صلی الله علیه و آله گفت هر کس از امت تو که انگشتر در دست راست کند و ببینم
او را که در قیامت متحیر مانده است دستش را بگیرم و به تو و به حضرت امیرالمؤمنین برسانم.
در روایت معتبر منقول است که شخصی را از برابر حضرت امام محمد باقر علیه السلام گذرانیدند که تازیانه بسیار
بر او زده بودند، فرمود انگشتر عقیق او کجاست؟ اگر با او بود تازیانه نمی خورد.
امام صادق علیه السلام : انگشتر عقیق در دست كنید كه مبارك است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیكی باشد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : هر كه انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می شود.
امام صادق علیه السلام : انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر است .
امام صادق علیه السلام : هر كه انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت كارش البته نیكو باشد .
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
انگشتر عقیق در دست كنید مادامی كه آدم آن را با خود داشته باشد اندوهی به او نمی رسد.
امام علی علیه السلام : دو ركعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار ركعت كه با آن نباشد .
آقا علی بن موسی رضا علیه السلام : انگشتر یاقوت در دست كنید كه پریشانی را برطرف می كند.
امام موسی كاظم علیه السلام : انگشتر زمرد در دست كنید كه موجب آسانی است و در آن هیچ دشواری نباشد .
امام رضا علیه السلام :
انگشتر زبرجد در دست داشتن فقر را به توانگری بدل میكند و هر كه انگشتر یاقوت زرد در دست كند فقیر نشود.
******************
نکته علمی در خصوص استفاده از انگشتر نقره
نوشته استاد محترم : دكتر احمد علی آقا رفیعی
“لا تختموا بغیر الفضه فان رسول الله علیه و آله قال”
جز انگشتر نقره بدست مكنید زیرا پیامبر فرمود خدا پاك نكند دستی كه در آن انگشتر آهن باشد.
نقره صد ها بار بیش از سایر مواد ضد عفونی كننده موثر است و 650 میكرب را از بین می برد . شاید خود شما كه
همیشه یك انگشتر نقره با نگین عقیق در دست دارید ,اطلاع نداشته باشید كه چه خاصیت بزرگی در این فلز
گرانبها هست و چگونه بدون اینكه خود بدانید مراقب سلامت شماست.اخیرا” دكتر هاری ماركراف استاد پزشكی
دانشگاه سانت دویس پس از آزمایشهای متعدد اعلام كرد كه نقره صدها بار بیش از سایر داروهای ضد عفونی و
ضد میكرب , میكربها را از بین می برد و نقره به تنهایی می تواند 650 نوع میكرب را نابود كند بدون اینكه مانند دیگر
ضد عفونیها عوارض بعدی بر جای گذارد.استاد دیگری بنام چالز فوكس دارویی از نقره تهیه كرده است به نام
سولفادیازین نقره ,كه در معالجه سرماخوردگی و جوش های پوستی و در هفتاد درصد سوختگیهای جلدی مورد
استفاده قرار می گیرد.همچنین شركت های هواپیمایی انگلستان , سویس , آلمان , فرانسه ,كانادا , ایتالیا , ژاپن و …
از آن در داخل هواپیما به عنوان یک میكرب كش قوی استفاده میكنند.حتی در سویس برای ضد عفونی كردن آب
آشامیدنی شهر از نقره استفاده میكنند. فضه ( نقره ) در تفریح و دلگشایی قلب , نزدیك به یاقوت است . برای بد بویی
دهان و رفع رطوبتهای لزج و عفونت بلغم و مالیخولیا , دیوانگی , وسواس , سرفه , استسقا , طحال , سنگ مثانه و
كلیه ها سودمند است .
ضماد نقره تحلیل برنده ورمها و با جیوه كشته شده برای رفع بواسیر مفید است .نقره در داروهای چشم جهت
روشنایی و تقویت چشم سودمند است , مصلح ضرر نقره , كتیرا است . گوگرد خام باعث سیاهی نقره می شود
اما مالیدن نمك رفع سیاهی آن كند فلز نقره با گوگرد در حرارت سولفور دارژان بوجود می آید .
در حدیث معتبر از امام موسی (ع) سوال کردند که
به چه علت حضرت امیر المومنین(ع) انگشتر دردست راست می کردند؟
فرمود زیرا که آنحضرت پیشوای اصحاب یمین است که در قیامت نامه هایشان را به دست راست می دهند
حضرت رسول (ص) انگشتر را دردست راست می کردند و این علامتی است برای شیعیان ما که به این علامت ایشان
را می شناسند و به محافظت کردن در وقت نمازهای پنجگانه و به دادن زکات و به قسمت کردن مال خود با برادران مومن
خود و امر به نیکی ها کردن و نهی از بدی ها کردن
در بیان جنس انگشتر
سنت است که انگشتر از نقره باشد انگشتر طلا در دست مردان حرام است و انگشتر آهن و برنج و فولاد برای مردان
و زنان مکروه می باشد در چندین حدیث معتبر منقول است است که حضرت رسول (ص) به حضرت امیرالمومنین فرمود :
یا علی انگشتر طلا در دست مکن که آن زینت تو است در بهشت. (حلیة المتقین)
طلا زینت اهل بهشت است و خداوند طلا را دردنیا زینت زنان قرار داده و بر مردان پوشیدن طلا و نماز خواندن با آن
حرام است (وسائل الشیعه2/100).
پلاتین یا طلای سفید برای مردان چه حکمی دارد
برای درک این موضوع به فقهای معاصر رجوع و نظراتشان را می آوریم
کتاب (مسائل جدید از دیگاه علما ومراجع تقلید) مولف سید محسن محمودی جلد دوم :
پوشیدن طلای سفید و پلاتین جهت مردان چگونه است؟
حضرت آیت الله خامنه ای : اگر طلاست که براثر مخلوط کردن ماده ای رنگ آن سفید شده است حرام است
ولی اگر پلاتین است یا عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفا به آن طلا نمی گویند مانع ندارد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی : ظاهرا پلاتین غیر از طلای سفید است لذا پلاتین برای مردان حلال است اگر چه
طلای سفید حرام است.
حضرت آیت الله بهجت : اگر ازجنس طلا نباشد مانع ندارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی : زینت به طلای سفید برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگری است اشکال ندارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی : اگر طلا باشد جایز نیست و اگر فلز دیگری محسوب شود اشکال ندارد.
حضرت آیت الله تبریزی : پوشیدن طلا ولو سفید باشد برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگر است مانعی ندارد.
**************************
آثار سنگهای معدنی در بیان روایات
(منبع برگرفته از حلیة المتقین و معجزه نگین علی رضا اسد اللهی فرد)
عقیق : فقر و نفاق را ازبین می برد
در روایت ابی نصر ازامام رضا (ع) آمده که حضرت فرمود :
به همراه داشتن عقیق فقر را از بین می برد و کسی که عقیق به دست می کند نفاق را از خود دور می کند و نیز در
روایتی دیگر آمده که عقیق در دست راست بهترین زینت است و فقر را ازبین می برد. (کافی ج6 و جامع الاخبار ص133)
عقیق با برکت بوده و جایی که امید عاقبت به خیری دارند بکار می برند :
امام صادق(ع) فرمود که پیامبر اکرم چنین فرموده است :
انگشتر با نگین عقیق بدست کنید چرا که عقیق مبارک است و هرکس انگشتر عقیق بدست کند امید است که
عاقبت به خیر شود.(وسائل الشیعه ج5 ص86)
در روایتی دیگر حضرت علی (ع) میفرماید : از رسول (ص) شنیدم که می فرمود :
هر کس انگشتر عقیق سرخ بدست کند خداوند عاقبت او را به خیر ختم کند.(مستدرک الوسائل ج3 ص295)
دارنده عقیق نیازهایش برطرف می شود:
ربیعه میگوید در دست امام علی ابن الحسین (ع) نگینی دیدم و پرسیدم که این نگین چیست؟
حضرت فرمود : عقیق رومی است و فرمود که رسول خدا چنین فرموده است :
هرکس انگشتر عقیق به دست کند حوایج اش برآورده می شود.
عقیق دارنده اش را درامان نگه می دارد:
امام صادق(ع) فرموده اند : عقیق در سفر سلامتی است.
عقیق حرز سلامتی از هر بدی است
شخصی به رسول خدا (ص) شکایت کرد که در سفر اموالش را راهزنها زدند حضرت فرمود :
چرا انگشتر عقیق بدست نکردی ؟ همانا انگشتر عقیق از هر بدی نگه می دارد.(وسائل الشیعه ج5 ص89)
روایت است که عقیق دعا را در معرض اجابت قرار میدهد :
سلیمان اعمش میگوید امام صادق (ع) فرموده است : خداوند دوست دارد دستی که انگشتر عقیق دارد بطرف او بالا رود.
(وسائل الشیعه ج5 ص91)
کسی که انگشتر عقیق به دست می کند ثروتمند می شود :
امام صادق (ع) به اعمش که عرض کرد بیشتر آگاهم کن فرمود خیلی عجیب است دستی که در آن نگین عقیق باشد
و درهم و دینار نداشته باشد. (وسائل الشیعه ج5 ص91)
عقیق حرز سلامتی از هر بلایی است :
امام صادق(ع) به سلیمان می فرماید : عقیق حرز و نگهدارنده از هر بلایی است و باز هم می فرماید :
عقیق نمی گذارد صاحبش نیاز مند شود.
عقیق شادی آور است :
امام رضا(ع) از پدرانش نقل می کند که رسول خدا (ص) فرمود :
انگشتر عقیق به دست کنید مادامی که در دست دارید به شما اندوهی نخواهد رسید.(مکارم الاخلاق ص87)
کسی که عقیق بدست می کند از مقربین خواهد شد:
سلمان فارسی از پیامبر (ص) نقل می کند که ایشان به علی(ع) می فرماید :
یا علی ! انگشتر عقیق به دست کن تا از مقربین باشی.
عرض کرد مقربین چه کسانی اند؟ پیامبر فرمودند : جبرئیل و میکائیل
علی(ع) عرض کرد چه نوعی از عقیق؟ که پیامبر فرمود : عقیق سرخ.(وسئل الشیعه ج5ص88)
آثار یاقوت , زمرد , زبرجد
یاقوت زداینده فقر است:
حسین بن خالد از امام رضا(ع) نقل می کند که حضرت می فرماید که حضرت صادق(ع) می فرمود :
انگشتر یاقوت بدست کنید که فقر را ازبین می برد.(کافی ج6)
در روایتی از حضرت علی (ع) آمده که حضرت فرموده :
هر کس انگشتر زمرد بدست کند همانا زمرد گره گشا است و مشکل ساز نیست.(کافی ج6 ص471)
از امام رضا (ع) انگشتر زبرجد به دست کردن موجب آسانی است که در آن دشواری نیست .(حلیة المتقین)
فیروزه
فیروزه صاحبش را بی نیاز می کند
در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که حضرت فرمود :
دستی که انگشتر با نگین فیروزه داشته باشد نیازمند نخواهد بود. (وسائل الشیعه ج5 ص 94)
در روایت دیگر از همان امام (ع) : دستی که فیروزه داشته باشد هیچ وقت نیازمند نمی شود.
فیروزه هدیه جبرئیل به حضرت محمد (ص)
علی بن مهران میگوید : وارد خانه امام موسی کاظم (ع) شدم و در انگشت اش انگشتری دیدم که نگین آن فیروزه
بود و نقش آن (الله الملک) بود و من نگاهم به این نگین زیاد شد. حضرت فرمود : برای چه اینقدر به این نگین می نگری؟
گفتم روایتی به من رسیده که حضرت علی (ع) نیز چنین نگینی داشته است حضرت فرمود :
آن انگشتری را می شناسی ؟ عرض کردم : نه.
فرمود : این همان انگشتر است. فرمود میدانی به چه علت این انگشتر در دست من است ؟
عرض کردم : نه. فرمود : این سنگی است که جبرئیل (ع) به حضرت رسول (ص) داده است و وی آن را به امیرالمومنین
هدیه کرد. بعد فرمود میدانی اسم این نگین چیست؟ عرض کردم :نه.
فرمود نام فارسی آن فیروزه و به عربی این نگین را ظفر می نامند (ج42بحار ص70)
دعای کسی که انگشتر فیروزه دارد مستجاب است.
جزع یمانی وسوسه و حیله های شیطان را از شما بر میگرداند
امام سجاد (ع) از پدرش امیرالمومنین روایت کرد که حضرت علی(ع) فرمود : جزع یمانی بدست کنید که وسوسه ها و
حیله های شیاطین را از شما بر میگردانند.(جامع الاخبار ص135)
ثواب نماز با جزع یمانی
امام رضا (ع) از امام علی (ع) چنین نقل میکند که : روزی رسول خدا (ص) آمد در حالی که در دست او انگشتری با
نگین جزع یمانی بود.
برای ما نماز خواند و وقتی نمازش تمام شد آن را به من داد و به من فرمود : یا علی! این انگشتر را به
دست راستت کن و با آن نماز بخوان .آیا میدانی ثواب نماز خواندن با انگشتری که نگین جزع یمانی دارد هفتاد نماز
است و جزع تسبیح می گوید و استغفار می کند و ثوابش را به صاحبش می نویسند.
عیون اخبار الرضا ج2ص132
************************
دانستنیهای اسلامی و انگشتر
پوشیدن انگشتر در اسلام سنت است، پیشوایان معصوم : پیغمبر اسلام و حضرات ائمه علیهم الصلاة و السلام
بدین سنت مقید بوده اند، و بر انگشتر هر یك از آنها جمله یا كلمه اى خاص منقوش بوده كه در كتب تاریخ و حدیث
دقیقاً محفوظ مانده است .راغب در محاضرات آورده كه :
پیغمبر(ص) و اصحابش انگشتر را به دست راست مى كردند و اولین كسى كه انگشتر را به دست چپ كرد معاویه بود.
ابن ابى عمیر گوید: از امام كاظم (ع) پرسیدم كه به چه سبب على (ع) انگشتر را به دست راست مى كرده؟
فرمود : بدین سبب كه آن حضرت پس از پیغمبر (ص) امام اصحاب یمین بوده و این یكى از نشانهاى شیعه ما است و
نشانه اى دیگر شیعه عبارتند از: مواظبت در اوقات نماز و اداى زكوة و همدردى با برادران و امر به معروف و نهى از منكر.
از امام صادق (ع) روایت است كه پیغمبر(ص) جز مدت كوتاهى انگشتر به دست نكرد و پس از آن ترك كرد.
نقل است كه امام عسكرى (ع) در سال دویست و شصت در حالى كه جمعى از شیعیان در حضور حضرت بودند فرمود:
ما تا كنون به شما دستور داده بودیم كه انگشتر را در دست راست كنید چه ما در میان شما بودیم، و از هم اكنون كه
ما در میان شما نباشیم و غیبت ما آغاز میشود شما وظیفه دارید كه انگشتر را به دست چپ كنید تا روزى كه دولت
ما و شما آشكار گردد و این بهترین نشان شما است بر ولایتتان با ما اهل بیت.
حاضران در حضور حضرت انگشترها را از دست راست خود بدر آوردند و به دست چپ كردند و
فرمود : این فرمان را به شیعیان ما ابلاغ كنید.
از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده كه فرمود : كسى كه بر نگین انگشترش نام خدا نقش شده باشد هنگامى كه به
بیت الخلا مى رود آن را از دستى كه با آن تطهیر مى كند بیرون آرد. (بحار:42 و 78 و 10)
انگشتر بخشیدن على (ع)
شأن نزول آیه مباركه (انما ولیكم الله و رسوله و الذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزكوة و هم راكعون)(مائده:55) ،
حسب تفسیر مفسرین شیعه و اكثر مفسرین و محدثین از اهل سنت:
سید ابوالحمد مهدى بن نزار حسنى قائنى از حاكم ابو القاسم حسكانى، و او از ابوالحسن محمد بن قاسم فقیه
صیدلانى، و او از ابو محمد عبدالله بن محمد شعرانى، و او از ابو على احمد بن على بن رزین بیاشانى، و او از مظفر بن
حسین انصارى، و او از سدى بن على ورّاق، و او از یحیى بن عبد الحمید حمانى، و او از قیس بن ربیع، و او از اعمش، و
او از عبایة بن ربعى روایت كرده كه روزى عبدالله بن عباس به كنار چاه زمزم نشسته بود
به تعبیر «قال رسول الله» حدیث از پیغمبر (ص) نقل مى كرد، در این اثناء مردى كه صورت خود را به عمامه اش پوشانیده
بود وارد شد و نشست، و هر گاه ابن عباس مى گفت: «قال رسول الله» او نیز مى گفت: «قال رسول الله» و حدیثى از آن
حضرت نقل مى كرد. ابن عباس رو به وى كرد و گفت: تو را به خدا سوگند مى دهم بگو كیستى؟
وى چهره بگشود و گفت: اى مردم! هر كه مرا شناسد شناسد، و هر كه نشناسد من جندب بن جناده بدرى،
ابوذر غفارى هستم، از رسول خدا (ص) به این دو گوشم شنیدم و اگر دروغ بگویم هر دو كر شوند، و به این دو چشمم
دیدم و اگر دروغ بگویم هر دو كور گردند، كه مى فرمود:
«علىّ (ع) قائد البررة و قاتل الكفرة، منصور من نصره، مخذول من خذله» .
روزى از روزها نماز ظهر را پشت سر پیغمبر (ص) ادا نمودم، در آن حال سائلى وارد مسجد شد و از مردم چیزى خواست،
كسى چیزى به وى نداد، سائل دست به آسمان براورد و گفت: خداوندا گواه باش كه در مسجد پیغمبرت از مسلمانان
طلب حاجت نمودم و كسى چیزى به من نداد، على (ع) در حال ركوع بود، انگشت كوچك خود را كه انگشتر در آن بود
بسوى سائل اشاره نمود، سائل بیامد و انگشتر را بستد و برفت،
پیغمبر (ص) كه این صحنه را ناظر بود، دست به آسمان برداشت و گفت:
خداوندا! برادرم موسى (ع) از تو خواست كه وى را شرح صدر عطا كنى و كار رسالتش را بر او آسان گردانى و لكنت از
زبانش بردارى و هارون برادرش را دستیارش فرمائى، خواستهاش را مستجاب داشتى و در پاسخش فرمودى :
(سنشدّ عضدك باخیك و نجعل لكما سلطانا فلا یصلون الیكما)،
خداوندا من ـ محمد ـ پیامبر برگزیده توأم، خداوندا مرا (نیز) شرح صدر عطا فرما و كارم را آسان گردان و یكى از خاندانم
ـ كه آن على باشد ـ به وزارت و پشتیبانى من منصوب دار كه پشتم را بدو استوار دارم. ابوذر گفت:
بخدا سوگند هنوز آخرین كلمه دعاى پیغمبر (ص) تمام نشده بود كه جبرئیل از جانب ربّ العزّه فرود آمد و گفت:
اى محمد بخوان. پیغمبر فرمود: چه بخوانم؟ گفت: بخوان: (انّما ولیّكم الله و رسوله و الذین آمنوا…).
این حدیث را به همین سند ابواسحاق ثعلبى در تفسیر خود نقل كرده.
ابوبكر رازى در كتاب احكام القرآن ـ چنانكه مغربى از او روایت نموده ـ و نیز، رمّانى و طبرى گفته اند:
این در شأن على (ع) نازل شد، موقعى كه آن حضرت انگشتر خود را در حال ركوع به سائل داد.
مجاهد و سدى نیز همین قول را تأیید نموده اند :
ابو جعفر (باقر) و ابوعبدالله (صادق) علیهما السلام و همه علماء اهلبیت همین قول را قائلند… (مجمع البیان)
مرحوم مفید در امالى و سیوطى در درّ المنثور و طبرانى و ابو نعیم هر یك به سند خود از ابو رافع روایت كنند كه گفت :
روزى به خانه پیغمبر (ص) رفتم آن حضرت به خواب بود و احتمال دادم در حال وحى است. به گوشه اتاق نگریستم،
مارى را در آنجا خفته دیدم، بخود گفتم: اگر مار را بكشم پیغمبر از خواب بیدار میشود
لذا بین پیغمبر(ص) و مار بخفتم كه اگر آسیبى رخ دهد مرا باشد. لحظاتى گذشت و حضرت بیدار شد
و این آیه همى خواند:
(انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزكوة و هم راكعون)سپس فرمود :
سپاس خداوندى را كه نعمتش را بر على تمام كرد و گوارا باد لطفى كه خدا به وى نمود.
سیوطى و طبرانى و ابو نعیم در دنباله حدیث چنین میگویند:
خطیب در كتاب متفق و مفترق خویش آورده كه ابن عباس میگفت : على (ع) انگشتر خود را در حال ركوع صدقه داد و چون
رسول الله انگشتر را بدست سائل دید به وى فرمود : این را از كجا بدست آوردى؟ وى گفت:
از آن كس كه در ركوع است. آنگاه این آیه فرود آمد.
در مصباح آمده كه واقعه بخشیدن انگشتر در روز بیست و چهارم ذیحجه بوده.
از ابوذر روایت شده كه در نماز ظهر بوده و به روایتى در نافله ظهر بوده. (بحار:35/185)
از عمر بن خطاب نقل شده كه گفت:
به خدا سوگند من چهل انگشتر در ركوع تصدق كردم كه چنین آیه اى درباره ام نازل گردد ولى نشد.
حسّان بن ثابت بدین مناسبت این اشعار بسرود:
على امیرالمؤمنین اخو الهدى و اول من ادّى الزكوة بكفّه فلما اتاه سائل مدّ كفه فدسّ الیه خاتما
و هو راكع فبشّر جبریل النبى محمد ابذاك و جاء الوحى فى ذاك ضاحی و افضل ذى نعل و من كان حافی
و اول من صلى و من صام طاوی الیه و لم یبخل و لم یك جافی و مازال اداها الى الخیر داعی ابذاك
و جاء الوحى فى ذاك ضاحی ابذاك و جاء الوحى فى ذاك ضاحی
(سفینة البحار)
واقعا این انگشتر ها زیباس
اگر منم از جریان خرید این انگشتر ها مطلع کنید خیلی ممنونم.این انگشتر ها با این رکابها یه چیز دیگن.ممنونممممممممممممممممممممممممممم.
با سلام
ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما قرار میدین.
میخواستم بدونم اگه بر روی سنگ انگشتر نقش رخ حضرت علی(ع) باشه چه حکمی داره؟ آیا گناه داره؟
سلام،برای تشخیص اینکه انگشتر نقره است یابدل چکارباید انجامدادا
ممنون
بهترین نگین ها کدامند
سلام تشکراز شما
ممنون میشم بگید برای دختران مجرد چه نگینی بهتر واز کجااصل ان تهیه کنیم واندازه نگین چقدر باشه وذکرش رو هم بگید با تشکر از شما
امام حسن عسكرى (ع) در سال دويست و شصت قمرى خطاب به شيعيان فرمودند: تاكنون امر ما اين بود كه انگشترتان را به دست راست بگذاريد. اين در حالى بود كه ما (اهل بيت) در ميان شما حاضر بوديم ولى اكنون امر مى كنيم انگشترى را به دست چپ كنيد به جهت آنكه ما از ميان شما غائب مى شويم تا زمانى كه پروردگار امرما و امر شما را ظاهر كند همانا اين بهترين دليل براى شما در ولايت ما اهل بيت است. همان لحظه شيعيان در حضور امام انگشترهاى خود را از دست بيرون كرده و در دست چپ شان قرار دادند و حضرت به آنان فرمودند: اين قضيه را براى شيعيان ما نقل كنيد. تحف العقول (سخنان امام حسن العسکری ع)
سلام
اگه می گفتین اون انگشتری که حضرت علی(ع) در حال رکوع به سائل دادن
از کدوم یکی از این نگین ها داشته، مطلبتون کامل تر می شد.
اطلاعات خوبی گذاشته بودین.
ممنون
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که انگشتر را به بند پائین انگشت برسانید که انگشتر به سر انگشتان کردن عمل قوم لوط است . ( اطلاع رسانی کنید)
سلام این جنس انگشترها(عقیق،فیروزه،زمردو…)همه جا پیدامیشه؟ یا اصلو بدل داره؟؟؟؟؟
سلاو وسپاس فراوان
در یا دور باعقیق سفید و یاقوت با عقیق سرخ چه فرقی دارد
سلام اقا سعید
آیا حدیت شما معتبره ؟
آخه من دختر معتقدی ام اما عادت به پوشیدن انگشتر بندانگشتی دارم
واقعا خیلی ممنون از سایت خوبی که دارین
سلام ممنونم بابت سایت بسیار بسیار زیباتون من تا چند لحظه پیش تو این فکر بودم که سال آینده تو انتخاب رشته تجربی بردارم ولی از وقتی سایت شمارو دیدم و مطالب شو خوندم نظر تغییر کرد حالا می خواهم برم جواهر تراشی بخونم تا بتونم برای برادران مومنم انگشتر هایی با نقش و نگار های زیبا بسازم.
به امید روز ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج)
اللم عجل لولیک الفرج
سلام.بالاخره باید تو دست راست بکنیم یا دست چپ؟چون من حدیثی شنیده بودم که کردن انگشتر عقیق در دست چپ،کار یزید بوده برای مخالفت با امام حسین.ممنون میشم اگه جواب بدین من گیج شدم!!
سلام. در مورد دستبند و یا انگشتر مسی آیا روایتی داریم؟ با تشکر
انگشتر رو توی دست راست و انگشت کوچک و کناریش بکنید و برای اینکه بفهمید نقره اصله یا نه اون رو روی یه کاغذ آچار یا چینی بدون لعاب بکشید اگر رد تیره رنگی برجای گذاشت نقره اصله ولی اگه ردی نزاشت بهتون استیل بجای نقره انداختن.
سلام تشکر مجدد بابت سایتتون وکانال تلکرام دوست عزیز اقای بخشوده
انگشتر به دست چپ کردن آنچنان که از محتوای روایت پیداست در عهد سلاطین جور و خصم شیعه و ابتدای عصر غیبت ائمه بنا به تقیه بر شیعه واجب گردید زیرا بنا به سنت اهل بیت از نشانه های شیعه انگشتر در دست راست بود و از همین رو اشقیا و نواصب انگشتر به دست چپ می نمودند تا هم مخالفت کنند هم از شیعه متمایز باشند.
هر حدیثی رو قبول نکنید چون زمان معاویه وعمروعاص حدیث هایی جعل میشد که کمتر کسی میتونست تشخیص بده این حدیث رو حضرت علی گفته یا ساخته شده از معاویه و عمروعاص و دار و دستشونه .جایی من خوندم که نزدیک ده ها هزار حدیث معاویه و عمروعاص جعل کردن که تشخیص این که از امامان معصوممون نبوده واقعا مشکله .
ثواب خواندن نماز یا انگشتر در چیست
ثواب خواندن نماز با انگشتر در چیست
سلام. اون حدیثی که از گفته امام موسی كاظم علیه السلام در بالا نقل شده و گفته: انگشتر زرد در دست كنید كه موجب آسانی است و در آن هیچ دشواری نباشد؛
آیا به جای واژهی زرد نباید کلمهی زمرد باشه؟(یک حرف میم جا نیفتاده؟)
علیک سلام برادرم
حق با شماست
کلمه زمرد باید تایپ میشده که متاسفانه حرف میم جا افتاده
از بابت دقت نظر و لطفی که بابت این تصحیح داشتید از شما سپاسگزاریم
سلام ممنون از سایت شما. میشه من رو در جریان نحوه ی خرید این انگشتر ها بذارید
با احترام. منتظر پیامتون هستم