انگشترى : حس زیبایى و گرایش به جمال یكى از احساسهاى چهارگانه است كه دست آفرینش در نهاد انسان قرار داده ، خداوند تبارك و تعالى آسمانها را به ستارگان و زمین را به درختان و سبزه زارها و گلهاى زیبا تزیین نموده و آراسته تا به زندگى بشر لطافت و شیرینى خاصى ببخشد .

قرآن به مسلمانان دستور مى دهد كه در مراكز عمومى بسان مسجد با زینت و آرایش حاضر شوندیا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ …اعراف آیه 31و در روایتى امام صادق علیه السّلام مى فرمایند :

اِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْجَمَالَ وَالتَّجَمُّل خداوند جمال و زیبایى را دوست دارد(وسائل الشیعة ج5 ص79)

در مورد استحباب آن مى فرمایند :

أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ مِنَ السُّنَّةِ لُبْسُ الْخَاتَمِ

امام صادق علیه السّلام مى فرمایند :

انگشتر در دست كردن از سنتهاى رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) مى باشد .

(كافى ج6 ص468 باب الخواتیم ..مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ دَاوُدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ هَمَّامٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ شِهَاب ٍعَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ یُونُسَ السَّبِیعِیِّ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ أُحِبُّ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ أَنْ یَتَخَتَّمَ بِخَمْسَةِ خَوَاتِیمَ بِالْیَاقُوتِ وَهُوَ أَفـْخَرُهَا وَبِالْعَقـِیقِ وَهُوَ أَخْلَصُهَا لِلَّهِ وَلَنَا وَبِالْفَیْرُوزَجِ وَهُوَ نُزْهَةُ النَّاظِرِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَهُوَ یُقَوِّی الْبَصَرَ وَیُوَسِّعُ الصَّدْرَ وَیَزِیدُ فِی قُوَّةِ الْقَلْبِ وَبِالْحَدِیدِ الصِّینِیِّ وَمَا أُحِبُّ التَّخَتُّمَ بِهِ وَلَا أَكْرَهُ لُبْسَهُ عِنْدَ لِقَاءِ أَهْلِ الشَّرِّ لِیُطْفِیَ شَرَّهُمْ وَأُحِبُّ اتِّخَاذَهُ فـَإِنَّهُ یُشَرِّدُ الْمَرَدَةَ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ وَمَا یُظْهِرُهُ اللَّهُ بِالذَّكَوَاتِ الْبِیضِ بِالْغَرِیَّیْنِ قـُلْتُ یَامَوْلَایَ وَمَا فِیهِ مِنَ الْفَضْلِ قَالَ مَنْ تَخَتَّمَ بِهِ وَیَنْظُرُ إِلَیْهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ نَظْرَةٍ زَوْرَةً أَجْرُهَا أَجْرُ النَّبِیِّینَ وَالصَّالِحِینَ وَلَوْلَا رَحْمَةُ اللَّهِ لِشِیعَتِنَا لَبَلَغَ الْفَصُّ مِنْهُ مَا لَا یُوجَدُ بِالثَّمَنِ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَخَّصَهُ عَلَیْهِمْ لِیَتَخَتَّمَ بِهِ غَنِیُّهُمْ وَفَقِیرُهُ

امام صادق علیه السلام مى فرمایند : دوست دارم هر مؤمنى پنج انگشتر به دست كند

1 ـ یاقـوت كه با فخرترین نگینهاست
2 ـ عقیق كه خالص ترین نگینها براى خدا و ما مى باشد
3 ـ فیروزه كه شادمانى هر بیننده از مردان و زنان است
4 ـ حدید چینى كه شرّ اهل شرّ را دور مى كند
5 ـ انگشترى با سنگهاى گداخته شده سفید كه به دُرِّ نجف شهرت دارد ، هركس ‍ كه آن را در دست كند و به آن نظر كند به هر نگاهى برایش ‍ درجه اى مى نویسند كه اجر آن مساوى با اجر پیامبران و صالحین است و اگر رحمت خدا نبود آنقـدر گران مى شد كه قـابل خریدن نبود لكن خداوند آسان گرفته تا ثروتمند و فقیر شیعیان از آن نگین انگشتر به دست كنند .(تهذیب الاحكام ج6 ص37 باب فضل الكوفة)

نهى از بعضى انگشترها

أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَیْدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ سُلَیْمَانَ عَنْ جَرَّاحٍ الْمَدَائِنِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ علیه السلام قَالَ لا تَجْعَلْ فِی یَدِكَ خَاتَماً مِنْ ذَهَبٍ

امام صادق علیه السلام به جراح مدائنى مى فرمایند : انگشتر طلا در دست قرار مده .(كافى ج6 ص469 باب الخواتیم)

چگونه انگشتر به دست كنیم

مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ شَهْرَ آشُوبَ فِی الْمَنَاقِبِ ، نَقْلًا عَنْ نُتَفِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامِیِّ أَنَّ النَّبِیَّ صلى الله علیه وآله وسلم كَانَ یَتَخَتَّمُ فِی یَمِینِهِ وَالْخُلَفَاءَ الْأَرْبَعَةَ بَعْدَهُ فَنَقَلَهَا مُعَاوِیَةُ إِلَى الْیَسَارِ وَأَخَذَ النَّاسُ بِذَلِكَ

ابو عبد الله سلامى گوید : پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم) انگشتر را به دست راست مى كردند و خلفـا چهارگانه هم اینچنین مى كردند سپس معاویه (علیه الهاویه) آن را به دست چپ تغییر داد و مردم نیز این را از او پیروى كردند .(مستدرك الوسائل ج3 ص290)
عقیق » وَعَنِ الرِّضَا علیه السلام مَنْ أَصْبَحَ وَفِی یَدِهِ خَاتَمٌ فَصُّهُ عَقِیقٌ مُتَخَتِّماً بِهِ فِی یَدِهِ الْیُمْنَى وَأَصْبَحَ مِنْ قـَبْلِ أَنْ یَرَاهُ أَحَدٌ فَقَلَبَ فَصَّهُ إِلَى بَاطِنِ كَفِّهِ وَقَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ إِلَى آخِرِهَا ثُمَّ یَقـُولُ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ وَآمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَلَانِیَتِهِمْ وَقَاهُ اللَّهُ فِی ذَلِكَ الْیَوْمِ شَرَّ مَا یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا یَعْرُجُ فِیهَا وَمَا یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَمَا یَخْرُجُ مِنْهَا وَكَانَ فِی حِرْزِ اللَّهِ وَحِرْزِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه وآله وسلم حَتَّى یُمْسِیَ

امام رضا فـرمودند : هر كس صبح كند و در دست او انگشتر عقـیقى باشد و قبل از اینكه كسى او را ملاقات كند و ببیند نگین خود را به طرف كف دست بگرداند و سوره (انا انزلنا …) را تا به آخر تلاوت كند و بگوید (آمَنْتُ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لَاشَرِیكَ لَهُ وَآمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَلَانِیَّتِهِمْ) خداوند او را در آن روز از شرِّ آنچه از آسمان نازل مى شود و به سوى آسمان بالا مى رود و همچنین از شرّ آنچه در زمین فرو مى رود و از آن خارج مى شود حفـظ مى كند و در محافـظت رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) به سر مى برد تا صبح را به شب برساند .(وسائل الشیعة ج5 ص91)الْحَسَنُ بْنُ الْفـَضْلِ الطَّبْرِسِیُّ فِی مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ نَقْلًا مِنْ كِتَابِ اللِّبَاسِ لِلْعَیَّاشِیِّ عَنِ الْأَعْمَشِ قَالَ كُنْتُ مَعَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام عَلَى بَابِ أَبِی جَعْفَرٍ الْمَنْصُورِ فـَخَرَجَ مِنْ عِنْدِهِ رَجُلٌ مَجْلُودٌ بِالسَّوْطِ فَقَالَ لِی یَا سُلَیْمَانُ انْظُرْ مَا فَصُّ خَاتَمِهِ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه وآله وسلم فَصُّهُ غَیْرُ عَقِیقٍ فَقَالَ یَا سُلَیْمَانُ أَمَا إِنَّهُ لَوْ كَانَ عَقِیقاً لَمَا جُلِدَ بِالسَّوْطِ قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ زِدْنِی قَالَ یَا سُلَیْمَانُ هُوَ أَمَانٌ مِنْ قَطْعِ الْیَدِ قـُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ زِدْنِی قـَالَ هُوَ أَمَانٌ مِنْ إِرَاقـَةِ الدَّمِ قـُلْتُ زِدْنِی قَالَ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ أَنْ تُرْفَعَ إِلَیْهِ فِی الدُّعَاءِ یَدٌ فِیهَا فَصُّ عَقِیقٍ قُلْتُ زِدْنِی قَالَ الْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ مِنْ یَدٍ فِیهَا فَصُّ عَقِیقٍ كَیْفَ تَخْلُو مِنَ الدَّنَانِیرِ وَالدَّرَاهِمِ قُلْتُ زِدْنِی قَالَ إِنَّهُ حِرْزٌ مِنْ كُلِّ بَلَاءٍ قـُلْتُ زِدْنِی قَالَ هُوَ أَمَانٌ مِنَ الْفَقْرِ قُلْتُ أُحَدِّثُ بِهَا عَنْ جَدِّكَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام

نَعَمْاعمش مى گوید : با امام جعفر صادق (علیه السّلام) بر در خانه منصور بودم كه مردى كه تازیانه خورده بود از نزد او خارج مى شد حضرت به من خطاب كرد فرمودند : اى سلمان نگاه كن ببین نگین انگشترش چه مى باشد ؟ عرض كردم : یابن رسول الله نگین او عقیق نمى باشد .
حضرت فرمودند : اى سلمان بدان كه اگر نگین او عقیق بود با تازیانه شلاق نمى خورد .
عرض كردم : یابن رسول الله بیشتر برایم توضیح دهید .
فرمودند : اى سلمان عقیق مانع از بریده شدن دست است .
عرض كردم : یابن رسول الله بیشتر برایم توضیح دهید .
عقیق مانع ریخته شدن خون است .
عرض كردم : یابن رسول الله بیشتر برایم توضیح دهید .

فـرمودند : خداوند دوست دارد هنگام دعا دستى كه به سوى او بالا مى رود در آن نگین عقیق باشد . عرض كردم : یابن رسول الله بیشتر برایم توضیح دهید .
فـرمودند : عجیب است از دستى كه در آن نگین عقیق مى باشد چگونه از درهمها و دینارها خالى مى ماند .
عرض كردم : یابن رسول الله بیشتر برایم توضیح دهید .
فرمودند : همانا عقیق حرز در مقابل هر بلایى است .
عرض كردم : یابن رسول الله بیشتر برایم توضیح دهید .
فرمودند : عقیق امان از فقر است .
عرض كردم : این حدیث را از جدتان حسین بن على علیه السلام از على علیه السلام نقل كنم .
فرمودند : آرى .(وسائل الشیعة ج5 ص91)دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ ، عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ قَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه وآله وسلم یَا بُنَیَّ تَخَتَّمْ بِالْیَاقُوتِ وَالْعَقِیقِ فَإِنَّهُ مَیْمُونٌ مُبَارَكٌ وَكُلَّمَا نَظَرَ الرَّجُلُ فِیهِ إِلَى وَجْهِهِ یَزِیدُ نُوراً وَالصَّلَاةُ فـِیهِ سَبْعُونَ صَلَاةً إِلَى أَنْ قـَالَ وَلَا تَخَتَّمْ فِی الشِّمَالِ وَلَابِغَیْرِ الْیَاقُوتِ وَالْعَقِیقِ

امام حسین فرمودند : رسول خدا به من فرمودند : پسرم انگشتر یاقوت و عقیق به دست كن كه فـرخنده و مبارك است هر وقت مرد به آن نگاه كند نور صورتش زیاد مى شود یك ركعت نماز با آن مساوى هفتاد ركعت نماز بدون آن است و هر كس از سنت من روى بگرداند از من نیست انگشتر در دست چپ مكن و با نگینى غیر از یاقوت و عقیق انگشتر انتخاب مكن .(مستدرك الوسائل ج3 ص297 باب استحباب التختم بالیاقوت)فیروزهما ، (الامالی للشیخ الطوسی) الْمُفِیدُ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ النَّحْوِیُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْقـَاسِمِ الْأَنْبَارِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَالطَّائِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّیْمَرِیِّ قَالَ تَزَوَّجَتْ ابْنَةُ جَعْفَرِ بْنِ مَحْمُودٍ الْكَاتِبِ فَأَحْبَبْتُهَا حُبّاً لَمْ یُحِبَّ أَحَدٌ أَحَداً مِثْلَهُ وَأَبْطَأَ عَلَیَّ الْوَلَدُ فـَصِرْتُ إِلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الرِّضَا علیه السلام فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لَهُ فـَتَبَسَّمَ وَقـَالَ اتَّخِذْ خَاتَماً فـَصُّهُ فـَیْرُوزَجٌوَ اكْتُبْ عَلَیْهِ رَبِّ ل ا تَذَرْنِی فـَرْداً وَأَنْتَ خَیْرُ الْو ارِثِینَ قَالَ فَفَعَلْتُ ذَلِكَ فَمَا أَتَى عَلَیَّ حَوْلٌ حَتَّى رُزِقْتُ مِنْهَا وَلَداً ذَكَرا

على بن محمد صمیرى كاتب مى گوید : دختر جعفر بن محمود كاتب را به عقد خود در آوردم و هیچ كس را به اندازه او دوست نداشتم ، فرزنددار شدنم به تاخیر افتاد به نزد امام رضا علیه السلام رسیدم و این مسئله را مطرح كردم حضرت تبسمى نمودند و فـرمودند : انگشترى فراهم كن كه نگین آن از فیروزه باشد و بر روى آن بنویس :

رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَأَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ پروردگارا مرا تنها مگذار و فرزند برومندى به من عطا كن و تو بهترین وارثانى

صمیرى گوید این كار را انجام دادم و بیشتر از یكسال نگذشت كه با این دستور فرزندى پسر روزیم شد .(بحارالانوار ج92 ص343 باب الدعا)

خواص نگینها

نگین عقیق :

 

ایمنی دهنده در سفرها بوده و آدمی را از بدی ها حفظ می کند، کارها را با خیر و نیکی تمام می کند، غم وغصه را رفع می کند، فقر را ازبین می برد و باعث گشایش رزق می شود، موجب اجابت دعا و برآورده شدن هر حاجتی می شود، موجب برکت و باعث ایمنی از بلا می شود، همراه داشتن آن به هنگام نماز معادل هزار رکعت است.

حضرت محمد (ص) فرمودند: یاعلی همانا عقیق اولین کوهی است که به ربوبیت خدای متعال، نبوت من، وصی بودن تو، امامت فرزندانت و اختصاص داشتن بهشت به پیروان تو و آتش جهنم به دشمنانت شهادت داده است.

نگین فیروزه :

باعث بی نیازی و دوری فقر می شود، عامل فتح و پیروزی است، دور گرداننده دردها از دیدگان است، قوت دل را زیاد می کند، در استجابت دعا مؤثر است.

در عهد باستان دو سنگ فیروزه و لاجورد بسیار قیمتی و مهم به شمار می رفتند، چنان که هنگام تقسیم غنائم نسبت به طلا در اولویت قرار می گرفتند و همواره جزو ذخایر با ارزش و مهم پادشاهان بودند.
فیروزه به صورت توده های فشرده و یا قلوه سنگ از معادن استخراج می شود و مهمترین معادن آن در افغانستان، شرق استرالیا، ایالات متحده آمریکا، مصر، آمریکای جنوبی، بعضی مناطق آسیای مرکزی و حتی چین یافت می شود.

در معدن فیروزه مصر که از سالیان دور مورد استفاده بوده، رگه هایی سیاهرنگی در فیروزه ها وجود دارد که اصطلاحا به این سنگ ها فیروزه شجری گفته می شود و به علت استخراج بیش از حد در گذشته، امروزه سنگ های استخراج شده از این معدن از نظر رنگ وصافی کیفیت پایین تری دارند، به همین علت با تزریق روغن، پارافین یا مواد پلاستیکی آنها را اصلاح و وارد بازار می کنند.

نگین یاقوت :

باعث از بین رفتن فقر می شود، دارنده آن نجابت و بزرگی می یابد، پریشانی را زایل می کند.

رسول خدا (ص) خطاب به امام حسین (ع) فرمودند: فرزندم، انگشتر یاقوت و عقیق به دست کن که فرخنده و مبارک است و هرگاه کسی به آنها نگاه کند، نور صورتش زیاد می شود و یک رکعت نماز با آن دو، برابر با هفتاد رکعت نماز بدون آنهاست.

نگین زمرد :

سبب آسانی کارهاست، زایل کننده فقر است، فقر را به توانگری مبدل می کند

نگین جزع یمانی :

حضرت علی (ع) فرمودند:”انگشتر جزع یمانی در دست کنید که رد نمی کند، مگر متمردان شیاطین را”

نگین سنگ زمزم :

حسین بن عبدالله از امام علی نقی (ع) سئوال کرد: آیا خوب است از سنگ ریزه ای که از چاه زمزم بیرون آرند، انگشتری سازند؟، فرمودند: بلی، اما چون خواهد استنجا کند، از دست بیرون آورد.

نگین حدید :

جهت نیرومندی نیک است، باعث دوری اجانین و شایطین می شود، از شر هر موجودی در امان می دارد، اثر چشم بد را از بین می برد، باعث آسانی وضع حمل می شود، البته این انگشتر به هیچ وجه به زنان باردار توصیه نمی شود چون برای جنین خطراتی را در پی دارد.

ساخت رکاب فیلی با روش ورق 111 موجود
مقدمه می خواهم در رابطه با چگونگی ساخت حرفه ای ،هنرمندانه و البته مدرن قالب انگشتر نقره مردانه دست ساز که معروف به رکاب فیلی می باشد مطالبی بنویسم. البته…
یاقوت سونچیا پادپاراشا (سونجیا Songea) این گوهر زیبا نوعی سافایر با طیف رنگی آمیخته از نارنجی تا صورتی و از خانواده کراندوم (Corundum) میباشد.نام اصلی و صحیح این یاقوت زیبا…
1ام‌صبیان‌ در فرهنگ‌عامه‌: در پنداشت‌ عامه‌ ام‌صبیان‌ عفریتى‌ از دیوان‌، عجوزه‌ای‌ از جنیان‌، مادر شیطان‌، مادر شب‌، دختر ابلیس‌، و سایة جن‌، یا بادِ جن‌ بوده‌ است‌. شکل‌ و خصوصیات‌:…
توجه : برای مطالعه دقیق و علمی سنگ عقیق ، انواع عقیق ، نحوه تشخیص عقیق ، عقیق یمنی ، عقیق چیست و.... به مقاله سنگ شناسی جامع عقیق در…
ترکیب شیمیایی: سیلیس نام سنگ کریستال در یونانی به معنی یخ می باشد. یونانی ها معتقد بودند که کوارتز بی رنگ یخی بوده که منجمد شده بدست خدایان و هرگز…
عظم الهی است و درخصوص منبع میگوید در كتب شیعه دیدم كه از امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ نقل شده است. مرحوم شیخ بهایی نیز در كتاب «سر المستتر»…
Armin00205 ۲۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۳:۳۸ ب٫ظ

عاليييييييييي بود…………………………………………….

ariaman ۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱:۱۹ ب٫ظ

واقعا زیباس

برچسب ها :
خبرنامه NEWSLETTERS
برای عضویت در خبرنامه اینترنتی وبسایت پارس جواهر لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.