سوالی در بین علاقمندان به هنر انگشترسازی امروزها در جریان میباشد : آلیاژ فدیوم چیست؟
آلیاژ فدیوم Fedium یا Fidium از ترکیب دو فلز پالادیوم Pd و نقره Ag استحصال میشود.فلز پالادیوم از فلزات گروه پلاتین میباشد که به دلیل نزدیکی چگالی و عدد اتمی به نقره، قابلیت بالایی در انحلال کریستالی در نقره را دارد.مخلوط کردن دو فلز نقره و پالادیوم دارای رموز فنی و شیوه ی خاصی است که سازندگان کمتر تمایل به برملا کردن آن دارند و هر یک از اساتید رکابساز شیوه و سبک خود را در ساخت آلیاژ فدیوم دارد.قیمت هر گرم فدیوم به قیمت روز نقره و پالادیوم بستگی دارد و براساس مقدار درصد پالادیوم نسبت به نقره محاسبه میشود.
نحوه ترکیب فدیوم چگونه است؟ برای رکابسازی درصد انحلال فلز پالادیوم در نقره بین 5 تا 12 درصد میباشد.مهمترین مسئله انحلال پالادیوم در نقره، تفاوت نقطه ذوب نقره (961 درجه سلسیوس) و نقطه ذوب پلادیوم (1555.4 درجه سلسیوس) میباشد که در حدود 593 (درجه سلسیوس) است.برای ساخت آلیاژ فدیوم ، در محفظه ذوب (بوته)، پالادیوم را در ته بار نقره قرار میدهند و دمای کوره را افزایش می دهند.ابتدا فلز نقره به دلیل پایین بودن نقطه ذوب به مایع تبدیل میشود و در ادامه افزایش حرارت کوره و رسیدن به نقطه ذوب پالادیوم ، عمل انحلال فلز پالادیوم در نقره به دلیل مایع بودن دو فلز صورت میگیرد.ولی انجام کار به این راحتی نیست.بالا رفتن دمای مذاب نقره و عدم ماندگاری و توانایی کنترل دمای بهینه در کوره باعث ایجاد تخلخل و حباب در رکاب میشود و عمده مشکل کار ساخت آلیاژ پالادیوم همین ایراد است.برای جلوگیری از این عیب، اساتید رکابساز روشهای خاص خود را به کار میبرند که راز و رمز کاری محسوب میشود.
در بیان امتیاز و برتریهای رکاب فدیوم نسبت به رکاب نقره میتوان به نکات زیر اشاره کرد :
1. رکاب نقره به دلیل پایین بودن استحکام پس از مدتی استفاده دچار خراش ،له شدگی و فرسودگی فیزیکی نامطلوب میشود که در رکاب فدیوم به دلیل بالا بودن استحکام فیزیکی، کمتر با این مشکلات مواجه هستیم.
2. رکاب نقره به مرور زمان در تماس با رطوبت و عرق پوست، سیاه میشود در حالیکه مقاومت فدیوم در برابر عرق و حتی مواد شیمیایی بالا بوده و این مشکل در رکاب فدیوم کمتر دیده میشود.
3. برای آقایانی که تمایل دارند رکاب گران قیمت استفاده نمایند ، رکاب فدیوم جایگزین مناسبی برای فلز طلا به شمار میرود چرا که مشکلات شرعی طلا را برای آقایان ندارد.
4. جلا، درخشندگی و زیبایی رکاب فدیوم بسیار بالاتر از رکاب نقره بوده و نظر علاقمندان را سریع جلب مینماید.
اگر بتوان معایبی برای رکاب فدیوم در نظر گرفت، بیشتر در حوزه جواهرسازی و ساخت رکاب خواهد بود که عبارتند از :
1. پالادیوم فلز گران قیمتی میباشد.کوچکترین اشتباه در ذوب و ساخت آلیاژ باعث ضرر و زیان مادی رکابساز میگردد.چرا که پس از ذوب و قالبگیری نمیتوان پالایوم را با صرف هزینه کم مجددا فرآوری (گال کاری) نمود.
2. معمولا پس از عمل ریخته گری نمونه رکاب خارج شده از قالب به نظر مطلوب میرسد در حالیکه تخلخل مخفی در زیر لایه سطحی رکاب ممکن است در پرداخت نهایی آشکار شده و تمام زحمات جواهرساز را به باد دهد.جایی که کار ساخت ظاهرا تمام شده و سازنده تمام زحمت لازم را در قلمزنی، اره کاری و ابزار نهایی، متحمل شده است.
3. تغییر سایز رکاب فدیوم که لازمه آن دو عمل برش دادن و جوش دادن است برخلاف رکابهای نقره، به راحتی صورت نمیگیرد و رکاب فدیوم رفتار نامطلوبی در تغییر سایز و جوشکاری دارد و به همین دلیل، اساتید فن رکاب فدیوم را برخلاف رکاب نقره به صورت یک تکه و بدون هیچگونه عملیات جوشکاری میسازند.
برای سهولت شناخت رکاب فدیوم از حرف اختصاری F به عنوان نماد آلیاژ فدیوم در جواهرسازی استفاده میشود. تصویر زیر مهر رکاب فدیم استاد حاج محمدحسین جدی میباشد که به عنوان نمونه آورده شده است:
استاد حاج محمدحسین جدی با آشنایی و تجربه بالایی که در جواهرسازی داشته آلیاژ فدیوم را نخستین بار در ایران ابداع کرده و انگشتر با جنس فدیوم توسط ایشان وارد حرفه جواهرسازی شده است.مرحوم استاد جدی انگشترهای زیبا و بینظیری در مدلهای مختلف با آلیاژ فدیوم خلق کرده اند که در زمره آثار ارزشمند هنر اسلامی ایران زمین جاودانه شده است.
از استاد محمدجواد جدی به عنوان پسر ارشد استاد محمدحسین جدی در باره پیشینه و چگونگی فلز فدیوم که جنس رکاب های برند جدی و به طبع آن برخی رکاب های امروزی از آن جنس هستند سوال کردیم (مصاحبه استاد با مجله وزین طلا و جواهر – خرداد تیر ۱۳۹۳ سال پانزدهم) ایشان با استقبال و اظهار خرسندی از طرح این سوال خاطرنشان شدند:
می دانید که ظروف و زینت آلات نقره به مرور زمان در تماس با هوا و عرق دست سیاه می شوند و شفافیت خود را از دست می دهند. این امر یکی از دغدغه های پدرم در طول سالهای متمادی بود و من به خوبی به یاد دارم که برای حفظ شفافیت و جلوگیری از سیاه شدن انگشتریهای نقره آلیاژها و ترکیبات متعددی را مورد آزمایش قرار می دادند تا راه حلی برای این مشکل بیابند. که این کار با مشکلات بسیاری توام بود چراکه گاه فلزات به کار رفته در زمان ذوب به خوبی با نقره ممزوج نمی شدند و در پایان کار و هنگام پرداخت با رنگ سیر یا روشن خودنمایی می کردند و ایشان با دقت و حساسیت فوق العاده ای که دارند مجبور به ابطال کار و ذوب مجدد آنها می شدند تا اینکه بالاخره حدود سال ۱۳۵۵ موفق شدند و با ابتکار خود برای اولین بار آلیاژی از چند فلز از جمله پالادیم ساختند و برای متمایز شدن جنس این انگشتری ها ابتدا دو مهر تهران، جدی را جابجا یعنی به صورت جدی، تهران به داخل انگشتریها می زدند که تشخیص آن برای علاقه مندان کارهایشان قدری مشکل بود. یک روز به من گفتند می خواهم نامی بر این آلیاژ بگذارم چه نامی را صلاح میدانی؟ من که در آن زمان مشغول تحصیل و در شیمی در گیر عناصر جدول تناوبی و جدول مندلیف و نام قلیایی فلزها چون پتاسیم، سدیم و فلزاتی چون رودیم، رادرفوردیم و غیره بودم نام پدیم که خلاصه شده پالادیم نیز محسوب می شد را پیشنهاد کردم ایشان فرمودند که فدیم بگذاریم چطور است؟ گفتم بسیار عالی است و به این ترتیب از آن روز به بعد این نام معمول شد و سپس مهری با حرف اف انگلیسی ساخته و در داخل انگشتری ها مورد استفاده قرار دادند. که اینک برخی دیگر از سازندگان انگشتر به تقلید، از این نام استفاده می کنند و از آن بهره می برند.
در زمینه ساخت رکاب فدیوم اساتید مطرحی اکثرا در بازار تهران و قم به کار مشغول هستند که میتوان به استاد محمد کاوه (گل افشاری)،استاد اسفندیار خسروی، استاد محمدمحمود خانی، استاد اسماعیل امیرمحمدی (نقره سازان)، استاد هادی ابراهیمی ،استاد آصف قاسمی، استاد رسول محمدی ،استاد علی محمدی (محک)، استاد کریمی و استاد محسن حیدری به اختصار اشاره کرد.همچنین در شهر زنجان که در سالهای اخیر به یکی از قطبهای مهم رکابسازی ایران تبدیل شده است، اساتید رکابساز نظیر استاد غلامرضا و استاد حسن رضا بیگلو، استاد حسین جعفری (صدف) ، استاد پرویز قاسمی، استاد هادی معیریان ساخته های زیبایی از رکاب فدیوم علی الخصوص در رکابهای شیخ احمد ،تک چنگ و ریزدیش عرضه کرده اند و انتظار میرود با توجه به مزایای رکاب فدیوم روز به روز به شمار علاقمندان و اساتید جواهرساز فعال در این خصوص افزوده شود و شاهد آثار بدیع و زیبای بیشتری باشیم.
نویسنده : پارس جواهر ، آرش بخشوده
سلام مهندس جان
در مورد ترکیب فدیوم توضیحات شما کامل بود
با اجازه شما مطلبی میخواستم عرض بکنم
در درصدهای بالاتر از ۱۲ سختی فدیوم زیاد میشه و دیگه سوهان یا اره روی رکاب کار نمیکنه به همین خاطر از درصد زیر ۱۲ استفاده میشه
بنده معمولا از ۸ درصد تا ۱۱ پالادیوم در درست کردن آلیاژ فیدیوم استفاده میکنم که خوب جواب داده
در ضمن از همکاران محترم در تبریز آقای مختاریان و توفیق رکابهای فدیوم خوبی امروزا درست میکنن که لازم دونستم به اونا اشاره بکنم
باز هم از بابت مطالب خوب سایت شما سپاسگذارم
سلام آقای بخشوده قصد تهیه ی یک رکاب فدیوم مدل هشت چنگ دارم لطفا از همکاراتون تو تبریز معرفی کنید یا شماره ای بدید که من تهیه کنم ممنون….
سلام من یه حلقه دارم ازفدیوم و ساخت دست همسرمه و بابرلیان توش کارشده میخوام بفروشمش آیاقیمتی داره؟
سلام. طریقه تشخیص فدیوم چگونه است؟ چون مهر جعلی F را زیاد الان درون رکابهای ماشینی میزنند. اگر این نکته را هم اضافه کنید مطلب خیلی مفیدتر میشود.
سلام چطوری باید تشخیص داد که رکاب فدیوم اصلی یا نه
سلام ایا رکابهای استاد مهدی جدی که فاقد کلمه F هستن در ساخت انها هم فدیوم به کار رفته؟
علیک سلام کاوه عزیز
بنده در آثار استاد مهدی جدی رکاب نقره و غیر فدیوم تا بحال ندیدم اما ممکنه که وجود داشته باشه
واقعیت اینه که ساخته های استاد مهدی جدی اکثر مربوط به زمان سکونت ایشان در جوار پدر محترم استاد حاج محمدحسین جدی در تهران هستش و از آنجائیکه تمام ساخته های استاد جدی بزرگ در تهران، آلیاژ فدیوم هستند ، گمان نمیکنم که ساخته ای از ایشون بشه پیدا کرد که از جنس نقره باشه
سلام ممنون از راهنمایی شما
واقعا استفاده کردم
به امید خدا بکمک دوستان و آشنایان و از آنجایی که بنده علاقه عجیبی به ساخت رکاب جواهر و بخصوص انگشتر نقره دارم انشاالله بتوانم به یاری دوستان یک انگشتر ساز حرفه ای باشم
به امید حق
سلام جناب آقای پناهلو برادر عزیزم خواستن ، توانستن است
بنده برای شما و راهی که در پیش دارید خوشبین هستم و از صمیم قلب برای شما آرزوی موفقیت دارم
ان شاالله با همت عالی که دارید روزی فرا برسه که انگشترهای ساخته شده به دستان هنرمند شما، زینت بخش سایت پارس جواهر باشه
سلام و تشکر از راهنمایی شما
آیا پالادیوم در کوره های زمینی آب میشود..با کپسول اکسیژن چطور..کدام بهتره؟یا کوره ی القایی؟
متشکرم
سلام برادر
فرآیند ذوب به حرارت (مقدار گرمایی لازم برای ذوب) و دمای ذوب بستگی داره و تفاوتی نداره که بوته حاوی پالادیوم در کوره زمینی قرار داشته باشه و یا به طریقه القایی به آن گرما منتقل بشه.
گرچه در کوره های القایی ، محتوای مذاب پاک و بدون کربن و در کل مطلوب تر هستش در حالیکه در کوره های زمینی کنترل گرمایش و کنترل آلودگی ذوب کار ساده ای نیست.
عملیات ذوب فقط گذاشتن قطعات داخل بوته گرافیتی و حرارت دادن تا دمای لازم نیست ، بلکه برای کمک ذوب بایستی از موادی تحت عنوان فلاکس استفاده کرد تا مذاب یک دست و مطلوب برای ریخته گری کردن فراهم نمود.
برای مثال در ریخته گری آهن از فلاکسهای فرو سیلیس و فرو منگنز استفاده میشود.
در کل نکات تکنیکی در فرآیند ساخت آلیاژها دارای پیچیدگی خاص خود هستش و در مورد ساخت آلیاژ فدیوم هم که مخلوطی از دو عنصر نقره و پالادیوم هستش این قضیه صدق میکنه
مهندس بخشوده عزیز
عرض ادب و ارادت، استفاده کردیم از دانش تخصصی حضرتعالی، امیدوارم همواره پایدار باشید
شما افتخار این صنعت و هنر هستید که خالصانه دانسته هاتون رو در اختیار علاقمندان قرار میدین،
در صنفی که کمتر دانسته های حتی غیر تخصصی و غیر فنی نیز به علاقمندان ارائه نمیشه.
ممنونیم
سلام.دوست عزیز یک سوال داشتم عزیز
ممنون از سایت بسیار جامع شما…که بسیار مفید و آینده دارتر خواهد بود در زمینه معرفی این هنر ناب .
؟؟
درجوار اساتیدی در قم بودم و در کارگاه هایشان حضورداشتم ولی هیچکدام به این مساله اشاره نکردن که ((رکاب فدیوم رفتار نامطلوبی در تغییر سایز و جوشکاری دارد و به همین دلیل، اساتید فن رکاب فدیوم را برخلاف رکاب نقره به صورت یک تکه و بدون هیچگونه عملیات جوشکاری میسازند.))
و تماما به روش نقره با کمی تغییر در میزان لحیم فدیوم را هم جوش میدادن.
اینکه شما میفرمایید این اساتیدی که نام بردید از روش ریخته گری (سیلندری)کار نیمه دستساز میسازند؟؟ و یا اینکه منظورتان اینست که صرفا نمیشه الیاژ فدیوم رو جوشکاری کرد ؟؟
ممنون میشم بنده رو توجیه بفرمایید .
سلام برادر
رکاب فدیوم رو میشه با نقره یا لحیم جوش داد
اما عدم هماهنگی در آلیاژ سیم جوش و رکاب ، باعث میشود که استحکام مکانیکی لازم در ناحیه جوشکاری پایین تر از حد مطلوب باشد
در ثانی خط جوش نقره به صورت خطوط ناهماهنگ و نازیبا در رکاب فدیوم درمیاد که اکثرا با آبکاری مخفی کاری میکنند
سلام بنده رکاب ساز هستم. بنده از الیاژ فدیوم نقره پلاتین. طلا و تمام پالادیوم استفاده میکنم برای مشتری ها و رکاب شیخ احمد دو تکه هست و هیچ مشکلی در جوشکاری ندارم البته کار سختیه. تاج شیخ احمد خودش ۳تکست ک میشه یک تکه و ب پایه جوش میخوره .دوستانی ک تمایل ب ساخت رکاب در مدلهای شیخ احمد و کمره و دیگر مدلها دارند میتونم براشون با بهترین کیفیت و درصد الیاژ بسازم.
لازم ب ذکر است که بیشتر تولیدات ب ایتالیا یونان و ترکیه صادرات میشوند. و نمونه کارهای من در کشور بسیار اندک و انگشت شمار هستند در هر شهر ک بیشترین تعداد کارهای من در کردستان تبریز و شیراز هستند.
جهت هماهنگی
@mmeadhrdohar
تل گرلم بنده
مهرداد رکابساز شیخ احمد از فدیوم طلا نقره و پلاتین
تو سازنده های رکاب اسم استاد بزرگوار مهدی برادران جا افتاده که واقعا کارهای فدیومشون چشم نواز هست
با سلام و خسته نباشيد
ايا استاد شهرام حافظ تو ركاب فديوم بهترين هستند؟چون تو چند سايت مطلبي درباره اينكه ايشون بهترينن نوشتند
با تشكر و ارادت به استاد عزيزم استاد بخشوده
سلام عزیز برادر
در شهر هنرپرور کرمانشاه که علاقمندان فراوانی برای انگشترهای اصیل ایرانی دارد ، بی شک استاد شهرام حافظ سرآمد و معروف میباشند و البته رکابهای ریز چنگ با شبکه عقربی از جنس آلیاژ فدیوم که ساخته استاد شهرام حافظ میباشد ، در بین اشکال مختلف رکاب ، محبوبیت و زیبایی خاص خود را دارد که در جاهای دیگر کمتر میتوان در این سبک، مشابهِ کارهای ایشان را یافت. مع الوصف باید به دور از تعصب با هنر مواجه کرد و قضاوت بهترینها را به نگاه تیزبین افراد صاحب نظر سپرد.
از منظر بنده حقیر همه عزیزان انگشترساز در جایگاه خود به نوعی بهترین هستند و افتخار شاگردی آنها روزی و قسمت پربرکتی برای اینجانب خواهد بود
ممنونم استاد
بنده هيچگونه تعصب نسبت به ايشون ندارم و تا حالا نديدمشون تو چند سايت لقب بهترين به ايشون داده بودند
واقعا سايت شما بينظيره از همه لحاظ و ميشه به عنوان يه سايت آموزشي هم ازش استفاده كرد
با سپاس
مازیارجان
برادر عزیزم
سوال شما به طور واضح به دور از جانبداری و تعصب مطرح شده بود
بنده فقط در پاسخ سعی کردم حال سایر عزیزان هنرمند رو رعایت کرده باشم
در ضمن از لطف شما نسبت به پارس جواهر هم سپاسگزارم
سلام جناب بخشوده،یک سوال ازتون داشتم،خوشحالم میکنید جواب بدید،تو شهررشت رکاب ساز فدیوم هست؟؟
سلام عزیز
در شهر زیبای رشت زرگرهای ماهر و اساتید توانایی فعالیت میکنند که در طلاسازی ، ساخته های عالی دارند اما تا این تاریخ به نظر نمیرسه که در زمینه ساخت رکاب فدیوم فعالیت خاصی صورت گرفته باشه و احتمالش هست که در آینده و با توجه به تقاضای بازار، ساخته هایی هم از جنس فدیوم عرضه بشه
درود بر شما. گاهاً نام یک فلز بنام ایریدیوم را شنیدم که بعنوان بار سفید بانقره ترکیب میشه ,آیا چنین چیزی هست ودر مورد اون اطلاعی دارین.با سپاس
سلام بر آقا مسعود عزیزم
جواب این سوال رو به نظر بنده دوستان رکابساز بهتر میتونن پاسخ بدند
در نتیجه از دوستان رکابشاز محترم اگه این مطلب رو میخونه و مسلط به بار سفید هستش خواهشمندیم که در این خصوص اگر مطلبی یا تجربه ای دارند بفرمایند تا بازدیدکنندگان محترم استفاده بکنند.
سپاسگزارم برادر خوبم
با سلام
درمورد رکابسازی استاد شهرام حافظ
عرض کنم خدمتتون که استاد شهرام کرمانشاه اصلا رکاب قدیم کار نمیکنن
درود بر جناب بخشوده ی گل
علیک سلام عزیز برادر
سلام من انگشترم فدیوم هست ولی دومهر اسمشون خیلی محو شده چطور بایدبفهمم ساخت استادان جدی هست یا فدیومه دومهر داره بایه علامت Fوسط
علیک سلام برادرم
معمولا مُهر انگشترسازی مرحوم استاد حاج حسین جدی و همچنین فرزندان ایشون به شکل کاملا دقیق و منظم به روی جداره داخلی رکاب زده میشه و محو نیست
مهر مرحوم استاد جدی در ابتدای کار به روی بازوی رکاب و در طرفین انگشتر زده میشد ولی پس از مهاجرت ایشون به تهران (در سالهای اولیه اقامت) داخل رکابهای نقره با کادر مدور با عناون (تهران جدی) و رکابهای فدیوم (جدی تهران) و پس از چند سال کادر مُهر ایشون از فرم دایره به شکل بیضی تغییر کرد.
معمولا در رکابهای فدیوم مُهر حرف انگلیسی اِف (F) بین دو مهر دیگه استاد زده میشه و رکابسازهای جوان معاصر معمولا چنین روشی رو انتخاب میکنند اما زدن مهر (F) در سایر محلهای رکاب و مجزا از دو مهر دیگه اشکال نداره و بعضی از اساتید مهر اف رو مقابل (به صورت تنها) و یا جدا از دو مهر میزنند
در پایان سخن به عرض عالی برسونم ممکن هستش که در اثر کثرت استفاده و یا تعمیرات انگشتر ، شکل مُهر کمی مخدوش و یا ناخوانا بشه که اونهم معمولا خبره ها به راحتی از سایر قرائن رکاب تشخیص میدن و کار سختی نیست
درودبرشما…
سوال اینکه…آیا می شودبروی نقره جات آب فدیوم داد؟
علیک سلام برادرم
معمولا آبکاری با فلزات خالص قابلیت انجام رو داره و فدیوم فلز خالص نیست بلکه آلیاژی هستش که از مخلوط چند تا فلز دیگه تشکیل شده پس در نتیجه آبکاری با فرآیند پوشش دهی الکترولیتی برای آلیاژ فدیوم ممکن نیست اما شاید پوشش دهی با حمام داغ از مذاب فدیوم مقدور باشه که باید به طور عملی احتمالش بررسی بشه
باسلام وخسته نباشید محضر دوستان وآقای بخشوده.باسپاس از پارس جواهر که زحمت زیادی دربر داره.وعالی هست مطالب شما.میخواستم بدونم باعکس میشه تشخیص بدین انگشتر کار دست کدام استاداست.من ۴تاانگشترقدیمی دارم مشخص نیستن اصلا.ممنونم راهنمایی کنین.باسپاس از استاد بخشوده عزیز.
سلام برادر عزیزم
لطفا تلفنی با بنده تماس بگیرید
۰۹۱۲۱۴۱۱۲۲۶
با سلام و عرض ادب چند تا انگشتر مهر دار دارم میخوام برام زحمت بکشید و ببینید ساخت دست کدام استاد هستن ازتون نهایت تشکر رو دارم 🤗
سلام خدمت عزیزان و دوستداران هنر انگشتر و سنگ های اصلی..خداوند جبران کننده است و هدایت کننده برای اهل ذوق…امید که در شهر مشهد در خدمت دوستان باشیم…
سلام آقای بخشوده ممنون از مطالب جامع و اموزندتون