کد محصول | 438 |
نوع گوهر | خطی |
جنس گوهر | مهره عقیق یمنی |
نوشته نگین | علی |
نوع و سبک خط | کوپال |
امضا و توقیع حکاک | PJ |
سبک قاب | بندی |
عرض سنگ | 10 میلیمتر |
قطر سنگ | 25.5 میلیمتر |
وزن | 17.4 گرم |
قیمت | متعلق به مجموعه پارس جواهر |
با سلام و عرض ادب
جهت طی مراحل خرید و هماهنگی لازم برای ارسال کالا میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید :
آرش بخشوده ۱۲۲۶-۱۴۱-۰۹۱۲
ساعات تماس :
صبح 10 الی 13 | عصر 18 الی 21
گردنبند خط کوپال عقیق یمن وزن کل 17.4 گرم
حکاکی دستی با علامت (PJ) سفارشی پارس جواهر به مجموعه حکاکی استاد حسین شمشادی
نگین مرکزی مهره قدیمی عقیق اصل یمنی تراش سکه ای درشت و کمیاب به قطر متوسط 25.5 و ضخامت 10 میلیمتر
شش عدد مهره بسیار قدیمی و نادر عقیق تراش دار در بالاترین درجه کیفیت به قطر متوسط 7 و 10.5 میلیمتر
توجه : متعلق به مجموعه پارس جواهر بوده و جهت فروش نمیباشد.
****
گردنبند خط کوپال مهره سه وجهی یشم یمنی کهنه
حکاکی دستی استاد حسین شمشادی
متن : الله ، محمد و علی (علیهم السلام)
بند گردنبند از دانه های فیروزه نیشابور ساخته شده است
با سلام و عرض ادب مجدد…
جناب مهندس بخشوده در چندین مطلب و مقاله…
فرمودید که برای شناخت طبع اصیل عقیق یمنی کهنه
باید سراغ مهره های قدیمی یمنی بریم…
در باب مهره های یمنی…
بنده مهره های سرخ آبدار کهنه یمنی زیاد دیدم…
سوال اول از جناب مهندس؛
آیا در بین مهره های سرخ آبدار یمنی…
موارد حرارت دیده گی وجود دارند؟
یا فقط مهره بودن عقیق ضامن طبیعی بودن آن هستش؟؟ حتی اگر سرخ آبدار باشد…
هر چند در همین مهره های سرخ آبدار قدیمی
رگه ها و طوق های منظم و نامنظم دیده میشوند
و موارد مهره های سرخ پاک…تقریبا کمیاب هستش
سوال دوم؛
آیا سایز کوچک مهرهای سرخ یمنی قدیمی…
میتواند دلیلی برای طبیعی بودن عقیق باشد؟
باتوجه به اینکه عقیقهای سرخ آبدار در سایز کوچک
احتمال اینکه از حرارت دیدن مبرا باشند قویتر هست تا عقیقهای درشت…
باتشکر و سپاس از جناب مهندس بخشوده بابت
اینکه با سعه صدر و تواضع جوابگوی سوالات
بعضا بی مورد وتکراری بنده هستند…
سلام بر جناب مختاری عزیز
معمولا یکی از منابع خوب و مطمئن برای تهیه عقیقهای مرغوب ،مهره های یمنی قدیمی و کهن هستش
در میان مهره های قدیمی شما میتونید انواع مهره های حکاکی شده ، سوراخدار و نقوش بیاضی رو ببینید
بی شک مهره های بیاضی یا عقیق های پیازی با فرآیند گرمایی ایجاد نقش شده مثالی که در این مورد میزنم شاید کمک بیشتری به درک موضوع بکنه :
شما کاسه های سفالی لعابدار رو در نظر بگیرید
برای ایجاد طرح لعاب به روی کاسه های سفالی از دوغابهای رنگی استفاده میکنن که در ترکیب اونها پودر شیشه حضور قوی داری .
پس از ایجاد طرح روی سفال با دوغاب ، اون رو داخل کوره میزارن و با گرما و پختن ، شکلها و لایه هایی ایجاد شده به وسیله دوغاب به طرح های ماندگار و دائمی تبدیل میشن و اینکار از دوران های قدیم حتی بسیار فراتر از میلاد مسیح متداول بوده
حالا در مورد عقیق های بیاضی و یا به عبارت دیگه عقیق های پیازی داستان همون سفال برقرار هستش و بیشتر عقیقهای بیاضی ساسانی و عقیق های زیر زبانی بیاضی دوره قاجار که اکثرا متن اصحاب کسا (ع) و سوره مبارک توحید به روی اونها نقش بسته با فرآیند گرمادهی ساخته شده
پس نتیجه اینکه
اولا فرآیندهای گرمادهی و پخت در عقیق ها از سالیان بسیار دور رواج داشته و الزاما برای آبدار کردن عقیق نبوده
نکته جالب دوم اینکه عقیقهای بیاضی هیچ کدوم آبدار نیست و اکثرا نیمه شفاف و مات هستند….
اونچه که در عقیق های شفاف و آبدار امروزی دیده میشه تنها مسئله گرما دهی نیست بلکه از مواد رنگی و یک سری افزودنی های (بیشتر اکسید کننده) در فرآیند بهسازی استفاده میکنن که باعث زیبایی غیر طبیعی و گول زننده سنگ میشه و در کل اصالت و ذات اون رو تغییر میده
اما در مهره های ساده و بدون طرح و اکثر طوق دار یمنی ما کمتر با پدیده گرمادهی مواجه هستیم و هر چه اندازه این عقیق ها درشت تر باشه کمیاب تر میشن
نکته جالب دیگه که شاید دونستن اون بد نباشه اینه که عقیقهای اصل که پخت نشده علاوه بر شرایط رنگ و طوق طبیعی ، نسبت به عقیقهای پخت شده ، تُرد و شکننده هستند و به راحتی لب پَر میشن و به همین دلیل در مهره های اصل قدیمی شما ترکها و لب پری های زیادی مشاهده میکنید….
و اما پاسخ به سوال دوم شما :
در موضوع اصالت عقیق های قدیمی اندازه مطرح نیست
اما دیده شده که عقیق های قدیمی با ابعاد کوچک تر ، زیبایی و شفافیت بیشتری دارا هستند اما دلیل بر پخته نشدن اونها نیست و عقیق های سایز کوچک هم میتونن تحت تاثیر فرایند گرمادهی قرار گرفته باشند.
و اما سخن پایانی :
در عقیق های قدیمی و مهره های کُهن ما با عقیق های کیفی که دارای تراشها مختلف نظیر چمدانی ، دوکی و موشکی هستند مواجه هستیم (این اسامی عامیانه براساس شکل کلی تراش سنگ میباشد)
این عقیق ها زیبا و اصیل تراش کهن که اکثرا در نوع چمدانی دارای طبع چرب هستند بسیار با ارزش و کمیاب بوده و در این روزها یه عده دارن این عقیق های ارزشمند رو از بازار جمع آوری و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میکنن و ما بعد ها متوجه خواهیم شد که چه موارد با ارزشی بوده که از اونها غافل بودیم و شاید آیندگان ما عقیق های گران قیمت و کمیاب ایران باستان رو در موزه های شخصی و مجوعه های شیوخ کشورهای دیگه باید نظاره گر باشند چرا که ذائقه ما در شناخت عقیق به شفافیت تقلبی و رنگ و لعاب خو گرفته و از داشته های ارزشمندمون غافل هستیم……
اخیرا در پارس جواهر تصمیم گرفته شده که این عقیق های اصیل و زیبا که کمتر مورد توجه واقع شدند بیشتر معرفی بشه و شما در بخش گردنبند و همچنین حکاکی های دستی نمونه هایی از موارد فوق الذکر رو مشاهده خواهید کرد
از سوالات خوب و بجای شما برادر عزیز سپاسگزارم
سلام و عرض ادب…
ضمن تشکر بابت نمایش همچین گردنبند فاخر…
موضوع قابل توجه،کیفیت بالا و وضوع عالی تصاویر گرفته شده میباشد که در زاویه نوری طبیعی،
کیفیت عالی مهره ها را نشان میدهد…
از جناب مهندس تقاضا دارم حتی الامکان
از این تکنیک عکسبرداری در سایر محصولات هم استفاده کنید…
باتشکر…