انگشتر چیست ؟

انگشتر به نوار باریک فلزی گفته میشود که عموما به شکل مدور ساخته میشود و جنس آن اغلب از فلزات و آلیاژهای گرانبها نظیر طلا ، نقره ، پالادیوم ، پلاتین، فدیوم و… میباشد. در ساخت انگشتر ،ابعاد حلقه از لحاظ اندازه به مقداریست که دور یکی از انگشتان دست را دربر بگیرد.در اکثر مواقع به روی این حلقه به دلیل زیبایی ، هویت بخشی و یا تزئین قطعه یا قطعاتی از سنگهای گرانبها تحت عنوان “نگین” قرار داده میشود.

Ring definition : a small circular band, typically of precious metal and often set with one or more gemstones, worn on a finger as an ornament or a token of marriage, engagement, or authority

انگشتر و انگشترشناسی Ring definition

انگشترشناسی

معمولا انگشترها بر اساس کارکرد و هدفمندی در ساخت تقسیم بندی میشوند. در برخی موارد انگشترها به صورت سفارشی در ابعادی ساخته شده اند که هدف استفاده نمادین داشته و قابلیت قرار دادن در انگشت دست را دارا نمیباشند. جدا از تفاسیری که میتوان برای کاربردهای اختصاصی متصور بود ، طبقه بندی انگشترها را میتوان عموما بر اساس استفاده متداول به صورت زیر در نظر گرفت :

1.انگشتر ازدواج (Wedding rings) : در مراسم ازدواج و به عنوان نشان و نماد عهد و پیمان بین دو نفر در نظر میشود و عموما پس از قرائت خطبه عقد و با جابجایی بین خانم و آقا به صورت پیشکش استفاده آن آغاز گشته و به منظور نشان دادن پایبندی به عهد و پیمانِ زناشویی تا پایان عمر به عنوان یادگاری مهم حفظ میشود.

گویا قدمت و ریشه استفاده از انگشتر ازدواج و حلقه های نامزدی به روم باستان بازمیگردد و در دائرة المعارف بریتانیکا آمده است که «بخشیدن یک حلقه برای برجسته کردن مراسم نامزدی یک سنّت رومی کهن بوده است».

نکته جالب در مورد انگشت دوم یا انگشتِ حلقه ازدواج، اینست که است که یک رگ این انگشت مستقیما به قلب متصل بوده و به همین دلیل دست کردن حلقه یا انگشتر ازدواج در این انگشت نشانه علاقه قلبی بین زوجین تعبیر میشود.

انگشتر ازدواج Wedding ring

البته در آیین میتراییسم ایران باستان ، بارزترین نشانه میترا که ایزد بزرگ این آئین است، حلقه مهر میباشد که در بیشتر نقش های بجا مانده از میترا این علامت در دست وی دیده می شود. میترا، ایزد مهر و محبت و پیمان بوده و گویا بیشتر از سه هزار سال پیش کسانی که در ایران پیمان زناشویی می بستند، آن را به نشانه پیروی از میترا به دست می کردند و با اینکار هم ارادت خود را به میترا نشان می دادند هم از او که ایزد مهر و پیمان است یاری می گرفتند تا، همیشه بر سر پیمانی که می بندند استوار باشند.

2.انگشتر جواهری و زینتی (Jewellery rings) : پرکاربردترین هدف از ساخت انگشتر در بین ملل از گذشته ها و اعماق تاریخ تا به کنون همین مقصود زینتی بوده است.بشر از آغاز ساخت زیورآلات در هزاره های قبل از میلاد علاقه زیادی به استفاده انگشتر با نگین جواهر داشته است و یافته های باستانشناسی در اهرام مصر و همچنین کاخهای هخامنشیان گواه این امر است و حتی پیشینه استفاده از انگشتر به عنوان زینت به گذشته های دورتر نیز میتواند دلالت داشته باشد.

انگشتر فدیوم مردانه جواهری جدی Jewellery ring

در زمانهای قدیم برای ساخت انگشتر از حلقه های مفرغی و مسی استفاده میشده و به فراخور وضعت مالی و جایگاه دارنده ، گاهی روی این مفتولهای مفرغی با ورقه هایی از طلا پوشانده میشده و یا کل مجموعه انگشتر از طلا ساخته میشده و مورد استفاده قرار میگرفته است.

بشر کم کم با پیشرفت تکنولوژی و رشد و بلوغ شیوه های ساخت توانسته انگشترهای زیبا برای هر قشر به تناسب سلیقه و تقاضا بسازد و امروزه به مدد فناوری کامپیوتری و تجهیزات مدرن ریخته گری و همچنین تکنولوژی پیشرفته تولید جواهرات صنعتی ،ساخت انگشتر مطابق الگوهای جدید در حال انجام است که در جای خود نیاز به بحث و تفکیک فرآیندهای ساخت دستی و ماشینی دارد.

انگشتر جواهر یاقوت زرد yellow sapphire jewellery ring

3. انگشتر نمادین و سمبلیک : این سبک از انگشتر بیشتر در بین افراد عضو در کلوپ های خاص ، فارغ التحصیلان دانشگاه و یا محصلین (A class ring (also known as a graduation, graduate, senior, or grad ring) is a ring worn by students and alumni to commemorate their graduation, generally for a high school, college, or university) ، اعضای باشگاههای ورزشی و… کاربرد دارد و غالبا شامل انگشترهای متحدالشکلی میشود که اعضا به نشانه اشتراک فکری ،شغلی و … سفارش داده و از آن استفاده میکنند.در این میان میتوان به نمونه هایی از انگشترهای کالج سلطنتی انگلیس و یا انجمنهای خیریه غیر دولتی (NGO) در اروپا و یا انگشتر نظامیان و شاغلین در کالج نظامی پنسیلوانیا (pennsylvania military college) اشاره کرد.

انگشتر سمبلیک class ring

4.انگشتر مهُر ( Seal or Stamp rings) : این شکل استفاده به زمانهای قبل از اسلام در هویت بخشی به مرسولات و مکاتبات و همچنین اسناد تجاری و قراردادهای اجتماعی نظیر عقدنامه ها باز میگردد. در این گروه از انگشترها ،بخشی از انگشتر و یا سطح نگین دارای علائمی است که به طور اختصاصی با اشاره به موضوع خاص و موقعیت اجتماعی،سیاسی،مذهبی و… یا کمک گرفتن از علائم طبیعی و یا آیات و احادیث دینی و مکتبی برای علامتگزاری استفاده میگردد.در کشورمان ایران نیز تا چند دهه پیش و تا اواخر دوره پهلوی استفاده از مهر انگشترها رایج بوده است ولی با رواج امضاء در مکاتبات استفاده از انگشترهای مهر کم رنگ شده است و کم کم به دست فراموشی سپرده شده است.

انگشتر مهُر Seal or Stamp ring

5.انگشتر مذهبی (religious rings) : زمینه کاربرد و استفاده از این گونه از انگشترها بر اساس اعتقادات دینی ، مکاتیب فکری و ایدولوژی اشخاص میباشد.در بسیاری از این انگشترها از سنگهای خاص و عبارات دینی و احادیث استفاده میشود که در جای خود نیاز به توضیحات تفصیلی دارد.بر اساس روایات در اسلام استفاده از سنگ عقیق یمنی و پوشیدن انگشتر نقره برای مردان توصیه شده است و مستحبات فراوانی بر آن متواتر است.با توجه به شواهد موجود استفاده از انگشترهای مذهبی در بین مسلمانان و معتقدان به دین مبین اسلام نسبت به سایر ادیان گستره وسیعتری به خود اختصاص داده است و به همین دلیل زیباترین انگشترهای مذهبی را در میان مسلمانان میتوان یافت.

انگشتر نقره مذهبی مردانه دست ساز

6.انگشتر طلسم : زمینه کاربرد این گونه انگشترها بر اساس اوراد خاص و مراسم هایی میباشد که در زمان مقرر صورت میگیرد تا کیفیتی متافیزیکی استحصال شود.از این گون انگشترها بر اساس اعتقاداتی که وجود دارد به عنوان کارگشا، جلب محبت، تیربند ،زبان بند، دافع شَرّ ، اسباب رزق و… استفاده میشود.

انگشتر طلسم نقره دست ساز زنانه

درباره نیروی انگشترهای طلسم با کیفیت شفابخشی ، از پزشک معروف یونانی به نام گالن (که در قرن دوم بعد از میلاد می زیسته است) نوشته هایی بر جای مانده است. او از سنگهای سبز یشمی نام می برد که در آنها طرحهایی به صورت اژدها وجود داشت که به وسیله پرتوهای نور، احاطه شده بود و توسط پادشاهان مصری به عنوان طلسم استفاده میشد.

7.انگشتر ساعتی (Watch rings) : همانگونه که از نام مشخص میباشد به عنوان ساعت از آن استفاده میشود و به جای نگین ، مکانیزم ساعت (دیجیتال یا مکانیکی) قرار گرفته است.

انگشتر ساعتی Watch rings

8.انگشتر پادشاهی : این انگشترها در گذشته در دست پادشاهان قرار داشت و هنگام مرگ یا جابجایی قدرت به فرمانروای جدید تعلق میگرفت و اکثرا در زمره بهترینها و گرانترین انگشترها طبقه بندی میشد.معروف ترین انگشتر پادشاهی مربوط به حضرت سلیمان نبی میباشد که داستانها و افسانه های خاص خودش را دارد و حتی بر اساس داستان انگشتر حضرت سلیمان فیلم سینمایی با همین عنوان ساخته شده که هنرمندانه به داستان و روایت آن انگشتر پرداخته است.گویا آنچه که در این قضیه عامل مهم بوده ، نقش نگین انگشتر یا خاتم حضرت سلیمان میباشد که سراسر رمزآلود و پر از تعابیر گوناگون است و به خاطر این اذکار موجودات ماورائی نظیر اجنه تحت سیطره آن حضرت بوده اند و طبق روایات قدرتهای حضرت سلیمان نبی نظیر سخن گفتن با پرندگان ، تسخیر و فرمانبرداری باد ،ملک و حکومت بواسطه این خاتم افسانه ای (والبته با اذن پروردگار جهان) بوده است.

نقش نگین انگشتر خاتم حضرت سلیمان

در روایتی دیگر چنین گفته میشود که حضرت سلیمان، انگشتری داشت که او را هر روز ظهر به جایی در آسمان می برد که می توانست از آنجا اسرار زمین را بشنود. و در داستان دیگر چنین گفته شده است که حضرت سلیمان نبی، بروی انگشترش، نگینی داشته که تصویر هر کسی و هر جایی را که می خواسته ببیند، مثل آیینه، به او نشان می داده و از آن در قضاوت هایش بین مردم استفاده می کرده است (Paul Berdanier, How it Began) و داستان آخر اینکه در نهایت خاتم سلیمان ، به دست ساحران یهودی افتاده که آنها نیز به وسیله آن انگشتر ، شیطان را از بینی بیمارها بیرون می کشیدند (James Remington Mc Carthy, Rings Through The Ages).

انگشتر نقره مردانه دست ساز فیروزه نیشابوری فدیوم

اما یکی از زیباترین روایات دینی در این خصوص ، داستان بخشیدن انگشتر توسط حضرت علی (ع) در حین نماز و رکوع میباشد که در این مورد آیه ولایت نازل گردید :

«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاۀ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاۀ وَ هُمْ راكِعُونَ»

«ولى شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده ‏اند همانها كه نماز را برپا میدارند، و در حال ركوع، زكات مى‏ دهند»

برو ای گدای مسکین در خانه علی زن           که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

انگشتر حضرت علی در حین نماز و رکوع

نکته قابل تامل و زیبا در این روایت مستند این است که برای سلاطین کسب قدرت و رسیدن به جایگاه پادشاهی ،کسب این خاتم و حفظ آن است در حالیکه مولای متقیان به عکس و با بخشش خاتم به سائل به مقام ولایت میرسد و قدرت معنوی و جاذبه او الهی بوده و منحصر در یک شیء خارجی مانند انگشتر نیست.

9.انگشتر مسلح یا انگشتر اسلحه دار (Armor rings) : یکی از کاربردهای جالب،استفاده از انگشترها به عنوان سلاح میباشد.گویا در زمان باستان، نگین یا بخشی از انگشتر را به صورت تیز و برنده میساختند و آنرا به سمّ آغشته میکردند و با زخمی کردن دشمن بوسیله این انگشتر موجبات مرگ وی را فراهم می نمودند.البته در لباسها شوالیه ها و جنگجویان قدیمی بعضی از این انگشترها به عنوان سپر مدافع دست در برابر ضربات شمشیر و سایر ادوات جنگی مورد استفاده واقع میشد :

انگشتر اسلحه Armor ring

ساخته جالب دیگر از همین کاربرد به صورت انگشتر تفنگی یا انگشتر تپانچه (Ring Gun) است که قادر به شلیک تیر و کشتن فرد از فاصله نزدیک میباشد که گویا در ماموریتهای جاسوسی مورد استفاده قرار میگرفته است و ساخت کشور فرانسه میباشد.

انگشتر تفنگی انگشتر تپانچه Ring Gun

10.انگشتر کمانگیری (Thumb rings) : انگشتر شصت کمانداران یا انگشتر کمانداران نام گروهی خاص از انگشترهاست که کمانداران از آن به منظور گرفتن و نگه داشتن زه کمان استفاده میکنند و هندسه ساخت انگشتر کماندار به نحوی است که در هنگام گرفتن و رهاسازی ناگهانی تیر از چله کمان ، آسیبی به انگشتان سبابه و شصت تیرانداز وارد نشود.

انگشتر کمانگیری Thumb rings

در انواع سلطنتی این نوع انگشترها از جواهرکاریهای زیبا و نقوش بدیع استفاده شده است.جنس این انگشترها بسیار متنوع بوده و از یشم و عاج و عقیق گرفته تا طلا و فلزات گرانبها در ساخت آنها استفاده میشود.

11.انگشتر خیاطی (Sewing rings) : انگشترهایی هستند که در قدیم به عنوان یکی از ابزار دوخت دستی و به عنوان تکیه گاه انتهای سوزن همانند انگشتانه مورد استفاده قرار میگرفته است.دلیل ذکر این گروه از انگشترها وجود انواع سلطنتی و درباری آن میباشد که گاهی از اوقات به صورت بسیار زیبا و با جواهرکاری بدیع ساخته شده اند.

انگشتر خیاطی Sewing rings

12.انگشتر هوشمند (Smart rings) : اخیرا انگشترهایی با فناوریهای نوین و با مقاصد خاص تکنولوژیکی ساخته شده اند که به انگشترهای هوشمند معروف هستند .به عنوان مثال بعضی از این انگشترها میتوانند کار ارسال و دریافت پیام و همچنین پرداختهای بانکی (NFC) را برای صاحب انگشتر انجام دهند و یا علایم حیاتی یا موقعیت مکانی دارنده انگشتر را مخابره بکنند.ساخت و کاربرد این انگشترها با گسترش فناوریهای نوین و هماهنگی آنها با اپلیکیشن های موبایلی و سیستمهای عامل کامپیوتری نظیر ویندوز ممکن است در آینده نزدیک بسیار خبرساز و شگفت انگیز باشد.

انگشترهای هوشمند smarty ring

13.انگشتر کلید (Key rings) : از این گروه انگشترها همانگونه که از نامشان پیداست به عنوان کلید برای باز کردن انواع قفلهای خاص استفاده میشده و جالب اینجاست که با پیشرفت تکنولوژی انگشترهایی با همین عنوان (smart key ring) ساخته شده است که حامل کُدهای رمزی برای بازکردن قفلهای دیجیتال میباشد و با سیستمهای عامل کامپیوتری و تلفنهای هوشمند نظیر اندروید قادر به اتصال با انواع درگاههای بانکی و یا صندوقهای امانات میباشد.

انگشترهای هوشمند smart key ring

تعبیر خواب انگشتر

طبق گفته ها و تعابیر ، دیدن انگشتر در خواب به رسیدن فرد به خوشبختی و موفقیت منجر میشود.گفته میشود که اگر از جانب شخصی انگشتر به هدیه دریافت کنید و آنرا در دست نمایید ، از جانب آن فرد سود و عواید فراوانی به شما خواهد رسید که به فراخور موقعیت اجتماعی آن شخص میتواند این سود اندک و یا زیاد باشد.

دیدن شکسته شدن و یا گم شدن انگشتر در خواب تعبیر خوبی ندارد و حکایت از جدایی و زیان در آینده نزدیک میباشد.

تعبیر دیدن انگشتر در خواب

جابر مغربی میگوید : اگر کسی بیند در انگشت وی انگشتری آهن بود، دلیل که قوت و توانائی یابد. اگر بیند از برنج یا مس است، دلیل که از مردمان بی اصل منفعت یابد. اگر بیند که بلور است، دلیل که از مردم عامه چیزی بدو رسد. اگر بیند انگشتری خویش نزد کسی به امانت نهاد یا وی را بخشید و آن کس هم انگشتر بدو رد کرد، دلیل است که زنی به نکاح بخواهد و اجابتش نکند و زن بدو نهد. اگر بیند انگشتری خویش بشکست، دلیل که در میان او و عیالش جدایی افتد. اگر بیند که انگشتری او دو نگین داشت یا کسی بدو داد که آن هر دو نگین یکی موافق یکدیگرند، دلیل است خداوند انگشتر، غلام زاده بود. اگر بیند که از آن دو نگین یکی بیفتاد، دلیل که از دو گناه یکی توبه کند. اگر بیند نامه نوشته بود و به انگشتر خویش مهر کرد، دلیل است چیزی پنهان بدو رسد. اگر بیند که نامه گشاده را مهر کرد، دلیل که چیزی آشکار بدو رسد.

تعبیر خواب انگشتر دیدن

منوچهر مطیعی تهرانی میگوید : اگر در خواب ببینید که انگشتری در دست دارید که قبلا هرگز نداشته اید و از دیدن آن به انگشت خود دچار حیرت و تحسین شده اید نشان آن است که به موفقیت بزرگی می رسید که برای دیگران و حتی خودتان باور کردنی نیست. اگر کسی انگشتری به شما داد و شما آن را به انگشت خود کردید از جانب آن شخص سودی عاید شما می شود که بر اعتبارتان می افزاید. گرفتن انگشتری از دیگران خوب است و نفعی که عاید بیننده خواب می گردد منوط است به شخصیت و شغلی که دهنده انگشتر دارد و محلی که انگشتری گرفته و داده می شود. اگر کسی در خواب ببیند که انگشتری خودش را شکست در صورتی که ازدواج کرده باشد بین او و همسرش اختلاف و جدایی اتفاق می افتد. اگر در خواب دیدید که انگشتری خود را به کسی امانت داده بودید و او آن را آورد و مسترد داشت خواب شما می گوید که در آینده ای نه چندان دور از زنی یا دختری خواستگاری می کنید که او نمی پذیرد و چنان چه در شرایط ازدواج نباشد از آرزو و تمنائی بر آورده نشده خبر می دهد. گم شدن انگشتری برای زن بخصوص اگر نگین داشته باشد خوب نیست چون خبر می دهد که بیننده خواب کسی را از دست می دهد یا از سمتی معزول می شود.

حضرت امام جعفر صادق (ع) میفرمایند دیدن انگشتری طلا در خواب خوب و نیکوست و دیدن انگشتری نقره در خواب بر چهار وجه دلالت دارد اول: مملکت، دوم: زن، سوم: فرزند، چهارم: مال.

گرانترین انگشتر دنیا

انگشتری با نگین الماس صورتی (Pink Star) به وزن 59.6 قیراط در مزایده ای (Sotheby) در کشور هنگ کنک و به قیمت 71.2 میلیون دلار در آوریل سال 2017 میلادی معامله شد و عنوان گرانترین انگشتر جهان را به خود اختصاص داد.صاحب جدید این انگشتر فاخر با جواهر الماس صورتی , شرکت جواهرسازی هنگ کنگی به نام (Chow Tai Fook) می باشد و نگین این انگشتر ، بزرگترین سنگ جواهر الماس صورتی بدون نقص و درخشانی است , که تا به حال توسط (GIA) مورد مطالعه و درجه بندی قرار گرفته است.

گرانترین انگشتر دنیا با الماس صورتی

این انگشتر الماس صورتی در سال 2013 به قیمت 83 میلیون دلار به فروش گذاشته شده بود ولی خریدار نتوانست مبلغ را فراهم کند. در این انگشتر ، نگین جواهر بر روی یک حلقه از جنس پلاتین قرار دارد و اطرف آن با هشت چنگ ساده به فرم دندان موشی احاطه شده است.

قدیمی ترین انگشتر دنیا

بر اساس شواهد باستانشناسی ، قدیمی ترن انگشتر جهان قدمتی در حدود 21000 سال داشته و در منطقه ای به نام (Pavlov) در جمهوری چک کشف شده است.گویا جنس این انگشتر از استخوان ماموت میباشد.

قدیمی ترن انگشتر جهان oldet ring

البته در ایران قدیمی ترین انگشتر فیروزه در کنار یک اسکلت مربوط به 5500 سال پیش از میلاد مسیح و در تپه برج نیشابور استان خراسان کشف شده است.همچنین یکی از تندیسهای مفرغین که از شوش به دست آمده و امروزه در موزه ی لوور پاریس نگهداری می شود، مجسمه بدون سر همسر یکی از پادشاهان عیلامی می باشد که در دست چپ آن، درست در انگشت انگشتری، یک حلقه دیده می شود.

انگشتر در اساطیر یونان باستان

پِلینی (Pliny)  در کتاب تاریخ طبیعی (Pliny.Natural History) می گوید : «انگشتر، اولین بار در اساطیر یونانی، وارد شده است. وقتی که پرومتئوس (پرومیته)جرئت پیدا می کند تا آتش را برای استفاده زمینی ها از آسمان بدزدد. به خاطر این خطای عمدی، «زئوس» خدای خدایان، او را به مدّت سی هزار سال، به قله کوه کاوکازوس (قفقاز) می بندد. در این مدت، کرکسی از جگرش به پرومتئوس غذا می دهد.

بعد از سال ها تلاش و کوشش، پرومتئوس، موفق به کندن قسمتی از صخره ای که زنجیر به آن بسته شده بود می شود و خود را از اسارت نجات می دهد. سرانجام، زئوس نیز دلش نرم می شود و پرومتئوس را می بخشد ولی برای این که پرومتئوس دیگر بی حرمتی نکند، به او دستور می دهد که حلقه ای از زنجیر خود را در انگشتش فرو کند. بر اساس این روایت جیمز مک کارتی (James Remington Mc Carthy, Rings Through The Ages) می نویسد :

انگشتر اساطیر یونانی

«وقتی که یک برده رومی، آزاد می شد، به همراه آزادی اش یک کلاه، یک جلیقه و یک انگشتر آهنی هدیه می گرفت. برده ها که با زنجیرهای قفقازی بسته می شدند، وقتی آزاد می شدند، مجبور بودند که به عنوان نشانه پرومتئوس، حلقه ای از آن زنجیر را در دست خود، حفظ کنند و برده ها هرگز مجاز به استفاده از انگشتر طلا نبودند»

_______________________

نگارش و تدوین : آرش بخشوده

پارس جواهر (www.parsjawaher.com)

انگشتر فدیوم رکاب شبکه عقیق خطی جدی موجود
بیوگرافی(زندگی نامه مختصر) استاد محمدحسین جدی : استاد ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در تبربز چشم به جهان گشود.در کودکی ساعت سازی را نزد پدرش ، استاد جوادآقا ساعت…
انگشتر رکاب فدیوم موجود
سوالی در بین علاقمندان به هنر انگشترسازی امروزها در جریان میباشد : آلیاژ فدیوم چیست؟ آلیاژ فدیوم Fedium یا Fidium از ترکیب دو فلز پالادیوم Pd و نقره Ag استحصال…
ساخت رکاب فیلی با روش ورق 111 موجود
مقدمه می خواهم در رابطه با چگونگی ساخت حرفه ای ،هنرمندانه و البته مدرن قالب انگشتر نقره مردانه دست ساز که معروف به رکاب فیلی می باشد مطالبی بنویسم. البته…
گردنبند قدیمی عقیق طبیعی موجود
مقدمه در طی دوران آشنایی با سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی متوجه موضوع مهمی شدم و آن موضوع این بود که در شناخت و تعریف جواهرات برای علاقمندان حد میانه…
موجود
زمرد سنگ تولد ماه اردیبهشت کلمه زمرد Emerald مترادف‌ رنگ‌ سبز است.رنگ سبز با شکوه زمرد، عشق به طبیعت را تجلی می‌بخشد. این‌ گوهر زیبا كه‌ همرنگ‌ طبیعت‌ و رنگ‌…
موجود
توجه : برای مطالعه دقیق و علمی سنگ عقیق ، انواع عقیق ، نحوه تشخیص عقیق ، عقیق یمنی ، عقیق چیست و.... به مقاله سنگ شناسی جامع عقیق در…
محمد ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۲:۲۴ ب٫ظ

مقاله خوب و جامعی نوشتید
کاش یه مقدار از عکس انگشترهای استاد جدی برای معرفی رکابهای فاخر بیشتر استفاده میکردید.
در کل مطالب شما همیشه خوب و دست اول هستند و خیلی از سایتها از مطالب شما در مقالاتشون بدون ذکر نام استفاده میکنند که کار پسندیده ای نیست
براتون آرزوی موفقیت میکنم

صدقي ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۲:۳۹ ب٫ظ

سلام و عرض ادب
بسيار مقاله مفيد و آموزنده اي است و تصاوير هم فوق العاده هستند
خيلي ممنون استاد بخشوده گرامي
اميدوارم هميشه موفق و پيروز باشيد

arabani ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۳:۴۱ ب٫ظ

سلام سال نو مبارک
از مطالبتان مثل همیشه استفاده بردم. اینکه در کنار فروش محصولات ، تلاش می کنید سطح آگاهی و دانش جامعه هدف تان را نیز بالا ببرید بسیار سپاسگزارم. برقرار باشید

عرفان شمس ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۶:۱۳ ب٫ظ

با عرض سلام خدمت جناب مهندس بخشوده
از گذشته های بسیار دور ایرانیان در هنر بسیار مهارت داشته اند و در طول تاریخ باتوجه به زمان ها و مکان های متفاوت این هنر اصیل را تقویت کرده و گسترش داده و به مرحله ای جدید رسانده اند و این تکامل و پیشرفت همچنان ادامه دارد.
حقیر مطابق الگوی انگشترهای استاد جدی و رعایت نکات فنی و ظرافت و تناسبات لازم با مشاوره و همکاری بسیار ارزشمند با مجموعه پارس جواهر در حال ساخت انگشترهای سفارشی میباشم.
امروزه با کثرت سازندگان و طراحی های متنوع انگشتر از حالت گذشته خارج و تبدیل به یک هنر بسیار وسیع شده است.
ولی هنوز عامه مردم تصور صحیح از گستردگی و تنوع این هنر به درستی ندارند.
بسیار باعث افتخار و خوشحالی است که سایت پارس جواهر در کنار سایر همکاران و در خط اول هنر انگشتر ایرانی با ارائه محصولات اصیل و با قیمت های واقعی انگشتر های اصیل و دست ساز هنرمندان کشور را در معرض عموم قرار میدهد و لذت این هنر در دل علاقمندان نشسته است.
این مقالات برای مردم و هنر دوستان بسیار مفید بوده و باعث افزایش آگاهی آنان در خصوص تعاریف اولیه و جامع انگشتر و معرفی کلی انواع انگشترها بر اساس کاربردشان مییاشد.علی الخصوص معرفی انگشترهای هوشمند که به تازگی ظهور کرده است کار بسیار لازم و به روز میباشد.

با تشکر

راز ۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۹:۰۸ ب٫ظ

سلام مهندس جان
نوشته شما درباره انگشرشناسی حرف نداشت
اما لازمه که در مورد اساتید برجسته رکابسازی مطالب بیشتری در اختیار خوانندگان و بازدیدکنندگان سایت بزارید.
متاسفانه انگشترسازهای خوب و مطرح ما فضایی برای شناخته شدن ندارند و رسانه پارس جواهر در این بین میتونه که نقش مهمی بازی بکنه در حالیکه افرادی با استفاده از روابط اداری و زد و بندهای نادرست در حال مطرح شدن هستند.
ما اساتیدی مثل استاد غفاری استاد جدی استاد اسفندیار خسروی استاد رسول محمدی استاد حمیدرضا جنگی داریم که متاسفانه دسترسی به رسانه ندارند و در عوض هستند افراد نان به نرخ روز خور که با یک انگشتر ضعیف در بوق رسانه ها برای انگشترهاشون قیمت های فضایی میدن و مردم و علاقمندان رو از هر چی انگشتر هستش سرخورده میکنند
کار شما و وظیفه شماست که اساتید فراموش شده و دور از رسانه های جانبدار رو معرفی بکنید و نگذارید چراغ هنر انگشترسازی به دست نا اهل بیافته

من برای شما همیشه دعا میکنم و امیداورم شما برای این حرفه و هنر همیشه پیروز و پابرجا باشید

كيا بهادري ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۹:۱۰ ق٫ظ

سلام ارادت
ضمن تبريك سال نو به شما و مخاطبان محترم پارسجواهر

استاد باز هم زحمت كشيديد ممنون از اطلاعات گرانبهايي كه در اختيار عموم قرار ميدين. خسته نباشيد انشاالله هميشه سلامت و پايدار باشيد

محمد ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۹:۴۷ ق٫ظ

عالی

بهزاد ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳ ب٫ظ

با سلام
مقاله بسيار خوب و جامعي بود
يك نوع انگشتر هم بوده كه مانند ظرف خيلي كوچكي بوده جهت حمل قرص يا چيزي مثل آن كه اكثرا سلاطين و امراي جنگي در هنگام اسارت و اجبار قرص را از درون آن در آورده و مي خوردند و به زندگي خود پايان مي دادند
متشكرم

ایرج ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰:۲۹ ق٫ظ

با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرانقدر. بنده انگشتری دارم احتمالا از جنس مفرغ باشه و حدس خودم به زمان هخامنشیان برمیگرده. خوشحال میشم با دیدنش نظرتون رو بدونم. با تشکر

فرسا ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ ق٫ظ

با سلام. مقاله ای عالی و کاملا جذاب بود، و مطالبی داشت که من تا حالا جایی نخونده بودم. واقعا خسته نباشید

فرهاد باران دوست ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸ ب٫ظ

سلام وقت بخیر. منظور از حک حروف SGدرداخل انگشتر چیست. این حروف نشانه چیست

AL JAROUDE SAID AL HASSANI ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸ ب٫ظ

SALEM ALAYKOUM

۲۲۱ ۳۳۰ ۳۷۳ ۲۷۹ ۱۹۸ THIS IS MY STYLE I SPEAK FRESH I LIVE IN FRANCE CAN YOU SEND IRAN TO FRANCE MY BROTHER OR NOT SALEM I WANT PRICE FOR THIS RING229

مهدی امیرزاده ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۷:۴۶ ق٫ظ

باسلام .استاد کد ۸۲۵مربوط به نقره ویا طلاست؟

فرشاد فردوسی ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۳۴ ق٫ظ

سلام
با احترام به اساتید محترم.
من یه انگشتر از جنس طلا با عیار ۱۶یا۱۷دارم به گفته کارشناس قدمتش حدودا به ۱۸۰۰سال میرسه
نگین مشکی مات و با سختی ۶/۵تا ۷
کنار رکاب خوشه گندم میباشد
خواهشمندم اگه امکانش هست راهنماییم کنید.

محمود ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲:۳۰ ق٫ظ

انگشتری دارم که عدد ۹۰ دیده میشه و هم ED همراه با تصاویر رخ ،حیوان و نوشته این چه جنسی است و رنگ سنگ لاجورد هست

Mariyan ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۵:۰۲ ق٫ظ

سلام مطالبتون بسیار مفید بود خسته نباشید
یه سوال داشتم
من یک انگشتری چندین سال پیش هدیه گرفتم
واصلا نمیدونم جنس انگشتر چیست و تا حالا هم هیج کجا حتی شبیهش را هم ندیده ام این انگشتر مشخصا که بدل است
اما برایم ارزش معنوی دارد
میتونین در این باره کمکی کنید تا بتونم بفهمم جنس و خواص این انگشتر چیست؟
ممنونم 🙏

انگشترهای فروش رفتهS RINGS
خبرنامه NEWSLETTERS
برای عضویت در خبرنامه اینترنتی وبسایت پارس جواهر لطفا ایمیل خود را وارد نمایید.